Annonce
Østjylland

Gæsterne strømmer til: Ordentlighed er kodeordet for succesfuld tivoli-direktør

Henrik Ragborg Olesen har fået besøgstallet i Tivoli Friheden til at stige voldsomt i sin tid som direktør. Foto: Axel Schütt
Henrik Ragborg Olesen har mere end fordoblet Tivoli Frihedens besøgstal siden han kom til i 2014, og han tror på mange flere gæster.

AARHUS: - Kan I komme over en million gæster om året...?

Der bliver tavshed. Henrik Ragborg Olesen plejer ellers at have svar på rede hånd, reelt, hurtigt og kontant. Men her skal han tænke sig om en ekstra gang.

Han svarer ikke benægtende.

- Jeg er lidt i tvivl, siger han.

Henrik Ragborg Olesen er direktør i Tivoli Friheden i Aarhus, og siden starten på ansættelsen i 2004, har han kunnet se på en opadgående kurve, der nu stiger som en profil af Himmelbjerget, når det handler om forlystelsesparkens besøgstal. To år i træk har tivoli nu været den mest besøgte af byens mange attraktioner.

Det er gået fra 235.000 i 2004 til 636.026 i 2019, og med den voldsomme stigning de senere år er det åbenlyst at spørge om millionen.

Der er ingen storhed over hans ydmyge kontor i forlystelsesparken, hvor vi sidder. Han kigger lidt op, regner på det og siger:

- Tivoli i København har 4,6 millioner gæster om året. De to parker er lige store, men de har selvfølgelig de mange beboere og de mange turister i hovedstaden. Hos os handler det om at få kvalitet ind hele tiden. Vi har kun 148 åbningsdage. Tivoli i København har åbent hele året. Hvis vi skal op på millionen, skal vi virkelig være fremme i skoene...

Annonce
Aarhus er et megabrand, og det er steget vildt i de 16 år, jeg har været her. Ingen griner ad Aarhus mere, og jeg er stolt af at være her og at arbejde her. Byen har haft en imponerende udvikling.

Henrik Ragborg Olesen, direktør i Tivoli Friheden

Nye initiativer hele tiden

Tivoli-direktøren taler videre:

- Vi skal udnytte så meget af den jord, vi har, som muligt, og vi har initiativer på vej hele tiden. Vi går 100 procent ind i alt nyt og sparer ikke på noget. Senest med syv-otte millioner kroner til Jul i Friheden og derefter Svanesøen, og i juli laver vi en blomsterfestival. Vi har tre gartnere ansat og får to mere til marts. Vi bruger blandt andet haveeksperten Claus Dalby som konsulent og Haveselskabet. Vi lægger fem-seks millioner kroner i det og håber at få 30.000 gæster ekstra til sommer. Vi giver det tre år til at vise, at det er brugbart for publikum. Sådan er vi klar med nye ting hvert år, og noget bliver først realiseret om fem-otte år. For eksempel kommer den nye koncertsal, vi gerne vil have, bestemt ikke de første år.

- Har I Aarhus' befolkningsvækst inde i billedet, når I planlægger?

- Ja, det har vi i høj grad. Vi kan jo se, at de 350.000, Aarhus har nu, skal blive til 450.000 i 2050, så der bliver behov for flere ting at gå efter og flere haller til koncerter og så videre. Og der er plads til mere. Da vi lavede Jul i Friheden, mente mange, at det ville gå ud over Jul i Den Gamle By, men købstadmuseet har fået flere gæster i julen, og stadigt flere kommer til os, er svaret.

Rundt til naboerne

Han tænker altid på naboerne, når der skal skabes noget nyt, for det gamle tivoli ligger ikke kun i skoven, men har naboer i villaer til den ene side. Henrik Ragborg Olesen er i god kontakt med dem og sørger for at orientere om, når der er ændringer og nye ting på vej. Ja, faktisk går han hvert forår rundt til 130 husstande i omegnen og leverer to sæsonkort til hver. Så de kan komme ind i parken og opleve musikken til Fed Fredag i stedet for at skulle sidde hjemme i haven og blive tvunget til det.

- Min kone er som regel med på turen. Vi ringer ikke på, men får ofte en sludder med folk over hækken, siger Henrik Ragborg Olesen.

Enkelte klager over for høj musik eller at der er spillet for længe kan han dog ikke undgå.

Direktøren er bestemt ikke alene om at udtænke ideerne. Tivoli har en udviklingsgruppe med fire interne og tre eksterne medlemmer. De tre udefra er arkitekten Johan Gjøde, der står bag "Den uendelige bro" ved Varna, samt to fra et strategisk reklamebureau. Dertil er de i kontakt med en ekspert i bæredygtighed.

- Vores ideer præsenterer vi for bestyrelsen, og det er bestemt ikke alle, som går glat igennem. Blomsterfestivalen blev afvist de første to gange, siger 57-årige Henrik Ragborg Olesen, der med selskabet bag tivoli har en egenkapital på 60 millioner kroner i ryggen og dertil et overskud på fem-seks millioner kroner i 2019. Så der er råd til en enkelt svipser eller to.

Ledergruppen tager også på studieture sammen eller enkeltvis for at hente inspiration, og bestyrelsen orienterer sig også godt.

- Vi har for eksempel været til blomsterfestivaler i Holland og besøgt kolleger i forlystelsesparker i England og Danmark. Den slags ser vi som gode investeringer, siger Ragborg Olesen.

Henrik Ragborg Olesen

Henrik Ragborg Olesen er 57 år og blev ansat som direktør i Tivoli Friheden 1. januar 2004. Han har tidligere været ansat i Fårup Sommerland.

Han bor i Rønde med sin kone og kom hertil fra Nordjylland.

70 skal bruges - 1000 søger

God service spiller en stor rolle, og Tivoli Friheden gør meget for at uddanne de mange unge, løst ansatte medarbejdere, som i sæsonen arbejder i tivoli, der har 40 fuldtidsansatte og 300-400 sæsonansatte.

I den øvrige del af erhvervslivet har de unge, der har arbejdet i tivoli, fået et godt ry.

- Vi har lagt den del totalt om. For 10-12 år siden anså vi nærmest de sæsonansatte som et nødvendigt onde. Vi gjorde ikke så meget for dem, og vi fik alt for mange sygemeldinger. Så tog vi fat på emnet. Driftschef Tony Hansen mente, vi skulle gøre det på en anden måde, så folk fik kompetencer og kom herfra med dem. Vi lavede kurser og skabte selvstyrende grupper. Mange af dem, der kommer her, læser på lange eller mellemlange uddannelser, så de har gode kompetencer. Det ville vi benytte os af, så de bragte deres viden fra studierne til os. Vi har lavet et minilederkursus og et lederforløb, så de ansatte kan stige i graderne, siger Ragborg Olesen og fortsætter:

- Vi har folk, som ved noget om it, nogle om marketing, og det bruger vi. Hvis ansatte bliver syge, skal de ikke melde sig et centralt sted, men til en områdeleder. Det er et helt andet system, og det virker. Færre er syge. Vi har selvstyrende teams, der udvikler sig selv. De måler resultater, evaluerer og styrker kvaliteten. Det er attraktivt, og det kan ses. Vi skal bruge 70 nye hvert år, og vi får over 1000 ansøgninger. Det er blevet en god social ting at være ansat her, hvor man også kan få venner og skabe et netværk, siger direktøren.

Henrik Ragborg Olesen er direktør i Tivoli Friheden og har været det siden 2014. Foto: Axel Schütt

Et mega brand

Tivoli Friheden henter bestemt ikke kun sine gæster i Aarhus og omegn, men også fra andre egne af Jylland.

- Der er et kæmpe potentiale. Aarhus er en magnet for Vestdanmark. Byen har medvind og goodwill overalt, siger direktøren.

Er Aarhus et godt brand?

Ja, det kan du dæleme tro, siger han og bander for første og eneste gang i samtalen. Aarhus er et megabrand, og det er steget vildt i de 16 år, jeg har været her. Ingen griner ad Aarhus mere, og jeg er stolt af at være her og at arbejde her. Byen har haft en imponerende udvikling. Smilets by giver positive associationer overalt, siger Henrik Ragborg Olesen.

Han holder sig heller ikke denne dag fra at fortælle i detaljer, hvad der sker i Tivoli Friheden, også alt det inde bagved, som vi andre ikke ser. Han er altid åben over for offentligheden, selv når det handler om ting, der er gået mindre godt, for eksempel da der var problemer med rutsjebanen Cobraen.

Han står frem og fortæller, hvordan det er.

Er det en politik, du har oparbejdet?

- Næh, det er vist noget, jeg har med hjemmefra. Ordentlighed. At man skal være ærlig og behandle andre ordentligt, og man skal sige tingene som de er, selv når de gør ondt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce