x
Annonce
Biler

Guide: Sådan finder du den rigtige elbil

Den nye VW e-Up, som har en rækkevidde på op til 260 km, og som starter fra 163.000 kr., er et af de nye bud i den billige ende af prisskalaen. Foto: VW
Markedet bugner med nye elbiler. Læs her, hvad du skal tjekke, før du køber en.

Masser af nye modeller, som både er til at betale og har en rimelig rækkevidde.

2020 tegner sig til at blive et gennembrudsår for elbilerne, hvor viften er bred. Mulighederne starter med Seat Mii Electric, der koster fra 150.000 kroner og har en rækkevidde på 260 kilometer, og slutter med Porsche Taycan, som klarer 407 til 463 kilometer på en opladning og koster i underkanten af en million kroner.

Men hvad skal du tænke på, før du giver dig i kast med et elbils-eventyr?

Martin Messer Thomsen, der er talsmand for elbilforeningen FDEL, har en række klare råd.

Du skal først og fremmest gøre dig dit kørselsbehov klart. De fleste danskere kører i gennemsnit 40 kilometer om dagen. Det betyder, at alle vil kunne leve med de elbiler, som findes i dag, hvor de fleste har en reel rækkevidde på 200-400 kilometer. Men du skal også se på, hvilke ture du ellers har.

- Man skal dele det op i to dele, så man ser på sit daglige kørselsbehov og vurderer, hvor ofte man er på langtur og skal oplade ude i byen frem for hjemme, siger Martin Messer Thomsen og uddyber:

- Hvis man kun kører langt en-to gange om året, vil man formentlig godt kunne holde ind og lade op to gange en halv time undervejs. Men hvis det er hver anden weekend, så kan det blive bøvlet at skulle stoppe op undervejs.

Annonce

1-, 2- eller 3-faset?

Hvis man bor i lejlighed og ikke har mulighed for en ladestander, kan man undersøge mulighederne for at oplade ved sin arbejdsplads. Man kan også gå til sin boligforening og bede den om at få lavet en handlingsplan for ladestandere, så der er klare linjer for alle. FDEL har en guide for dette.

Ladehastigheden afgøres også af, om bilen har 1-, 2- eller 3- faset opladning. Det betyder nemlig meget for opladningshastigheden på for eksempel 11-kW-standere. En model som Kia e-Niro er dog netop blevet opgraderet fra 1- til 3-faset opladning, mens det er ekstraudstyr til Hyundai Kona, mens også Jaguar i-Pace og Mercedes EQC er på vej med 3-faset lader. Man kan dog hos Clever købe en fasefordeler, hvor du går fra 1 til 2 faser.

Se også på, om bilen har varmepumpe, som sikrer varme på kolde morgener. Ellers kan det koste på rækkevidden. Her skal du især være opmærksom, hvis du køber en brugt elbil importeret fra Sydeuropa. Du kan dog tænde for varmen i bilen, mens den holder med stikket i opladeren, og på den måde ikke trække på rækkevidden.

Tjek den realistiske rækkevidde

Hvis man ofte kører langt, skal man vælge en bil med et større batteri eller gå efter modeller med en hurtig opladekapacitet. Her er et minimum 50 kW, men allerbedst 100 kW eller 150 kW.

Mulighederne for at superlade er fordelt på tre kæder, nemlig Powered by Clever og Eon, Ionity og Teslas netværk af ladere, forbeholdt Tesla-bilerne, og ingen af disse samarbejder.

Allerførst skal du dog afklare, hvor langt den elbil, du har kig på, reelt kører.

Rækkevidden opgives i dag for de fleste efter WLTP-normen, som er mere realistisk end den gamle NEDC-norm. Alligevel kan du trække en pæn del fra - måske 20-30 procent, og mere i koldt vejr, mens du ved motorvejsfart endda skal halvere rækkevidden.

Mange muligheder

Udgangspunktet er dog, at du skal oplade bilen hjemme og måske bruge nogle af opladerne i byen på 11-22 kW, som især Clever har sat op.

På de fleste bilmodeller er man bundet til et abonnement på én bestemt udbyder, som kan være Clever, i en vis periode. Her er det typisk flatrate-abonnement med opladning ude i byen eller opladning hjemme og ude i byen, der ligger omkring 500 og 750 kroner. Her følger en såkaldt wallboks med, som gør der hurtigere at oplade derhjemme, og som er mere sikker.

Sikringsstyrelsen og FDEL fraråder nemlig at oplade direkte fra stikkontakten med det såkaldte nødkabel - kaldet mormorkabel - der følger med elbilen. Det kan i værste fald medføre brand.

Samtidig tager det typisk over 30 timer at lade en Hyundai Kona Electric med 64-kWh-batteri op med et mormorkabel, mod cirka seks-syv timer med et 11-kW-stik i en wallboks, som er muligt i den nyeste Kona.

Her afgør dit kørselsbehov, om det kan betale sig med et flatrate-abonnement. Grænsen går ifølge Martin Messer Thomsen ved 20.000 kilometer om året. Hvis du kører under de 20.000 og ikke oplader ret meget ude i byen, er det billigere at købe en wallboks selv og hente strømmen fra sit eget elnet.

Her er en række muligheder for at købe en wallboks, som selv kæder som Power sælger. Priserne ligger på 6000-10.000 kroner. Du skal dog også forvente en pris til montering hos en elektriker for boksen, der skal have sin egen sikringsgruppe.

Den pris, som man betaler for flatrate-abonnementet, er også bundet op på et tilskud til strøm, der løber frem til 2021. Hvad der sker derfra er usikkert, og det er priserne dermed også.

Hold øje med leveringstiderne

Mens der er 9-12 måneders leveringstid på Kia e-Niro, har Hyundai for nylig meldt ud, at leveringstiden for Kona Electric nu er nede på 1-2 måneder. En helt ny model som VW e-up, Seat Mii Electric og den tilsvarende fra Skoda kan leveres på omkring 5 måneder, mens Porsche Taycan har en leveringstid på 6-12 måneder.

Det er afgørende netop i år, hvor der stort set ingen afgifter er på elbiler under 400.000 kroner, mens det for de dyrere er 20 procent. Hvad satserne bliver i 2021 er uvist.

Batterierne har typisk en garanti på syv-otte år. Regn med, at batteriets kapacitet falder med 20-30 procent i garantiperioden.

Regn desuden med, at udgifterne til service og strøm er væsentligt lavere end ved en tilsvarende benzinbil. Købsprisen er dog typisk væsentlig højere, hvor du i elbilen i mange tilfælde er en klasse mindre end en tilsvarende benzinbil. Ifølge den seneste beregning fra FDM koster en typisk elbil til 300.000 kroner 3,58 kroner pr. kilometer, mens en benzinbil til næsten samme pris koster 4,13 kroner pr. kilometer.

Udpluk af elbiler

Seat Mii Electric: Pris 150.000 kroner, rækkevidde 260 kilometer, leveringstid: 4-5 måneder.

Peugeot e-208: Pris fra 230.000 kroner, rækkevidde 340 kilometer, leveringstiderne kendes ikke.

Hyundai Kona Electric: Pris fra 350.000 kroner, rækkevidde 289-449 kilometer, leveringstid: 1-2 måneder.

Tesla Model 3: Pris fra 374.000 kroner, rækkevidde 530-560 kilometer, leveringstid: 1-2 måneder.

Porsche Taycan: Pris fra 972.861 kroner, rækkevidde fra 407 til 463 kilometer, leveringstid 6-12 måneder.

De er her også: Renault Zoe, Nissan Leaf, Kia e-Niro, Audi e-tron/e-tron Sportback, Jaguar i-Pace, Tesla Model S/X. Skoda Citigoe iV, VW e-Up. Kia e-Soul, VW e-Golf, Hyundai Ioniq Electric.

De er på vej i år: Honda e, VW ID.3. Mini SE, Mazda MX30, Seat Audi Q4 e-tron, MG ZS EV m.fl.

Så mange kilometer får man i gennemsnit på en times opladning

2,0 kW: 10 kilometer.

11 kW: 60 kilometer.

22 kW: 120 kilometer.

50 kW: 250 kilometer.

100 kW: 500 kilometer.

150 kW: 750 kilometer.

300 kW: 1400 kilometer.

Peugeot 208-e et helt nyt elektrisk bud i miniklassen. Den har en rækkevidde på 340 km og koster fra 230.000 kr. Foto: Peugeot
Hyundai har fået leveringstiderne ned for Kona Electric, som klarer 289-449 km på en opladning og koster fra 250.000 kr. Foto: Hyundai
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Lokal politisk bekymring for genåbning af institutioner og skoler: Det vil kræve ekstra ressourcer

Annonce