Annonce
Østjylland

Fuld fart frem: Havnen er med til at skabe 2.200 arbejdspladser

Der er omkring 80 virksomheder på og omkring Grenaa Havn, og de beskæftiger 2.200 medarbejdere. Luftfotoet er fra i sommer, og den mindste af boreriggene, Amsterdam Atlantic yderst til højre, er ikke længere i havnen. Det er netop i den del af havnebassinet, at der bliver bygget en ny superkaj på 350 meter inden for molen. Foto: Grenaa Havn
Grenaa Havn har kæmpe betydning for Norddjurs. Den betydning bliver formentlig ikke mindre, når havneudvidelsen er færdig om halvandet år.

Grenaa: Selve virksomheden Grenaa Havn A/S er en pænt stor virksomhed med 22 medarbejdere, 10-15 løstansatte havnearbejdere og et overskud i 2020 på 9,2 millioner kroner. Men når det gælder havnens betydning for Norddjurs, kan den vist bedst beskrives som et stort containerskib, der sejler rundt på Grenaa Å.

De mange virksomheder og aktiviteter på havnen er nemlig med til at skabe flere tusinde arbejdspladser og meget høje skatteindtægter til kommunen.

- De seneste tal viser, at der cirka er 2.200 arbejdspladser på og omkring havnen, og de omkring 80 virksomheder repræsenterer cirka 29 procent af Norddjurs Kommunes skatteindtægter. Det er bare et bevis på, at én ting er at drive en havn. Men når vi udvikler os, så påvirker det mange virksomheder, og det er det, der virkelig betyder noget for en kommune, siger direktør i Grenaa Havn A/S, Henrik Carstensen.

Annonce
Henrik Carstensen har været direktør for Grenaa Havn siden 2015. Han står her foran området, hvor der skal bygges en ny superkaj. Foto: Anders Tilsted

Borgmester: Havnen er super vigtig

Det betyder, at mere end 350 millioner kroner af kommunens årlige skatteindtægter på den ene eller anden måde har noget med havnen at gøre. Norddjurs Kommunes nye borgmester, Kasper Bjerregaard (V), kender tallene rigtig godt. I de seneste fire år har han nemlig været en af de politikere, som byrådet har udpeget til at sidde i bestyrelsen for havnen.

- Havnen er super, super vigtig for Norddjurs. Det er et af de fyrtårne, vi har, og det er meget synligt, at der er gang i den og stor aktivitet. Havnen har selvfølgelig stor betydning både helt kontant målt på arbejdspladser og skatteindtægter, men den har også symbolsk værdi. Det er vores forbindelse udadtil, og vi har jo et partnerskab med Halmstad. Vi regner med, at havnen får endnu større betydning fremadrettet, siger borgmesteren.

Norddjurs Kommunes nye borgmester, Kasper Bjerregaard, er glad for havnen og de mange arbejdspladser, den er med til at skabe. Foto: Annelene Petersen

Grenaa Havn A/S er et selvstændigt aktieselskab ejet af Norddjurs Kommune. Et af selskabets vigtigste formål er at skabe vækst og arbejdspladser. Med havnens placering centralt i Kattegat og sin status som dybvandshavn har mange virksomheder øjnene rettet mod Grenaa, når der skal lastes og losses skibe, hvis man skal have fragtet gods med færgen til Sverige, eller når borerigge skal i havn.

Nogle af virksomhederne på havnen

  • Stena Line står for færgen imellem Grenaa og Halmstad. Derudover er der selvfølgelig færgen til Anholt, som Grenaa-Anholt Færgefart står for.
  • Gærfabrikken har eksisteret ved havnen siden 1973, og det er den canadiske koncern Lallemand, der ejer den.
  • Specialrederiet Rohde Nielsen har et stort reparationsværft på havnen.
  • Kattegat Seafood leverer produkter inden for skaldyr og stenbiderrogn.
  • Hos Stena Recycling håndterer de jern-, metal, og elektronikaffald, så det kan genanvendes.
  • Ørsted har en afdeling, hvor de vedligeholder Anholt Havmøllepark.
  • Der er Grenaa Fiskeauktion, Grenaa Lossekompagni, Grenaa Motorfabrik, Grenaa Skibsværft, Fornæs Ship Recycling og mange andre.
Annonce

Havneudvidelse til 100 millioner kroner

Havnen er en af Danmarks største erhvervs- og industrihavne, og i øjeblikket er man ved at være færdig med første etape af en stor havneudvidelse til omkring 100 millioner kroner.

- Vi havde et stort miljøbassin, som vi ikke rigtig brugte til noget. Det har vi fyldt op med genbrugsjord, og det har givet os et ekstra areal på 28.000 kvadratmeter ved vores kajer. Til næste år går vi i gang med at bygge en 350 meter lang og 45 meter bred superkaj inden for molerne, fortæller havnedirektør Henrik Carstensen.

Man er nu i gang med VVM-processen (Vurdering af Virkning på Miljøet) i forhold til superkajen. Planen er, at den proces er færdig i løbet af 1. kvartal næste år, og så skal byggeriet i udbud.

Annonce

Superkaj klar om halvandet år

- Vi håber, at byggeriet kan gå i gang i efteråret næste år, og at superkajen står klar senest i sommeren 2023. Det kommer til at betyde, at vi får noget mere plads. Vi udvikler os pænt og har travlt. Men vi kan også se, at oftere og oftere er vi udfordret på at have plads, og det får vi nu. De ekstra 28.000 kvadratmeter og superkajen kommer til at betyde, at vi har mere at sætte i spil, når vi skal byde på projekter, konstaterer Henrik Carstensen.

Det kan for eksempel være store havvindmølle-projekter, hvor Grenaa Havn har erfaring fra Anholt Havmøllepark.

- Det er et faktum, at der skal bygges flere havmølleparker i Kattegat. Vi har store kompetencer med at håndtere vindprojekter, og vi tror på, at vi har rigtig store chancer for at vinde nogle af dem. Så er der Femern Bælt-forbindelsen, og nogle vil måske sige, at Femern da ligger langt herfra. Ja, men der skal bruges meget store mængder jern, grus og sand, når byggeriet rigtig går i gang, og det har man ikke plads til ved Femern. Der kunne meget af byggematerialet godt komme til at ligge her, fortæller havnedirektøren.

Da Henrik Carstensen begyndte som havnedirektør, lavede havnen en strategi om, at man ville tiltrække borerigge fra Nordsøen. Det lykkedes, og i øjeblikket er der to Maersk-borerigge i havnen. Foto: Anders Tilsted

Superkajen vil også være et oplagt sted til borerigge. I øjeblikket ligger boreriggene Maersk Innovator og Maersk Interceptor i havnen, og Grenaa Havn er sammen med Esbjerg udvalgt som basehavne for boreriggene fra Maersk.

Kerneområder for Grenaa Havn

  • Bulkgods som salt, korn, grus og skrot.

  • Færge- og liniefart, hvor Stena Line sejler mellem Grenaa og Halmstad, og Anholtfærgen sikrer forbindelsen til den lille ø i Kattegat.

  • Havnen er en af landets førende havne inden for vindmølleprojekter og vil også gerne være basehavn inden for nye energiformer på havet.
  • Havnen er sammen med Esbjerg basehavn for boreriggene fra Maersk.
  • Genvinding og affaldshåndtering.
  • Projekter som stiller specielle krav til lastning og losning.
  • Udlejning af haller og materiel som for eksempel kraner.
Annonce

Grenaa har en grøn havn

Nogle vil måske mene, at tung industri på en havn ikke nødvendigvis "sejler godt sammen" med grøn omstilling. Men havnen har tænkt grøn omstilling, bæredygtighed og FN's verdensmål ind i strategien. Her er en af de vigtige ting landstrøm, så skibe og borerigge skal bruge generatorer så lidt som muligt.

- Vi har mobile landstrømsanlæg, som vi kobler op på forskellige enheder. Området ved den kommende superkaj bliver også opgraderet med landstrøm, og vi bliver en af de havne i Europa med mest landstrøm. Samtidig skal alt materiale, vi køber, være eldrevet. Vi fandt en lettere brugt mobilkran i Finland, men den var dieseldrevet. Derfor fik vi den konverteret til at køre 100 procent på el. Som havn ligger det lige for at, vi forholder os meget kraftigt til de her ting, og vi skal minimum bruge 10 procent af vores overskud til grøn omstilling.

Annonce

- Vi har aldrig haft så travlt

I det første halve år af 2021 havde Grenaa Havn et overskud på 8,4 millioner kroner, og dermed ser det ud til igen, igen at blive et godt år for havnen.

- Første halvdel af i år er måske det mest travle i Grenaa Havns historie. Vi håndterede et stort vindprojekt til Nordsverige. Vi håndterede gamle IC3-tog fra Israel, der skulle ind til DSB og bruges som reservedele. Der var et kæmpestort vindprojekt med flydende havvindmølle-fundamenter, som blev bygget herude og afskibet. Der var også afsendelse af en stor borerig til Kina. Fra sommer og til nu har tingene normaliseret sig, men vi får et rigtig fint 2021, hvor vi også reinvesterer meget af det, vi tjener. Til næste år kommer vi også til at få rigtig travlt, siger havnedirektøren.

Annonce
Randers For abonnenter

Forrygende travlt trods corona: Ny-ombygget restaurant i Randers har masser at lave

Danmark

Mandagens coronatal: Ny smitterekord

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

For 100 år siden vogtede det Niels Ebbesen - nu er det forvist til at ruste i en park: Læsertip om udsigtspunkt afslører mystisk skæbne

Randers For abonnenter

Endnu en myndighed kritiserer specialtilbud: Rod i instrukser, journaler og medicinhåndtering er til fare for patienternes sikkerhed

Randers

Nu kan du snart stå i kø i tørvejr, når du testes - uanset hvordan vejret i øvrigt er

Randers FC For abonnenter

Uvisheden om Randers FC-trænerens fremtid kan ikke blive hængende i luften: Det er tid til afklaring

Dall: Derfor kommer Løkkes nye parti i Folketinget

Randers For abonnenter

De kan ikke gå - men de kan løbe: Sanne troede ikke, det var en sport for hende, men på under et år kom hun på landsholdet

Alarm 112

27-årig mands mulige mål afsløret i retten: Idrætsskole i landsby syd for Hobro var en af hans 'fantasier'

Sport

Flyvespark sendte Yasmins eventyr til tælling, men Randers-talentet vader i succes, slås på lige fod med drengene og har opfyldt sin store drøm

Dronningens smykkeskrin fortæller sin helt egen historie: Blandt platin, rubiner og brillanter ligger der pludselig et par plastic-øreringe fra Matas

Randers

Mandagshøjvande kom i vejen for Pers bådprojekt: Nu håber han, at utæt port bliver lappet, før det for alvor bliver vildt

Randers For abonnenter

De er ikke i gang med at rive det ned - tværtimod: Helt nyt liv på vej i det tidligere Provinsforlaget på Århusvej

Randers

Alvorlige anklager, falske profiler og hundredvis af mails: Svend Brinkmann åbner op om flere års forfølgelse

Annonce