Annonce
Randers

Fra kælder-hobby til at have 70.000 kunder

<p>DanDomain, med Ken Boye (tv) og Ronnie Bach Nielsen i spidsen, holder til på Normansvej i Randers NV. Foto: Lars Rasborg</p>

Hvad der startede som tre it-uddannede drenges bibeskæftigelse i en kælder i Randers er nu endt som en af landets førende virksomheder inden for sit felt.

Tag en god idé krydret med høje ambitioner. Tilsæt så et passende antal tilfredse medarbejdere, masser af god kundeservice og rigelige mængder automatisering. Så har du opskriften på succes. Eller i hvert fald den opskrift, der har vist sig at virke ualmindeligt godt for DanDomain, og som virksomhedens to indehavere, Ronnie Bach Nielsen og Ken Boye, peger på, når de skal forklare, hvordan virksomheden på bare 16 år er gået fra at udgøre tre unge fyres hobby i en kælder i Randers til at have 82 ansatte og næsten 70.000 kunder.
DanDomain blev for nylig den første virksomhed til at modtage Randers Kommunes Erhvervspris, hvilket Ronnie Bach Nielsen (tv) og Ken Boye sætter pris på. Foto: Lars Rasborg
»Idéen kom af, at jeg og en kammerat havde et lille firma, hvor vi solgte forskelligt udstyr til PlayStation, og gerne ville have en webshop,« fortæller Ken Boye og bliver suppleret af sin forretningspartner:
Randers-virksomheden har i dag 82 ansatte og næsten 70.000 kunder. Foto: Lars Rasborg
»På samme tidspunkt gik min onkel, der er forretningsmand, også med et ønske om at komme på nettet for at sælge sine produkter. Så jeg slog mig sammen med Ken og hans kammerat.«
DanDomains ansatte tager sig af alt lige fra salg og markedsføring til kundeservice og administration. Foto: Lars Rasborg
Mens de tre mænd arbejdede på at få deres onlinebutikker op at køre, øjnede de muligheden for at købe forskellige domænenavne og webhoteller med det formål at sælge dem videre.
»Da vi startede med vores første hjemmeside, var der ingen hjælp og service at hente hos udbyderen. Så vi tænkte, at det kunne vi gøre bedre ved at oprette et firma, der ikke blot sælger domæner og webhoteller, men også står klar til at besvare kundens spørgsmål og komme med gode råd ud fra en bevidsthed omkring, hvordan vil selv ville ønske, vi var blevet behandlet,« forklarer Ken Boye.

Vandt fem gazellepriser

De tre iværksættere beholdt dog deres job og studier, mens de startede virksomheden. Men der gik ikke længe, inden den lille virksomhed begyndte at køre så godt, at de besluttede at satse helt og holdent på denne mulighed.
»Efter ét år havde vi 300 kunder, og da besluttede vi, at jeg og den tredje person, som på daværende tidspunkt var med i virksomheden, skulle starte med at arbejde fuldtid hos DanDomain,« fortæller Ronnie Bach Nielsen og tilføjer, at der bare ét år senere, i 2001, var så meget at lave, at også Ken Boye blev fuldtidsbeskæftiget i virksomheden.
Inden længe nåede omsætningen et niveau, der gjorde det muligt at ansætte én til at tage sig det administrative arbejde og én til at hjælpe med at servicere kunderne, og derfra begyndte det at gå hurtigt. I årene 2005-2009 vandt DanDomain således fem gazellepriser.
»Vi vækstede enormt meget i den periode, uden at vi selv gjorde ret meget for det. Vi har nemlig aldrig brugt en masse energi på at opsøge nye kunder, men i stedet sørget for at være synlige de steder, hvor potentielle kunder leder efter produkter som vores - og det virkede tilsyneladende,« fastslår Ronnie Bach Nielsen.

De ansatte skal føle ansvar

Denne strategi har DanDomain derfor holdt fast i lige siden ud fra den overbevisning, at de nye kunder nok selv skal finde dem, og at det er en god kundeservice, der er afgørende for, om kunden i sidste ende foretrækker Randers-virksomheden over konkurrenterne.
»Derfor har vi hele vejen igennem holdt fast i, at vores medarbejdere i kundeservice, som vi nu har godt 20 af, skal spørge sig selv, hvordan de gerne selv vil behandles, og så behandle kunden på samme måde. Vi skal nemlig hele tiden være hjælpsomme og møde kunden i øjenhøjde, uanset om der er tale om en it-ekspert, der ringer ind med en række tekniske spørgsmål, eller en person, som knap kan finde ud af at tænde computeren,« forklarer Ronnie Bach Nielsen.
De to partnere er dog ikke i tvivl om, at en sådan service ikke kommer af sig selv. Den kræver yderst veltilpasse medarbejdere.
»Det er jo vores medarbejdere, der taler med kunderne, så det er dem, der hele tiden skal udvise overskud. For at det kan lade sig gøre, er det helt afgørende, at de har nogle gode rammer at arbejde under,« fastslår Ken Boye og bliver suppleret af Ronnie Bach Nielsen:
»Det sørger vi derfor for at skabe ved blandt andet at involvere medarbejderne i de beslutninger, der skal tages. Eksempelvis skulle vi for nylig udarbejde en ny strategi, og i den forbindelse inviterede vi alle vores ansatte i sommerhus, hvor der blev idéudviklet, og udfordringer blev drøftet. Det er altså ikke Ken og jeg alene, der står bag den nye strategi - det gør alle dem, der er en del af DanDomain, og på den måde føler medarbejderne et ansvar for virksomheden.«

Fra ét til tre fokusområder

Den taktik ser da også ud til at virke, idet antallet af medarbejdere såvel som kunder fortsat er støt stigende. Det samme er antallet af processer, der kører automatisk, hvilket giver indehaverne mulighed for at koncentrere sig om andre ting.
»Vi gør meget ud af at automatisere på alle de områder, hvor det er muligt. Det betyder blandt andet, at det hele kører automatisk, når en bestilling fra en ny kunde tikker ind,« forklarer Ronnie Bach Nielsen.
At alle virksomhedens aktiviteter ikke længere skal administreres manuelt betyder, at DanDomain har haft tid og overskud til at udvide sit produktsortiment og dermed er gået fra ét til tre fokusområder. Udover salg af domænenavne og webhoteller, som var det, der i sin tid startede det hele, beskæftiger DanDomain sig nemlig også med det, indehaverne selv betegner som »traditionelle it-løsninger« samt onlinebutikker.
»Vi oplever en generel tendens til, at virksomheder i højere grad end tidligere tør overlade ansvaret for deres it-systemer til nogen, der har forstand på det. Derfor er vi begyndt at tilbyde virksomhederne en række it-løsninger, som blandt andet indebærer, at vi opbevarer deres servere hos os, at vi sørger for at gennemføre diverse opdateringer, og at det er os, der sikrer back-up,« forklarer Ronnie Bach Nielsen og tilføjer, at denne type opgaver udgør cirka 20 procent af DanDomains omsætning, mens salg af domæner udgør 40 procent.

Får e-handlen til at blomstre

De sidste 40 procent kommer fra virksomhedens tredje fokusområde: onlinebutikker.
»Vi sælger et færdigudviklet system til erhvervsdrivende, som vil i gang med at sælge deres produkter på nettet,« fortæller Ken Boye og fortsætter:
»Det svarer lidt til, at kunderne køber et tomt supermarked, hvor det så er op til dem selv at fylde varer på hylderne ved at uploade billeder og sætte priser på de forskellige produkter, ligesom de kan vælge at gøre onlinebutikken personlig ved at lave deres eget layout.«
Dette system kan kunden så leje for et månedligt beløb og er dermed blevet synlig på nettet.
»Så er næste skridt at lokke kunderne til, hvilket vi også rådgiver om til et vis niveau - og har kunden brug for yderligere rådgivning om dette, tøver vi ikke med at henvise til vores forskellige samarbejdspartnere, som eksempelvis kan hjælpe med søgeordsoptimering,« fortæller Ronnie Bach Nielsen.
De to direktører er heller ikke i tvivl om, at nethandlen er kommet for at blive, og det er derfor inden for netop dette område, de ser det største potentiale for fremtidig vækst.
»Vi satser på alle tre områder og har en målrettet strategi for dem alle, men det er sandsynligvis e-handlen, der kommer til at give os den største vækst i fremtiden,« fastslår Ronnie Bach Nielsen.
DanDomains interesse for e-handlen har da også allerede kastet en fornem pris af sig. For nylig blev virksomheden nemlig den første til at modtage Randers Kommunes Erhvervspris med den begrundelse, at den har været med til at skabe muligheden for, at e-handlen kan blomstre i Randers. Roser, som de to indehavere selv forklarer med, at de i øjeblikket har gang i flere projekter, der skal styrke den randrusianske handel på nettet:
»I samarbejde med Tradium og Dania har vi eksempelvis været med til at etablere en ny uddannelse, hvor byens forretningsindehavere kan lære, hvordan man udnytter e-handlens muligheder til at styrke sin fysiske forretning,« uddyber de.
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce