Annonce
Randers

Fremtidens køretøj: På tur i Randers i el-drevet bybus

Formand for miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (DF), var med på tur i den nye elbus fra Mercedes-Benz. Foto: Anne Myrup Pedersen
En splinterny og totalt lydløs og grøn, og dog alligevel gul bus, var onsdag formiddag på besøg i Randers. Her kunne blandt andre byrådspolitikere stifte nærmere bekendtskab med den miljøvenlige batteridrevne by-bus, som mange spår, er vejen frem i klimavenlighedens tegn.

Randers: Den eneste måde, du opdager, at motoren er i gang, er, fordi den bevæger sig, og den eneste lyd, der høres, er hjulenes knasen i gruset. Onsdag formiddag sagde Randers goddag til en af de nye el-busser, der spås en stor fremtid i Danmark og landene omkring os.

Mercedes-Benz var på charmetur med bussen, eCitaro, der er bil-gigantens bud på fremtidens kollektive transportmiddel. Denne dag på Suderholmen 8 hos Nobina Danmark er der masser af Mercedes-stjerner i anledning af besøget. Der er sat en pavillon op, der er højttalerudstyr, en storskærm, der kører med en film om el-bussen og merchandise som vand, kuglepenne og pastiller.

Formålet er at udbrede kendskabet til el-bussen. Demoturen startede i Esbjerg, før den kom til Randers. Derefter skal byerne Nr. Snede, Odense, Køge og Købehavn afprøve den elektriske bus.

- Vi regner ikke med at få solgt nogle busser på den her tur, vi er på i Danmark, over to uger. Men vi får borgmestre og byrådsmedlemmer med ud at køre i deres egen by. Og vi får dem til at tænke over alternativet, så når de næste gang skal have den kollektive trafik i udbud, måske husker på os, siger salgschef Søren Christensen, Mercedes-Benz, og han tilføjer:

- Vi kunne godt invitere beslutningstagerne til Tyskland på en prøvetur, men det får de ikke lige så meget ud af som en prøvetur i vante rammer.

Annonce
Buschauffører fra Nobina Danmark af konventionelle dieselbusser var noget interesseret i den nye elbus. Foto: Anne Myrup Pedersen

Der skal lyd på

Bussen er skriggul, men alligevel grøn. Den udleder intet skadeligt for naturen, når den, med sine to batteridrevne motorer på bagakslerne, lydløst lusker rundt i byen.

Faktisk er den så lydløs, at der ved lov er besluttet, at den skal larme mere, så fodgængere og cyklister bliver opmærksom på, at nu kommer bussen.

- Det er ikke besluttet endnu, hvilken lyd det skal være, bussen skal have. Nogle taler om koklokker, men det kommer nok ikke til at ske i Danmark, indskyder Søren Christensen grinende.

Danmark har travlt med at finde løsninger på fossilfri transport, hvor politikerne har sat 2030 som skæringsdato. Nogle er hurtigere end andre, og for eksempel har en by som Roskilde sat sig for at være first mover på bybus-området og har nu 20 el-busser kørende af det kinesiske mærke, Yutong. I København vil der komme to bybusruter, hvor to forskellige systemer prøves af, nemlig depotopladning og pantograf, som er en gammeldags type strømaftager, der er monteret på taget og som har kontakt til den overliggende køreledning.

Ryst posen

Mens en almindelig bus tankes op med diesel og kan køre 700 kilometer på en tankfuld, så skal en batteridrevet bus regne med at køre meget mindre på en opladning. Derfor skal den have et depot, hvor den kan køres hen og lades op, hvis da ikke politikerne vælger pantograf-løsningen.

- Man skal have lavet infrastrukturen om. Der skal tages hensyn på ruten til bussens rækkevidde, og det er måske ikke så tosset at ryste posen en gang og få set på det hele, mener Poul Nielsen, salgskonsulent hos Mercedes-Benz.

El-bussen, der i øvrigt lader, når den bremser, vil bruge cirka 50 procent af batteriet på selve kørslen. Der ud over sluger døre, skilte i bussen, opvarmning, nedkøling med mere resten af strømmen.

Den vil, efter salgschefens vurdering, komme til at koste 30-40 procent mere end en konventionel bus på diesel. Til gengæld vil den være en gevinst for miljøet.

Kommunens folk fik sig en snak om Mercedes-Benz nye eCitaro-bus. Foto: Anne Myrup Pedersen

Kørte behageligt

Fra Randers var Frank Nørgaard (DF), formand for miljø og teknikudvalget, samt borgmester Torben Hansen (S) mødt frem for at høre tekniske detaljer om bussen og køre med på tur.

Dommen efter en tur rundt i byen, lød sådan her:

- Den kørte meget behageligt og lydløst, og nok endnu mere lydløst for trafikanterne udenfor, siger Frank Nørgaard efter køreturen.

- Den klarede bakkerne fint, og den havde endda kraftoverskud til at accelerere. Der er ingen tvivl om, at på sigt bliver det en løsning for Randers med el-busser. Nu får vi i første omgang mulighed for at låne en demobus fra Mercedes-Benz. Den skal udlånes i tre dage i Aarhus, og vi håber at få den i to dage i uge 41 og 42. Så skal den sættes i rute og være gratis, så borgerne kan prøve den af, siger Frank Nørgaard.

Der er solgt busser, der skal køre i Berlin, og det skal denne her el-bus, der blev vist frem i Randers. Foto: Anne Myrup Pedersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];