Annonce
Randers

Godt fra start

Helle, Nikolaj, Maria og Simon er glade for at være begyndt på Randers Social- og Sundhedsskole.

Randers Social - og Sundhedskole sørger for god skolestart

Hvert år optager Randers Social- og Sundhedsskole omkring 150 elever på Grundforløbet i Randers. På skolen arbejdes der løbende med at skabe nye initiativer, der skal sikre, at eleverne får en god skolestart. Blandt de nye grundforløbselever er Nikolaj Holm, 21 år, og Maria Ulriksen, 22 år, som er begyndt på 40-ugers grundforløbet, samt Helle Blach, 22 år, og Simon Bay Juul, 17 år, der er begyndt på et grundforløb, hvor en del af deres undervisning foregår på engelsk. De er alle fire glade for de mange aktiviteter, skolen har sat i gang for at få eleverne godt fra start.

Nikolaj, Maria, Helle og Simon har været spændte på at komme i gang med skoleforløbet og er blevet positivt overrasket over, hvordan det var at starte på Randers Social- og Sundhedsskole:

»Jeg har været på forskellige skoler, men det var helt anderledes at begynde herude. De andre skoler, jeg har gået på, har ikke vist så meget hensyn til den enkelte elev. Man føler, man bliver lyttet til som elev her,« fortæller Nikolaj.

Især ryste-sammen-turen har været en rigtig god oplevelse for de fire elever. Maria og Nikolaj fik sammen med resten af deres hold til opgave at bygge tømmerflåder, der bagefter skulle søsættes - en grænseoverskridende opgave for mange af eleverne.

»Der var nogen, som var meget bange for vand og fik det dårligt, mens vi var ude og sejle, så de var nødt til at komme i land, men det var så sejt, at de gjorde det,« fortæller Nikolaj begejstret.

»Det har styrket os rigtig meget i klassen at have den oplevelse sammen - uanset hvad vi er for nogen, så hjælper og støtter vi hinanden,« fortsætter Maria.

Også Helle og Simon har været på ryste-sammen-tur med deres hold.

»Vi var ude og lave samarbejdsøvelser for at lære hinanden at kende og f.eks. finde ud af, hvordan man agerer, når man er presset,« fortæller Helle.

Helle og Simons hold var igennem en række samarbejds- og kommunikationsøvelser og sluttede dagen med at sidde og hyggesnakke omkring et lejrbål.

»Skolen har gjort det rigtig godt for at få os i gang - vi har lavet så mange forskellige øvelser, gruppearbejde osv. her i begyndelsen af vores forløb,« siger Simon og smiler.

De første 14 dage af skoleforløbet har der på begge grundforløb været meget fokus på at skabe et godt socialt sammenhold - og det lader også til at være lykkedes, for de fire elever er overbeviste om, at de hver især går på skolens bedste hold, og det betyder rigtig meget for dem, at klassen fungerer godt, ikke mindst i forhold til at være aktivt deltagende i timerne:

»Vi har fået et rigtig godt sammenhold, og derfor er der - uanset hvad vi skal lave - ingen, der siger, at de ikke vil være med. Vi hiver fat i hinanden og sørger for, at alle er med på den ene eller den anden måde. Alle har jo noget, de kan byde ind med,« siger Nikolaj og Maria.

»Det er godt at bruge megen tid på det sociale i starten, for jo mere tid, man bruger, jo mere kan man føle sig fri til f.eks. at turde række hånden op i klassen,« bekræfter Helle.

Underviserne på grundforløbsholdene sammenholder fokus på de sociale relationer med en faglig viden, så eleverne får respekt for hinanden og den mangfoldighed, der er på en skole.

»Det er rigtig dejligt, at underviserne har fokus på, at vi lærer på forskellige måder. Vi har talt om forskellige læringsstile og får hver især lov til f.eks. at tegne, sidde og nulre med en bold eller lignende, afhængig af hvad der virker bedst for os. Og så har vi respekt for, at vi alle sammen er forskellige, bemærker Maria.

ranviden

Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Beredskabet bad om politi-assistance til at dæmpe unge bilister: - De ræsede om ørerne på os

Annonce