Annonce
Norddjurs

Grenaa ruster sig til mere liv på havnen

På Grenaa Havn vil man gerne gøre plads flere færger end Stena Nautica, der fra nytår skifter svensk destination, når færgen sejler til Halmstad i stedet for Varberg. Arkivfoto: Jens Thaysen
Grenaa Havn gør klar til at igangsætte en plan for erhvervsområdet Sydhavnen i forbindelse med, at Stena Line øger den fremtidige færgetrafik over Kattegat.

Grenaa: Stena Line er gået i offensiven. Når færgen Stena Nautica fra nytår sejler mellem Grenaa og Sverige, hedder destinationen ikke længere Varberg, men Halmstad.

I første omgang med en enkelt færge. Siden er det ambitionen, at flere færgeforbindelser skal forbinde Jyllands næsetip og Sverige.

Det svenske storrederi har planer om at gå fra 150.000 til 300.000 passagerer, fra 38.000 til 90.000 lastbiler og fra 40.000 til 80.000 personbiler om året.

På sigt kan der blive tale om hele fem forbindelser fra Grenaa over Kattegat.

Udsigten til mere liv i havneområdet betyder, at Grenaa Havn har anmodet Norddjurs Kommune om at igangsætte en planlægning for erhvervsområdet Sydhavnen. Samtidig med, at den fremtidige udvikling af færgeaktiviteten mellem Sverige og Danmark skal sikres, ønsker Driftsselskabet Grenaa Havn at udvikle de øvrige arealer til et levende, multifunktionelt havnemiljø.

Selskabet ønsker, at lokalplanen kan muliggøre følgende:

1. Offentlige formål, kursucenter, kontor- og forretningscenter samt udvikling af maritimt miljøinstitut. Området vil formentlig blive ændret, så p-arealet, der i dag bruges af Kattegatcentret vil indgå i det nye område 1.

2. Udlagt til færgehavn med mulighed for flere færger end der i dag sejler til og fra havnens to færgelejer. Stena Line har pt. ønske om op til fem færger.

3. En blanding af havneformål, produktion, hotel- og restaurationsvirksomhed, kontor- og forrettningscenter men også til offentlige formål, der ikke nødvendigvis har et havneformål, men har udspring i turisme.

4. En blanding af offentlig administration, servicevirksomheder med tilknytning til Anholt Havmøllepark, et Bæredygtighedens Hus (se faktaboks), hvor der både vil være fødevareproduktion og kontor- og forretningscenter men også et udviklingsmiljø for grønne/blå projekter og startsups.

Punktet var torsdag på Økonomiudvalgets møde. Tirsdag 20. august skal sagen vendes i kommunalbestyrelsen, hvor vedtagelsen af igangsættelse af kommunalplantillæg og lokalplan er på dagsordenen.

Annonce

Bæredygtighedens hus

Grenaa Havn vil med visionært udviklingsprojekt skabe rammerne for den fremtidige grønne erhvervsudvikling på Djursland. Fremtiden bor i Bæredygtighedens Hus.

Der er rigtig meget plads på 10.000 kvadratmeter. Men det kræver til gengæld også plads at rumme de visioner, som Grenaa Havn vil virkeliggøre i Havnecentrets kompleks i de tidligere Thorfisk-bygninger på havnen.

Bæredygtighedens Hus er arbejdstitlen på den vision, der med fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi tager hul på omstilling til en grønnere fremtid. Tanken er at skabe et sted, hvor virksomheder med bæredygtighed som den fælles værdi og drivkraft skal skabe grundlaget for de kommende årtiers grønne erhvervsudvikling på Djursland.

Kilde: grenaahavn.dk

En havn i udvikling siden 1813

Grenaa Havn har igennem årene udviklet sig fra en mindre havn med fokus på fiskeri til en innovativ og effektiv erhvervs- og industrihavn.

1813: Den første egentlige havn i Grenaa bygges.

1874: Anlæg af en ny havn begynder. Arbejdet fuldføres i 1879 efter fem års arbejde.

1934: Grenaa-Hundested-færgeruten åbnes 14. juli.

1952: Den første havneudvidelse efter 2. Verdenskrig giver mere plads til fiskeriet.

1958: Første færgeleje åbnes – færgen Djursland lægger til.

1960: Europafærgen starter sejlads imellem Grenaa og Varberg.

1972: Store anlægsarbejder med bl.a. nyt færgeleje, opmarchpladser, vejarbejder og etablering af oliepier.

1983: Gren Å forlænges endnu en gang, og der bliver plads til etablering af bl.a. Kattegatcentret.

2000: Grenaa Havn omdannes til Grenaa Havn A/S.

2000: Nyt havneareal og nu 360 meter kaj med 10 meters vanddybde.

2001: Anholt Havn bliver en del af Grenaa Havn A/S.

2005: Første etape af havneudvidelsen til 70 mio. kr. står færdig med inddæmning og dækmole.

2008: Grenaa Havn kommer på landkortet over havne, der kan tage imod modulvogntog.

2010: Stena Line kan fejre 50-års-jubilæum på ruten Grenaa-Varberg.

2010: Havneindvielse – Grenaas nye Nordhavn fejres med manér.

2010: DONG Energy etablerer sig på Grenaa Havn.

2011: Siemens Wind Power rykker ind på 130.000 m2 i Nordhavnen.

2013: Ambitiøs plan for Grenaa Havn frem mod 2030 præsenteres.

2013: 200-års-jubilæum og installationen af Anholt Havmøllepark fejres 8. juni.

2014: Grenaa Havn A/S investerer i ny Gottwald-mobilkran med en kapacitet på 140 ton.

2015: Grenaa Havn A/S forstærker sin position som bulkhavn med to nye bulkhaller.

2015: Henrik Carstensen ansættes som ny administrerende direktør for Grenaa Havn A/S.

2016: Poul Anker Lübker valgt som ny bestyrelsesformand for Grenaa Havn A/S.

2016: Anlægsarbejdet med ny omfartsvej nord om Grenaa sættes i gang.

2016: Grenaa Havn A/S præsenterer ny strategi og ny profil.

2017: Bent Hansen vælges som ny bestyrelsesformand for Grenaa Havn A/S.

2017: Grenaa Havn etablerer nyt innovativt havnecenter.

Kilde: Grenaa Havn














Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce