Annonce
Østjylland

Grenåbanen har vokseværk: Væsentlig stigning i passagertal

Grenaabanen har i 2019's sidste kvartal oplevet markant vækst. Fremgangen forklarer Midttrafik med mere stabil drift og højere rettidighed. Foto: Jens Thaysen
Stabil drift og rettidighed på Grenåbanen belønnes. Passagererne strømmer til.

AARHUS: Succes-historierne har ikke ligefrem klistret til Aarhus Letbane, siden den åbnede i december 2017.

Men her er en: En succes-historie, der oven i købet handler om den udskældte grenaabane, der kom så skidt fra start, da den gik i drift 30. april.

Forsinkede og aflyste tog skabte ikke ligefrem trængsel om siddepladserne i strækningens grå Tango-tog.

Men det er tilsyneladende fortid.

I fjerde kvartal steg 4600 passagerer i gennemsnit på hverdage på Grenaabanen. 900 flere end de 3700 i tredje kvartal. En stigning på 24 procent.

I fjerde kvartal, hvor der både er efterårsferie og juleferie, lå det samlede passagertal på cirka 1,36 millioner mod cirka 1,2 millioner passagerer i tredje kvartal.

Annonce
Udviklingen i passagertal er opgjort på baggrund af rejsekortdata.

Drift mere stabil

Den store fremgang forklarer Midttrafiks planchef, Ole Sørensen, med en drift, der er blevet meget mere stabil i løbet af 2019. For eksempel var letbanens rettidighed i december helt oppe på 98,1 procent.

Dermed har Grenåbanen nu flere passagerer end letbanens forgænger, Aarhus Nærbane, da den lukkede og slukkede i 2016 for at give plads til anlægget af Aarhus Letbane.

Passagertallet er i forhold til nærbanen steget med 600 kunder på en hverdag, og det er bemærkelsesværdigt, idet Aarhus Nærbane i sine blot fire år i drift blev en succes, som sjældent er set i kollektiv trafik.

Moderne tog

Det var der to årsager til: Grenåbanen og Odderbanen blev langt om længe koblet sammen, så passagerer, der skulle videre, ikke længere behøvede at skifte på Aarhus H.

Og de to nærbaners alderstegne tog - den røde oddergris og Grenåbanens grå MR-tog – blev skiftet ud med moderne Desiro-tog med klimaanlæg, komfortable sæder og katalysatorer.

Århus Stiftstidende har tidligere regnet sig frem til, at fra 2010, da Desiro-togene blev indsat, til 2015 steg passagertallet på Grenåbanen med ikke mindre end 65,8 procent.

Forventninger

Mens væksten altså har været betydelig på Grenåbanen, så har passagertallet på Linje 2 mod Odder og den indre strækning mellem Aarhus H og Lystrup i efterårsmånederne ligget nogenlunde stabilt.

- Vi er glade for, at mere stabil drift og bedre rettidighed får flere kunder til at tage letbanen, siger Ole Sørensen, der med den nuværende udvikling i passagertal forventer, at mellem 5,2 og 5,5 millioner mennesker vil tage letbanen i 2020.

Hvis læsere med en god hukommelse nu tænker ”hov, hov, var der ikke engang, da de talte om prognoser på 9 millioner passagerer om året”, så har de ret.

Prognoserne var bare baseret på nogle forudsætninger, som endnu ikke er til stede.

For eksempel en byudvikling i Lisbjerg, Nye og Skejby, som endnu ikke er gået i gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Rapport beskriver betændt klima i byrådet: Afslører ødelæggende tillidskrise

Annonce