Annonce
Randers

Forsinket bro-åbning sender gyllevogne ind gennem byen: - Det er virkelig mangel på respekt for de mennesker, der bor her

Broen over jernbanen ved Poppelvænget i Fårup er blevet revet ned, inden jernbanebroen ved Handest er genåbnet. Det giver de lokale landmænd store udfordringer. Foto: Annelene Petersen
Landmand må køre en omvej på 25 kilometer for at komme til og fra sin mark.

Fårup: Elektrificeringen af jernbanenettet, som Banedanmark er i gang med mellem Aarhus og Lindholm ved Aalborg, gør hverdagen til en udfordring for landmænd i Handest-Fårup-området og skaber til tider trafikkaos i Fårup By. Elektrificeringen kræver, at næsten 50 broer mellem Aarhus og Lindholm skal rives ned eller bygges om, så der bliver plads til køreledningerne. Blandt dem er broerne på Vesterlandsvej i Handest og Poppelvænget i Fårup, som begge er lukket i øjeblikket. Broen i Handest siden påske sidste år og broen i Fårup siden 11. marts i år.

- Det betyder, at jeg skal køre en omvej på 25 kilometer i alt, frem og tilbage, når jeg skal fra min gård og til min mark på den anden side af jernbanen. Det har indtil nu kostet mig over en halv million kroner, fortæller Jacob Bjerrum.

Jernbanebroen ved Handest er blevet flere måneder forsinket. Den skulle have været færdig inden udgangen af 2020, men der arbejdes stadig på den, og det forventes at vare endnu en måneds tid. Foto: Annelene Petersen

Han driver gården Lundbjerggård på Gråkærvej sydvest for Handest. Gården ligger vest for jernbanen, men han har marker øst for banen. Eneste adgang over jernbanen er via broen på Vesterlandsvej, da Gråkærvej er lukket i den anden ende. Det seneste år har han måttet køre en omvej gennem Nørbæk, via jernbanebroen på omfartsvejen ved Fårup (Poppelvænget) og den tidligere hovedvej mellem Randers og Hobro for at nå sine marker ved Handest. En omvej på omkring 12 kilometer hver vej.

Annonce

En håbløs situation

- Det er jo en håbløs situation, som jeg ikke har ord for at beskrive. Vi kører jo ofte den vej – med gylle fra gården til marken og foder den anden vej. Det betyder, at jeg skal hyre folk i meget længere tid. Det er på den måde, at udgiften på den halve million kroner kommer, siger Jacob Bjerrum.

Den nye jernbanebro på Poppelvænget i Fårup bliver cirka fire meter bredere end den nedrevne. Det betyder, at der skal laves en del jordarbejde ved broens nordside. Foto: Annelene Petersen

- Jeg er ved at søge erstatning, men har ikke de store forhåbninger. Jeg har foreløbig fået at vide, at et tab på den størrelse ligger indenfor, hvad man må kunne tåle. Det må vi jo så håbe, at vi kan, konstaterer han.

Broen ved Handest skulle have været genåbnet i slutningen af sidste år, men arbejdet er blevet forsinket, og åbningen er nu planlagt til slutningen af april eller begyndelsen af maj.

Annonce

Større problemer med Banedanmark end corona

- Det er virkelig en udfordring. Jeg ved ikke, om jeg tør tro på det. Jeg håber, men jeg er nervøs for, at den heller ikke når at blive færdig til den tid, siger Jacob Bjerrum.

- Det var aldrig gået i det private, at man spærrer noget af i så lang tid. Andre steder kan man bygge en bro på en uge. Det er virkelig mangel på respekt for de mennesker, der bor her. Vi har større problemer med Banedanmark end med corona, fastslår han.


Det er virkelig mangel på respekt for de mennesker, der bor her.

Jacob Bjerrum, landmand


Jacob Bjerrum gør samtidig opmærksom på, at det jo ikke kun er ham, som brolukningen har givet store problemer det sidste års tid. Også leverandører til Lundbjerggård og tankbilerne, der henter mælken, som gårdens 700 køer producerer, må tage omvejen over Nørbæk og den fem kilometer delvis grusbelagte vej derfra til gården.

Annonce

Trafikkaos i Fårup by

Da Banedanmark 11. marts lukkede broen på Poppelvænget i Fårup, blev udfordringerne for Jacob Bjerrum og de øvrige landmænd med gård og mark på hver sin side af jernbanen tilføjet en ny dimension. Nu skal de bruge broen på Bakkevænget i Fårup for at komme over jernbanen. Omvejen bliver kun omkring en kilometer længere, men til gengæld skal de store landbrugsmaskiner og gyllevogne ind gennem Fårup by, og det kan skabe trafikkaos.

Christian Frigaard måtte her opgive at komme videre af Storegade i Fårup. Der var ikke nok plads mellem de parkerede biler, og han måtte bakke ud af byen igen. Foto: Christian Frigaard

Det kan Christian Frigaard, der driver Frigaard Murmann Landbrug ApS i Nørbæk, og som samarbejder med Jacob Bjerrum, tale med om. Han har på et tidspunkt måttet opgive at komme gennem byen og måtte i stedet bakke baglæns ud af byen, fordi der ikke var plads nok mellem to biler, der var parkeret på hver sin side af hovedgaden i Fårup.

I påskeugen blev der indført et midlertidigt stopforbud i sydsiden af Storegade i Fårup. Det gør det lettere for landbrugsmaskinerne at komme gennem byen. Foto: Per Schultz-Knudsen 

- Det har heldigvis løst sig efter, at jeg gjorde opmærksom på problemet i borgerforeningens Facebook-gruppe. Siden har vi kunnet komme igennem. Nu parkeres der stort set kun på den ene side af vejen. Det skal beboerne have stor ros for, siger Christian Frigaard, der dog kan skimte nye udfordringer forude.

Annonce

Bro ikke bred nok til mejetærskere

- Vi får store udfordringer til høst, når mejetærskerne skal igennem byen, konstaterer han og uddyber:

- Selv om broen på Vesterlandsvej i Handest forhåbentlig er åben til den tid, så må vi alligevel ind gennem Fårup by med mejetærskerne. Broen i Handest bliver nemlig ikke så bred, at vi kan komme over den med mejetærskerne, og broen på Poppelvænget åbner først i slutning af september. Broen i Handest bliver kun 3,5 meter bred, mens en mejetærsker er knap fire meter bred. Så det går ikke, fortæller Christian Frigaard, der trøstende til beboerne i Fårup tilføjer:

- Men når Handest-broen åbner, så vil der selvfølgelig skulle færre køretøjer gennem byen.

Et af de sidste tog kører under den gamle jernbanebro, inden den i påsken blev revet ned. Foto: Per Schultz-Knudsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Skal byrådet have nyt navn? To partier er klar til at ændre titlen på Randers Byråd

Randers FC

Nedtælling til pokalfinale: Husk at følge med, når vi går live med Ralf Pedersen

Annonce