Annonce
Danmark

Frøs fratog 70-årige Birthe muligheden for at overføre penge: Det var ulovligt, siger ombudsmand nu

Birthe Visby var en af de ældre kunder hos Sparekassen Frøs, der kort før påske i år oplevede, at de pludselig ikke længere kunne overføre penge via deres netbank. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
70-årige Birthe Visby fra Toftlund i Sønderjylland følte sig umyndiggjort, da den sønderjyske sparekasse Frøs før påske deaktiverede hendes mulighed for at overføre penge via egen netbank. Nu slår forbrugerombudsmanden fast, at den omstridte ældrerestriktion var ulovlig.
Annonce

Finans: Det vakte stor opstandelse, da Avisen Danmark i april afslørede, at den sønderjyske sparekasse Frøs uden varsel havde deaktiveret ældre kunders mulighed for at overføre penge via netbank.

Formålet var ifølge banken at beskytte kunder over 70 år mod it-kriminalitet. Ældrerestriktionen mødte dog skarp kritik fra både kunder, politikere, Ældresagen og Forbrugerrådet Tænk. Og nu viser det sig, at den også var ulovlig.

Det strider nemlig mod betalingsloven ikke at give kunder mulighed for at overføre penge via egen netbank, skriver Forbrugerombudsmanden onsdag i en pressemeddelelse.

- Et pengeinstitut må gerne spærre en konto eller lukke for overførselsmulighederne hos en kunde, hvis der er tegn på konkret misbrug hos kunden. Men det er diskriminerende at lukke for alle over 70 år, fordi pengeinstituttet vurderer, at gruppen potentielt er mere udsat for svindel end andre kunder, udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Annonce

Umyndiggørelse

70-årige Birthe Visby fra Toftlund i Tønder Kommune var en af de Frøs-kunder, der pludselig oplevede, at hun ikke længere kunne overføre penge via netbank.


Det er diskriminerende at lukke for alle over 70 år, fordi pengeinstituttet vurderer, at gruppen potentielt er mere udsat for svindel end andre kunder

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen


Til Avisen Danmark fortalte hun dengang, at hun følte sig umyndiggjort af sparekassen med hovedsæde i Rødding.

- Jeg blev fuldstændig målløs og enormt vred, da jeg fandt ud af det. Jeg er altså ikke utilregnelig, bare fordi jeg er blevet 70 år, lød det fra den frustrerede sønderjyde, som derfor efter 25 år som trofast kunde besluttede sig for at skifte bank.

Det ændrede ikke på hendes beslutning om at bryde båndet med banken, at Frøs kort efter efter afsløringen valgte at rulle restriktionerne tilbage.

Annonce

Diskrimination

Også administrerende direktør i Ældresagen, Bjarne Hastrup, var ude med riven og kaldte foranstaltningen for diskrimination mod ældre.

Administrerende direktør i Frøs sparekasse, Grethe Harmuth, afviste over for Avisen Danmark, at der var tale om diskrimination eller umyndiggørelse af ældre. Hun erkendte dog, at det havde set bedre ud, hvis banken havde informeret sine ældre kunder om tiltaget noget før.

Frøs' begrundelse for at indføre den omstridte restriktion var, at sparekassen i begyndelsen af coronakrisen havde oplevet en stigning i både svindel og forsøg på samme mod ældre kunder.

- Det var en midlertidig deaktivering, og kunderne kunne ringe til os og bede om at få det genaktiveret, siger Mikkel Bech Jensen, advokat i Frøs Sparekasse til Ritzau.

Frøs ved ikke, hvor mange af bankens cirka 50.000 kunder, der blev berørt af deaktiveringen, der varede i omkring en uge.

"En del" kunder har dog været glade for tiltaget og har efterfølgende bedt sparekassen om at få det genindført, oplyser Mikkel Bech Jensen til Ritzau.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Kunstig sø er blevet kampplads for lystfiskere og lokale beboere - minister på vej med afgørelse

Norddjurs For abonnenter

Lukning af foderfirma har tvunget minkavler til aflivning af avlsdyr: - Så vidste jeg jo godt, at løbet var kørt

Annonce