Annonce
Østjylland

Fra bank til teater: Allan Aagaard skaber plads til, at de kreative kan udfolde sig

Allan Aagaard, direktør for Aarhus Teater, fylder 60 år torsdag 1. oktober. Foto: Isak Hoffmeyer
Allan Aagaard er en mester i at netværke. Så meget er han ude, at han kun spiser aftensmad derhjemme to gange om ugen. Nu fylder Aarhus Teaters direktør 60.
Annonce

60 år: Når den lange arbejdsdag er ovre, ofte ved 17.30-tiden, har Allan Aagaard for vane at gå gennem regissørrummet og ind på Store Scene. Så står han der på scenen og kigger ud over salen med de 700 pladser og føler sig taknemlig, heldig og varm om hjertet.

Så glad er Aarhus Teaters økonomiske direktør for sit job i arkitekt Hack Kampmanns 120 år gamle hus.

Fire år har Allan Aagaard kørt parløb på direktørposten med den kunstneriske leder, Trine Holm Thomsen. Og han har ikke tænkt sig at holde op lige med det samme.

Torsdag 1. oktober fylder Allan Aagaard 60 år, og han kan se tilbage på et usædvanligt skifte fra en helt anden verden til kunstens og kulturens.

Annonce

Fra bank til teater

Direktørjobbet i Dansk Bank i Aarhus forlod han, da kollegaen Henning Kærsgaard, som også var tidligere direktør i Danske Bank, gik af på den post og blev formand for teatrets bestyrelse.

Og hvordan er det så at skifte en toppost ud i en bank med en toppost i kulturlivet? Det må være en stor omvæltning, tænker de fleste.

For Allan Aagaard har det ikke været voldsomt, og han har under ingen omstændigheder fortrudt det.

- Måske fordi jeg ikke så mig selv som bankmand, men som leder. Så nu er jeg gået fra leder ét sted til et andet, og der er generiske ting i ledelse, ting, som går igen, forklarer Allan Aagaard og fortsætter:

- Den store forskel er, at her på teatret har vi 18 faggrupper. Så mange er der langt fra i en bank, og det er mere komplekst at få dem til at spille sammen på teatret. Svært er det ikke at drive en bank, for der er nogle givne produkter, mens der kommer mange ting udefra på teatret.

Annonce

Planlæg og kommuniker

At så mange skal arbejde sammen på teatret, kræver megen planlægning og god kommunikation, mener direktøren.

- I begyndelsen her forstod jeg ikke, hvorfor der var så mange møder. Men der er virkelig mange vidt forskellige funktioner, som skal passe sammen som i et tandhjul, og hvis der bliver lavet noget om ét sted, og det sker nemt undervejs i en kreativ produktion, så påvirker det nogle andre i forløbet. Det skal aftales i tide.


Alle vil gerne have ros og anerkendelse, men hvis du på teatret roser for tidligt, så får du en på hovedet.

Allan Aagaard


- Der er stor kompleksitet og en kæmpe passion på teatret, forklarer Allan Aagaard. Hvis der er travlt i en bank, så varsler man bare overarbejde. Men hvis der er travlt på teatret, så skal man varsle, "at nu skal I gå hjem, for I skal hjem til familien". Det glemmer de, fordi der er et højt niveau, og ting kan aldrig blive gjort godt nok.

Annonce

Ros og anerkendelse

En anden forskel på kulturerne ligger i ros.

- Alle vil gerne have ros og anerkendelse, men hvis du på teatret roser for tidligt, så får du en på hovedet. Det skal være færdigt, før det kan vurderes. Her bliver ikke lallet med noget. Der er disciplin og en høj standard overalt. Alle går efter bolden, og det samlede resultat af en forestilling betyder alt. Undervejs er der stor tilbøjelighed til at hjælpe. Hvis lysmanden gerne vil lave noget bedre, men har opbrugt budgettet, kan lydmanden finde på at sige, at han har noget til overs, som så kan bruges. Det sker vist sjældent i andre virksomheder. Her handler det alene om at levere det bedst mulige resultat til sidst. Den fleksibilitet kan erhvervslivet lære af. Der bliver ofte arbejdet i siloer, siger Allan Aagaard.

Annonce

Styr på økonomien

Der er totalt styr på økonomien på Aarhus Teater, også i coronatider med aflysninger.

70 millioner kroner er det årlige tilskud fra staten, og dertil tjener teatret selv cirka 30 millioner kroner. De kommer fra billetindtægter, erhvervsklubben, konferencer og møder for folk udefra samt cirka 200 rundvisninger om året.

Dertil kommer beløb fra fonde, ikke mindst Salling Fondene, som for eksempel har bidraget med 57 millioner kroner til forbedring af Store Scene.

- De penge kunne vi aldrig have tjent selv, siger direktøren.

Teatret har 110 fastansatte og 110 løst ansatte.

Annonce

Længere fase

Aagaard fornemmede ellers, at det var en noget kompleks forretning, da han begyndte i jobbet.

- Normalt vil en ny direktør have en plan klar inden for 100 dage, men her gik et år, inden jeg fandt ud af, hvordan tingene spillede. Efter at jeg havde ytret mig på et af de første møder, stak en af skuespillerne hovedet ind på mit kontor og sagde, at "nu skal du høre, sådan gør vi altså ikke her", forklarer Aagaard og føjer til, at der er mange uskrevne ting på stedet. Så han gik rundt med store ører og lyttede meget længe.

Når han bliver spurgt til sit største ønske for teatret, er svaret det simple, "at det vil gå godt".

Han er meget tilfreds med samarbejdet med Trine Holm Thomsen.

- Hun er god til at lave gode og stærke repertoirer og dygtig til at finde gode folk til jobbene, siger Allan Aagaard, der også glæder sig over, at publikum tager godt imod kollegaens forestillinger.

- Coronatiden har vist, at samfundet har brug for kultur, så hvis vi har kunnet tage noget godt med fra den tid, så er det bevidstheden om, at kultur er vigtig, og at den har været savnet, siger Allan Aagaard.

Annonce

Økonomi og frihed

Hvordan er det at kombinere økonomisk styring med den kunstneriske frihed?

- Inden for vores økonomiske rammer har kunsten den frihed, den skal have. Vi arbejder for flest mulige penge til en forestilling, så den kan blive så god som muligt. Og vi er enige om, at vi ikke skal bruge flere penge, end vi har. Vi er ikke sat i verden for at lave overskud, men for at lave teater, og det er det, vi tjener pengene til. Står vi og mangler nogle, må vi søge fonde og/eller spare, siger Aagaard.

For den kunstneriske direktør er det rart at vide præcist, hvad der er at bruge.

- Tænk på, at Trine Holm Thomsen arbejder to år forud for en premiere. Så lang tid er vi foran, siger Allan Aagaard, der kan glæde sig over, at teatrets erhvervsklub nu har en omsætning på fem millioner kroner, og halvdelen er tilbage til at lave forestillinger for, når virksomhederne har fået deres ydelser.

- Virksomheder kan køber dagspakker til møder eller konferencer. De kan leje særlige lokaliteter. Et eksempel er, at Mercedes lejede Store Scene i to dage til en præsentation af nye modeller. Fordi vi får statsstøtte må vi ikke konkurrere på prisen, så lejerne betaler, hvad det koster. Vi har sat prisen for medlemskab op, og det har øget medlemstallet fra 30 til 60.

Annonce

Kæmpe netværk

I den sammenhæng betyder det meget, at Allan Aagaard har et kæmpe netværk. Han sidder i omkring 10 bestyrelser.

- Hos de andre kan jeg bidrage med min viden, men jeg får også virkelig meget med hjem. Sparringen, der ligger der, er guld værd.

Han er så meget ude, ofte fulgt af hustruen Birgit, at han har regnet ud, at han i gennemsnit spiser aftensmad hjemme to gange om ugen.

Ægteparret bor i Risskov, og de to sønner har for længst forladt hjemmet. Den 33-årige Anders er arkitekt og for tiden i gang med at forske, og den 31-årige Peter er fysioterapeut og i færd med at læse en kandidat.

Allan Aagaard

  • Født 1. oktober 1960. Opvokset i Aså, Vendsyssel.
  • Uddannelse: 1985: Cand.jur. Aarhus Universitet. 1988: Advokat. 1998: HD(O) Aalborg Universitet. 2001: Strategic Diploma, Fontainebleau, Frankrig. 2008: MBA (Executive) Henley Business School, London.
  • Udvalg og repræsentationer: Bestyrelsen Hjerlfondet. Bestyrelsen Rømerfondet. Bestyrelsen Tage Vangaard og hustrus fond. Bestyrelsen Fregatten Jylland. Bestyrelsen Dansk Teater. Bestyrelsen Kirkens Korshær. Bestyrelsen HJI Holding A/S. Bestyrelsen C.A.C. Fonden. Bestyrelsen Erhverv Aarhus. Fransk Konsul.
  • 2017: Adm. direktør Aarhus Teater. Tidligere: Regionsdirektør Danske Bank. Regionsdirektør Realkredit Danmark. Advokat.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Politiet nedlægger hotspot i Randers

Randers FC For abonnenter

Kvaliteten har manglet: Marxen har klart fokus til vigtig kamp mod Vejle

Randers

På mundbindkravets første dag: Lokalt pizzeria uddelte gratis burgere og pitaer til kunderne

Annonce