Annonce
Erhverv

Fra genert flaskedreng fra Randers til købmand i Aarhus på 10 år

Kasper Hvass er blandt de yngste købmænd i Rema 1000, og som 25-årig har han ansvaret for en butik, der omsætter for over 50 mio. kroner om året. - Jeg satser på at kunne skabe en vækst på 5-15 procent hvert år. Jeg tror på den fysiske butik, jeg tror på, at den personlige oplevelse for kunderne med at komme ned og røre ved varerne, også betyder noget, siger han. Foto: Jørgen Høg
Kasper Hvass er 25 år, kommer fra Randers og driver Rema 1000 på Trøjborg i Aarhus. Her har han ansvaret for 42 medarbejdere.

AARHUS: Kasper Hvass står og fylder varer op på hylderne, den tirsdag eftermiddag, da Erhverv+ møder den 25-årige købmand på Trøjborg.

- Jeg fylder selv varer op, vi har travlt, der er meget at lave, og jeg kunne aldrig drømme om bare at lade de ansatte i stikken og sidde ude på kontoret og glo. Overblikket får jeg inde i butikken, siger Kasper Hvass, der nu har været selvstændig købmand i et år.

Han har investeret 300.000 kroner af egen lomme, for Rema 1000-butikkerne kører på franchisevilkår. Der kommer cirka 2000 kunder i butikken hver dag, 70 procent af kunderne er studerende.

Det kunne lyde som en ordentlig mundfuld, men Kasper Hvass er glad.

- Det er fedt at være købmand, det er udfordrende på alle mulige måder lige pludselig at stå med hovedansvaret, ikke mindst i en butik, der har op imod 2500 kunder igennem på de største dage. Ledelse er ikke bare ledelse, man skal tage udgangspunkt i hver enkelt person, alle ansatte er forskellige. Jeg skal være god til at tilsidesætte mig selv og være god til at kommunikere, siger han.

Ledelsen i Rema 1000-koncernen tilbød ham muligheden for at drive butikken i Aarhus N, blandt andet fordi han ifølge HR-direktør Michael Skou besidder en høj integritet.

- Det Kasper siger, er også det, han gør, som Michael Skou formulerer det.

- Jeg har taget en chance, siger Kasper Hvass selv og fortsætter:

- Man står der som 24-årig og spørger sig selv, om man er klar til det her. Jeg har lagt 300.000 kronner af mine egne og lånte penge, som jeg så skal have arbejdet af igen, og nu skal jeg forsøge at skabe en fornuftig fremtid.

- Butikken på Trøjborg var en sund butik at få lov at starte i. Jeg så et stort potentiale. Butikken passede til mig, og jeg tænkte, at jeg måtte kunne finde ud af et eller andet. Jeg havde jo allerede 10 års erfaring, siger han.

Annonce

Rema 1000

  • 335 butikker i alt i Danmark.

  • Hver butik har 35 ansatte i gennemsnit.

  • Gennemsnitsalderen for købmænd i Rema 1000 er 42 år.

  • Hovedtrækkene i Rema 1000’s talentuddannelse bygger på otte moduler og handler om værktøjer angående koncept og værdier og decentralisering for at styrke den enkelte købmand og medarbejdernes egne interesser.

  • En Rema 1000-butik omsatte i 2018 for 50 mio. kroner i gennemsnit, og Rema 1000 Trøjborg ligger på den gode side.

  • Butikken havde i 2018 en bruttofortjeneste på 5,6 mio. kroner og skabte et nettoresultat på 1,1 mio. kroner.

Plads til fleksjobbere

Nu har Kasper Hvass ansvaret for 42 medarbejdere. Den ældste er 60 år, der er 17 ungarbejdere under 18, andre syv lukkeledere over 18 år kommer klokken 18, når de øvrige går hjem. Derudover har butikken en souschef og to salgsassistenter.

- Når jeg hyrer personale, vil jeg gerne have fleksjobbere. Jeg vil gerne dele min kassestilling på 37 timer op på tre eller fire medarbejdere. Så får de alle et arbejde og mening med hverdagen og har noget at stå op til. Min egen far er fleksjobber, og det er vigtigt for mig, at vi kan tage nogle ind, hvor der er en mening med, at de kommer i praktik her. Jeg har allerede udviklet syv ansatte i løbet af et år til at blive fleksjobber, forklarer Kasper Hvass.

- Det vigtigste er at have vilje og humør til at komme på arbejde. Resten kan de lære, tilføjer han.

Flaskedreng som 15-årig

Karrieren i butiksmiljøet begyndte for 10 år siden, da Kasper var 15 år og gik i 9. klasse i Randers. Han fik job som flaskedreng i Rema 1000 i Langå.

- Jeg ville gerne arbejde i et supermarked, fordi jeg var motiveret for at møde nogle andre mennesker. Jeg var meget genert. Jeg gjorde det også for at udfordre mig selv. Det er bare at springe ud i det. Når man får lov at sidde i kassen, så bliver man tvunget ud i det. I dag har vi et par stykker, som er der, hvor jeg selv var for 10 år siden. Det er fedt at se, for jeg ved, hvad det kan blive til på sigt, siger han.

Mens Kasper Hvass gik på gymnasiet i Randers, fortsatte han med at arbejde i Rema 1000. Egentlig ville han være ambulanceredder, men man skulle være 21 år for at blive optaget på den uddannelse.

Han var 19 år og kunne lide, hvad han foretog sig i Rema. Han besluttede sig for at uddanne sig i Rema 1000 som butiksassistent i Langå, og da han som 21-årig var færdig, fik han job som souschef i en Fakta-butik i Randers, og det var noget af et skridt fra elev til at have ansvaret for næsten 40 ansatte.

Fart over feltet

- Jeg var ret god til det, jeg lavede. Der skal være fart over feltet, og man er aldrig alene om at løse en opgave. Det var spændende og sjovt at stå og være leder for unge, der var dér, hvor jeg selv var fire år tidligere.

Kasper Hvass savnede friheden i Rema 1000’s koncept og kom tilbage til Rema i Dronningborg som souschef og var der i to år. Samtidig fulgte han virksomhedens interne talentuddannelse, fordi han allerede som elev fik smag for at udvikle sig til at blive leder.

- Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg havde ledertalent og overblikket til at få sat andre i gang. Jeg ville gerne på Remas talenthold, jeg ville gerne udvikle mig. Gennem talentuddannelsen har jeg fået værktøjer til at være leder og ikke mindst regnskabsindsigt.

Ledelsen i Rema 1000-koncernen så også et stort potentiale i Kasper Hvass, mens han gennemførte talentuddannelsen.

- Kasper er en fantastisk person. Han har et stort positivt menneskesyn og er dygtig og myreflittig, siger Rema 1000’s HR-direktør Michael Skou.

Ud på landet

Fremtiden ligger formentlig lidt længere ude på landet.

- Om fem år driver jeg måske i en butik i en provinsby. Som det er lige nu, er det helt vildt fedt at have en butik på Trøjborg. Det er et ungt område, men i fremtiden vil jeg gerne være med til at præge et lokalsamfund ved at sætte et aftryk på byen, siger han.

Han tror på det fysiske koncept i en tid, hvor konkurrencen fra onlinebutikker som for eksempel nemlig.com med en vækst på 30 procent buldrer frem.

- Jeg satser på at kunne skabe en vækst på 5-15 procent hvert år. Jeg tror på den fysiske butik, og jeg tror på, at den personlige oplevelse for kunderne med at komme ned og røre ved varerne, også betyder noget. Det er vigtigt at tjene penge og øge omsætningen, men den vigtigste faktor er at levere en pæn butik hver dag med rene linjer og friske varer.

- Kunderne skal gå så lidt forgæves som muligt. Vi forsøger på bedste måde at have alle varer hjemme, så de ikke skal gå til en af vores konkurrenter. Det skaber tillid, og hos Rema kan vi gøre det lokalt. Vi kan selv bestemme, hvordan butikken skal se ud, slutter Kasper Hvass.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce