Annonce
Erhverv

De færreste kender den: Århusiansk virksomhed sætter aftryk over hele verden og omsætter for over en halv milliard

- Det er vores opgave at gøre processerne mere strømlinede og korte, så vi rent faktisk kan levere folk tid. Tid som de for eksempel kan veksle til kaffe med fru Jensen, bruge til at spare nogle penge på bundlinjen eller til ansætte flere sygeplejersker, forklarer Carsten Guldmann om Guldmanns koncept. Foto: Axel Schütt
En af Danmarks største velfærdsteknologiske virksomheder ligger i Aarhus. Men trods en årlig omsætning på over 600 millioner kroner, kender de færreste indenfor landets grænser til Guldmann. Virksomheden er ledende på verdensmarkedet indenfor forflytninger af patienter og er godt på vej til at blive lige så store, når det gælder tilgængelighed for kørestolsbrugere. 85 procent af virksomhedens aktiviteter foregår i udlandet.

AARHUS: Hvordan sørger man for, at kørestolsbrugere kan komme ind og ud af Notre Dame?

Og hvordan får man hurtigt og komfortabelt for alle parter flyttet en patient fra en position til en anden? Netop spørgsmål som disse er administrerende direktør i Guldmann, Carsten Guldmann, den helt rigtige mand til at svare på.

For det var Guldmann, som i ly af nattens mulm og mørke sørgede for, at det 850-årige gamle kulturklenodie i Paris fik installeret en stort set usynlig løfteplatform. Og det er Guldmann, der gennem snart 40 år har været førende produceret og leverandør af loftsliftsløsninger til hospitaler og plejehjem verden over.

Annonce

Guldmann

  • Stiftet i 1980 af Viggo Guldmann
  • Ejet af brødrene Jørgen og Carsten Guldmann, der er henholdsvis direktør og administrerende direktør i virksomheden
  • Har hovedkontor i Aarhus, showroom i København og fabrik i Lviv i Ukraine. Dertil kommer kontorer i flere dele af Europa samt i USA og Canada
  • Har 450 medarbejdere, heraf omkring 150 i Danmark og omkring 100 i Ukraine
  • Har en omsætning på omkring 600 millioner kroner, hvoraf størstedelen af markedsandelene er udenfor landets grænser
  • Har to varemærker: Guldmann og Stepless. Mens Guldmann er kendt verden over for deres salg af løsninger til forflytning og løft af mennesker, er Stepless specialiseret i tilgængelighed og sælger en bred vifte af produkter inden for tilgængelighed til private hjem og offentlige bygninger
  • Mens Guldmann står for omkring 75 procent af virksomhedens indtjening, står Stepless for omkring 25 procent

Intet behov for omtale

Godt gemt af vejen i et industrikvarter i udkanten af Aarhus finder man virksomheden Guldmann. En virksomhed, som få danskere har hørt om, men som gennem flere årtier har haft en enorm indflydelse på alt fra plejeboliger til intensivafdelinger, togstationer og sågar kirker verden over.

Blandt ansatte i sundhedssektoren er navnet måske mere velkendt, og gælder det kørestolsbrugere, der gerne vil se prominente steder som Eiffeltårnet og Notre Dame i Paris eller give tale fra talerstolen på Christiansborg, er virksomhedens indsats på området ikke til at komme udenom.

Alligevel er virksomheden sjældent omtalt i medierne, og det er der ifølge den administrerende direktør Carsten Guldmann flere forklaringer på.

- 85 procent af vores forretning er udenfor landets grænser, og vi har aldrig haft svært ved at skaffe medarbejdere. Derudover har vi ikke et særligt stort ego. Så vi har ikke behov for det, fortæller den 57-årige administrerende direktør Carsten Guldmann, der har været en del af virksomheden gennem snart 40 år.

Iværksætter i sjælen

Virksomheden Guldmann startede sit liv i kælderen hos røntgenteknikeren Viggo Guldmann i 1980. Her arbejdede Carsten Guldmanns far på at gøre livet lettere for gigtplagede ældre ved at fremstille et forholdsvist simpelt sprøjtestøbt plastikstykke, der kunne monteres på en gammeldags vandhane, og som dermed gjorde det lettere for dem at åbne og slukke for vandet.

Et revolutionerende produkt for sin tid og et godt eksempel på velfærdsteknologi før ordet overhovedet havde skrevet sig ind i ordbogen.

- Det var faktisk en rigtig stor succes. Jeg tror, vi solgte for mindst 200.000 kroner det første år, husker Carsten Guldmann.

- Det var mange penge. For de kostede 88 kroner per styk plus moms, tilføjer han med et slet skjult grin.

Dengang var Carsten Guldmann selv en 18-årig ung mand, der netop havde færdiggjort gymnasiet. Så mens han ventede på at beslutte sig for, hvilken retning han nu skulle gå, hjalp han sin far med alt fra telefonsalg til at køre ud med varer.

Og fra sidelinjen så han faderens virksomhed vokse sig stor og stærk, indtil Viggo Guldmann i 1990, i en alder af 55 år og ud af det blå, faldt om med et hjertestop.

- Han var prototypen på en iværksætter med et drive, vilje og en stor arbejdsindsats, husker Carsten Guldmann, der ikke var forberedt på at miste sin far i så ung en alder.

Velfærdsteknologi

Ordet er ifølge Den Danske Ordbog en sammensætning af ordene velfærd og teknologi, der både kan bruges om viden såvel som om tekniske hjælpemidler, der bruges inden for eksempelvis ældre-, pleje- og sundhedsområdet. Ordet har i øvrigt været kendt siden 1986.

kilde: ordnet.dk

Lidt af en udfordring

- Der er ingen tvivl om, at det var min far, der drev det her. I de første mange år var både jeg og min bror der bare, og gjorde det, vi fik besked på. Så det var først, da han døde i 1990, at vi blev nødt til at finde ud af, hvad pokker vi så skulle gøre, fortæller Carsten Guldmann.

Dødsfaldet satte de to sønner i en uventet situation. Særligt fordi faderen netop havde investeret i en ny virksomhed, en sengefabrik i Herning, som han havde store planer med.

Men hverken Carsten Guldmann eller broderen Jørgen Guldmann havde kendskab til planerne i detaljen, og opgaven viste sig derfor noget sværere end ventet.

- Han mente jo, at det var en fantastisk idé. Og det var det jo nok også, hvis han havde været der, men for os var det lidt en udfordring, husker Carsten Guldmann.

Udfordringerne til trods lykkedes det brødrene at vende forretningen med tid og slid, og de sidste mange år er omsætningen primært steget, så meget faktisk, at den danske del af virksomheden for regnskabsåret 17/18 kunne lande et nettoresultat på knap 20 millioner kroner efter skat.

Brødrene Jørgen Guldmann (tv) og Carsten Guldmann ses her foran den række af loftslifte, som Guldmann har produceret gennem tiden. Den første model (bagerst) er fra 1981 og er både med nødfir og en lille boks til at opbevare den olie, der drypper, når liften er i brug. Foto: Axel Schütt

Ingen plads til fejl

At det går så godt for virksomheden, skyldes ifølge den administrerende direktør i høj grad Guldmanns målrettede tilgang til branchen.

- Der står i vores vision, at vi skal være ledende. Så vi er nødt til at arbejde på den måde, at når vores langsigtede mål er at være de bedste, så må vi jo finde de områder, hvor vi kan blive de bedste på, og smide alt det andet væk, siger Carsten Guldmann.

For innovation er et grundvilkår, hvis en hvilken en virksomhed skal kunne holde fast i markedet.

Derudover er der også to andre parametre, som ifølge den administrerende direktør giver Guldmann en konkurrencemæssig fordel på markedet: Produktsikkerhed og kvalitet.

- Nummer ét hos os, det er sikkerhed. Vi kan ikke tabe folk. Punktum. Det er ikke godt nok at have en fire procents fejlrate. Det kan vi simpelthen ikke have. Vi kan jo ikke slå folk ihjel. Så sikkerhed står først, og så kommer logistik og indtjening senere hen, fortæller Carsten Guldmann, der ikke ligger skjul på, at prioriteringen gør deres produkt dyrere end konkurrenter på markedet.

- Vi er jo ikke en billig producent. Vi er i den helt øvre ende. Vi er nok de dyreste på kloden indenfor det her, men vi er også den hurtigst voksende. Og det er, fordi vi har fuldstændig styr på vores kvalitet. Ellers ville det ikke hænge ikke sammen, siger han og understreger pointen kort efter ved at vise en maskine frem til en million kroner, som bruges i kvalitetssikringen af virksomhedens loftlifter.

- Min far var faktisk den første, der lavede en elektrisk gulvlift med elmotor. Førhen havde man en hydraulisk pumpe, man skulle stå med, fortæller Carsten Guldmann, der her ses med et nyere eksemplar af virksomhedens gulvlifte. Foto: Axel Schütt

Ikke helt i vater

Set udefra syner Guldmanns virksomhed ikke af meget. Den ligner til forveksling samtlige andre firkantede bygninger i nabolaget.

