Annonce
Randers

Opdateret: Dødsulykke skete på politielevs første træningsdag

Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
En nu 25-årig politielev sidder lige nu på anklagebænken ved retten i Randers. Han er tiltalt for uagtsomt manddrab efter en ulykke sidste år. Kollegaen, der fungerede som den 25-åriges køreinstruktør, blev dræbt, da politieleven mistede herredømmet over politibilen.

Randers: En dag før et-årsdagen for en motorvejsulykke med dødelig udgang skal en domsmandsret ved Retten i Randers afgøre, om en 25-årig politielev er skyldig i blandt andet uagtsomt manddrab. Politielevens forsvarer, advokat Torben Koch, mener ikke, hans klient er skyldig og påstår frifindelse i alle sagens tre anklagepunkter, som udover overtrædelse af straffelovens paragraf 241 om uagtsomt manddrab tæller overtrædelser af såvel færdselsloven som udrykningsbekendtgørelsen.

Den 25-årige forulykkede 7. september sidste år med en civil politibil i stærk regn på Motorvej E45, og en 35-årig politiassistent, som sad på passagersædet, mistede livet. En bilinspektør har vurderet hastigheden ved ulykkestidspunktet til cirka 170 kilometer i timen. Hvorvidt retten vil kende den 25-årige skyldig eller ikke, vil afhænge af, i hvor høj grad ansvaret kan placeres hos politieleven. Ulykken skete nemlig under en øvelseskørsel, hvor han trænede udrykning med den dræbte 35-årige som instruktør.

Retten skal blandt andet tage stilling til, om de særlige regler for ansvar, der er gældende, når eksempelvis en elev hos en kørelærer forulykker, også kan tages i anvendelse, når en politielev træner udrykningskørsel med en køreinstruktør fra politiet.

Det er Rigsadvokaten, som har besluttet, at der skal rejses tiltale mod den 25-årige, og det er - sagde specialanklager Christine Schou under sin fremlæggelse af dokumentation i sagen - blandt andet sket, fordi sagen rejser principielle spørgsmål om ansvar i forbindelse med politiets øvelseskørsel, herunder træning af udrykning.

Den 25-årige havde - med pæne vidnesbyrd - inden han 1. juli startede sin praktik hos Østjyllands Politi i Randers, bestået den obligatoriske køreprøve under opholdet på politiskolen. Alligevel var det blevet vurderet, at han havde behov for ekstra træning. Det bekræftede han selv overfor retten og sagde, at han med glæde havde taget imod al den træning, han blev tilbudt.

På dagen for ulykken var han og den 35-årige instruktør startet på køreteknisk anlæg, hvor han havde trænet kurve- og slalomkørsel samt foretaget forskellige køretekniske øvelser. Herefter var de kørt ud og havde trænet landevejskørsel og var altså sluttet med at øve udrykning på motorvejen, indtil det endte fatalt. Der var lagt en uddannelsesplan med flere køretræningsdage, og 7. september var den første.

- Jeg fik positiv feedback dagen igennem, indtil vi forulykkede, sagde politieleven i retten.

Den 25-årige kunne huske, at han, inden de kørte ind på motorvejen og startede udrykningsøvelsen, sagde til sin instruktør, at han på grund af det voldsomme regnvejr havde tænkt sig at holde hastigheden på mellem 130 og 140 kilometer i timen. Hertil havde køreinstruktøren ifølge den tiltalte svaret, at det syntes han var en rigtig vurdering.

Annonce
Ifølge beregninger har hastigheden lige inden ulykken formentlig været på omkring 170 kilometer i timen. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

170 i timen

Imidlertid fortæller såvel registreringer i politiets eget flådestyrings-system som beregninger foretaget af en bilinspektør, at hastigheden lige inden ulykken formentlig har været på omkring 170 kilometer i timen. Flådestyringen registrerer via gps samtlige bevægelser hos alle politiets køretøjer. Bilinspektøren, som var indkaldt som vidne i sagen, bekræftede vurderingen og forklarede, at hans tekniske undersøgelser og efterfølgende beregninger havde vist, at hastigheden havde været "ikke under 158,1 kilometer i timen".

- Sammenholdt med målingerne i flådestyringen, som viser hastigheder på op til 174 kilometer i timen i sekunderne før ulykken, er mine beregninger jo ikke helt hen i vejret, og det er på den baggrund, jeg har vurderet hastigheden til "omkring 170", sagde bilinspektøren, som videre har vurderet, at det var akvaplaning, som var skyld i, at den 25-årige havde mistet herredømmet over bilen og først ramt midterautoværnet og derefter et betonautoværn i højre side af kørselsretningen.

Betonværnet splintredes ved ulykken, og stykker af det trængte igennem højre fordør på politibilen og ind i kabinen.

- Om ulykken var endt mindre ulykkeligt, hvis der havde været tale om et moderne metalautoværn, kan jeg ikke sige. Men den var endt anderledes, sagde bilinspektøren.

Uforsvarligt

Retten skal blandt andet tage stilling til, om den 25-årige kørte uforsvarligt, og hvis ja, om han så selv kan drages til ansvar for det, når der nu var tale om en øvelseskørsel med instruktør.

Tre vidner, der på ulykkestidspunktet befandt sig i to forskellige biler, der kørte i samme retning som politibilen, har samstemmende forklaret, at ulykkesbilen kørte "meget hurtigt", vejrforholdene taget i betragtning. Første vidne, som blev overhalet af politibilen få minutter før ulykken, vurderede, at alle andre biler på motorvejen på grund af den voldsomme regn, kun kørte omkring 70-80 kilometer i timen, mens de to andre vidner, som sad i samme bil og blev overhalet umiddelbart før ulykken, som de endte med at blive øjenvidner til, vurderede, at deres egen hastighed ligesom de øvrige bilers havde været 100, måske 110 kilometer i timen. Og politibilen kørte væsentligt hurtigere end det.

Alle tre vidner havde undret sig over, at det var nødvendigt at køre så stærkt i så voldsomt et regnvejr.

- Det var svært at se noget, selv om vinduesviskerne kørte på højeste hastighed, som et af vidnerne bemærkede.

Der ventes at falde dom i sagen fredag, hvor retsmødet starter med procedurer fra henholdsvis anklager og forsvarer.

Annonce
Forsiden netop nu
Danmark For abonnenter

Virksomhed er forberedt: Klar til at flytte produktion til England, hvis brexit-aftale falder

Alarm 112

Fire rumænere er anholdt for indbrud og indbrudsforsøg i seks politikredse

Annonce