Annonce
Debat

Gør togrejsen mere tilgængelig - 55 centimeter vil få flere med på vognen

Det kan være sin sag at stige på toget, hvis man har et bevægelseshandicap eller bare er dårligt til bens. Det skal gøres lettere, mener de fem skribenter bag debatindlægget her. Arkivfoto: Kim Haugaard/Jysk Fynske Medier

Debat: For langt de fleste er forsinkelser eller aflysninger den største udfordring, hvis de vælger at benytte det danske jernbanenet, når de skal rundt i landet. Men for en stor gruppe mennesker er der også et andet problem, hvis de skal med toget. Det er den store forskel mellem togets indgang og perronhøjderne.

Det kan være sin sag at stige på toget, hvis man har et bevægelseshandicap eller bare er dårligt til bens. Det skal gøres lettere, mener de fem skribenter bag debatindlægget her. Arkivfoto: Kim Haugaard/Jysk Fynske Medier

I dag er det sådan på mange togstationer, at du skal nogle trin op eller ned for at komme om bord. Det gør det svært, og i flere tilfælde helt umuligt, for mange mennesker at rejse med toget.


Annonce

Bedre adgangsforhold vil bidrage til at gøre det nemmere, mere attraktivt og fleksibelt at vælge det grønne tog frem for bilen.

Fra debatindlægget


Det er ældre, der ikke længere er så let til bens, og derfor måske bruger stok eller rollator for at komme rundt. Cyklisten, som vil have den tohjulede med for hurtigere at komme fra endestationen til arbejdet. Børnefamilien eller pædagogerne, der balancerer med barnevogne, unger og oppakning op og ned ad stejle togtrapper. Eller personen i kørestol, der ikke selv kan komme op og ned ad trin, og som enten må tage til en anden station, hvor personen kan komme af, eller være nødsaget til at bruge ”monsterliften” - der vel at mærke skal bestilles minimum 12 timer i forvejen.

Disse eksempler er hverdagskendte for mange og har den konsekvens, at en del af os i praksis ikke bruger toget så meget, som vi gerne ville.

Skal flere med på vognen, skal puljen opjusteres

Standard-perronhøjden er 55 centimeter, og samtidig er det den perronhøjde, der passer til de kommende el-drevne lavgulvstog, som Danmark netop har underskrevet kontrakt med franske Alstom om at få leveret fra 2024.

Men som det ser ud i dag, har knap halvdelen af alle landets togstationer ikke denne perronhøjde. Det betyder store vanskeligheder for at komme om bord på mange af togene i dag. Det problem skal og bør løses.

Derfor er vi glade for at se, at regeringen i sit bud på en infrastrukturplan vil afsætte 650 millioner kroner til at øge tilgængeligheden på stationer i hele landet over de næste 14 år.

Denne pulje er et rigtig godt udgangspunkt - men før man kan forbedre adgangsforholdene, venter flere måneders infrastrukturforhandlinger og politiske prioriteringer.

Vores klare fælles appel til politikerne er, at de i en endelig infrastrukturaftale bliver enige om en langsigtet plan med dertil hørende finansiering af adgangsvenlige perronhøjder på alle danske togstationer. Det bør være et mål i planen, at perronhøjderne er tilpasset, efterhånden som DSB’s nye tog tages i brug fra 2024 og frem.

Det vil bidrage til et mere sammenhængende Danmark, hvis toget er en attraktiv og mulig prioritering for alle, uanset om man bor i København, Svendborg, Rødekro eller Brønderslev.

Samtidig venter en fremtid, hvor vi skal være grønnere. Også i den sammenhæng er den kollektive trafik vigtig. Bedre adgangsforhold vil bidrage til at gøre det nemmere, mere attraktivt og fleksibelt at vælge det grønne tog frem for bilen.

Sluttelig vil der også være en stor gevinst for både samfundet og erhvervs- og familielivet forbundet med, at vi reducerer spildtid på de danske veje, hvor mange tusinde sidder i kø hver dag, hvis flere bilister checker ind med rejsekortet i stedet for at stikke nøglen i tændingen.

At sikre fuld tilgængelighed og niveaufri adgang til togene er med andre ord nødvendigt for nogle, men godt for alle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne For abonnenter

Mange drømme blev knust, da Dorthe Bjørn fik sklerose - men sygdommen har ikke forhindret hende i at tage aktivt del i livet

Randers FC

To år mere i lyseblåt: Rutineret forsvarsspiller underskriver ny aftale med Randers FC

Annonce