Men som det ofte er, er det indenfor, man for alvor for syn for sagen. Det er også tilfældet hos Guldmann, der foruden produktion og lager, også har eget testcenter, hvor virksomhedens europæiske kunder såvel som personale fra de hospitaler og plejehjem, der bruger Guldmanns produkter, siden 2015 har kunnet se og få svar på spørgsmål om brugen af virksomhedens forskelligartede liftsystemer.

Testcenteret, der blev oprettet samtidig med virksomhedens testcenter i Florida, er indrettet med tre stuer, der til sammen udgør en plejebolig, en hospitalsstue og en intensivafdeling, som kan indrettes alt efter den virkelighed, de besøgende kender til, og som dermed kan gøre deres individuelle behov eller problemstillinger håndgribelige for Guldmanns personale.

- Så det er langt mere rådgivning, konsultation og demonstration, det handler om, end om at få solgt nogle lifte. For vi er procesfolk, og det er det, vi tager udgangspunkt i, forklarer Carsten Guldmann.

For Guldmann handler det nemlig ikke kun om at levere et produkt, der virker, men om at sikre sig, at det produkt også kan bidrage i det arbejdsflow, det bliver en del af. Og derfor autoriserer virksomheden også selv de teknikere, der skal installere udstyret.

- Vi kan sådan set modulere virkeligheden og lave en opgave til dem, der er meget lig den, de vil komme til at se derhjemme, fortæller Carsten Guldmann, mens han viser det rum frem, som uddannelsen foregår i, og hvor en gruppe østrigske teknikere i øjeblikket øver sig i at sætte Guldmanns loftslifte op.

Rummet er af samme grund indrettet med både betonvægge, spærreloft, vægge i gips og limtræ.

- Det eneste, de ikke ved, er, at vi har sat alt op skævt, fordi sådan er verdenen også. Så hvis de tror, at alt er i vater, så bliver de kede af det. For så dumper de, tilføjer han med et grin.

- Vi er en meget stor fisk i en ufatteligt lille vandpyt, fordi vi er så specialiserede, som vi er. Derfor er vi er nødt til at nå langt ud, siger Carsten Guldmann, der sammen med sin bror Jørgen Guldmann (tv) gennem flere år har haft størstedelen af sit salg i udlandet. Foto: Axel Schütt

Hver dag er en kapsejlads

Mens forflytning og løft af mennesker i dag udgør kernen af Guldmanns forretning, er en nyere gren af Guldmann også ved at få godt tag i markedet.

Igennem en årrække har Guldmann produceret forskellige former for ramper, løfteplatforme og speciallifte til kørestolsbrugere. Og netop her ser Carsten Guldmann et stort potentiale fremover.

- Potentialet på begge områder er enormt, men det er faktisk næsten større på Stepless, fordi der er en lovgivning, der gælder overalt, blandt andet i EU, men også i Nordamerika, om tilgængelighed. Og når først det for alvor vinder indpas, så er der trods alt flere kirker, museer og togvogne, end der akutte intensivafdelinger på hospitalerne, siger Carsten Guldmann.

Virksomheden har allerede på nuværende tidspunkt ramper i alle danske S-toge og løfteplatforme på alle tog-perroner i landet, og de har også godt fat i banegårde i både Israel, Frankrig og Spanien.

I øjeblikket arbejder Guldmann desuden på at gøre dele af Roms antikke bydele mere tilgængelige. Og særligt her har Guldmann et fortrin i forhold til sine konkurrenter.

For netop specialfremstillede løfteplatforme, der skal gøre sig usynlige i fredede bevaringsværdige bygninger, er en disciplin, som Guldmann allerede er stærkt erfarne udi.

Foruden at have gjort folketingets talerstol på Christiansborg tilgængelige for kørestolsbrugere sidste sommer, har virksomheden også leveret specialfremstillede løfteplatforme til Notre Dame og Eiffeltårnet i Paris samt mange andre slotte og bevaringsværdige bygninger.

- Når det kommer til vores standardprodukter, er vi oppe mod en række andre konkurrenter, men der er meget få, der laver lige så specialiserede produkter, som vi gør, understreger Carsten Guldmann.

Med andre ord er Guldmann en virksomhed, der vil fremad, og som har villet fremad gennem snart fire årtier. Af samme grund er deres logo et skib.

- Hver dag er en ny kapsejlads. Og den skal vi vinde, siger Carsten Guldmann med et glimt i øjet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce