Annonce
forside

Gyldendal-direktør Riis forlader stilling efter 24 år

Litterær direktør Johannes Riis fratræder sin stilling i Gyldendal. Han fortsætter på forlaget som forlægger.

Litterær direktør på Gyldendal Johannes Riis har besluttet at fratræde sin stilling efter 24 år.

Han forsætter på Gyldendal som forlægger for sin forfatterportefølje.

Om sin afgang siger Johannes Riis:

- Alting har sin tid; det har været mit privilegium at være litterær direktør på Gyldendal i 24 år. Nu sættes der nye mål, og for at nå dem skal der nye og andre kræfter i spil.

- Jeg ønsker dem alverdens held og lykke og ser frem til at få mere tid til at arbejde med "mine" forfattere og deres manuskripter, forhåbentlig til gavn og glæde for både forfattere, Gyldendal og læserne, siger Johannes Riis i en pressemeddelelse.

Administrerende direktør Morten Hessedahl oplyser i pressemeddelelsen, at Gyldendal torsdag vil præsentere en ny organisation, der skal imødegå udfordringerne på et bogmarked i hastig forandring.

- Johannes har gennem alle årene været garant for, at der på Gyldendal har været udgivet bøger af høj litterær kvalitet, og samtidig har han på fornemste vis formået at forsvare et både bredt og nysgerrigt litteratursyn.

- Jeg vil gerne sige ham tak for en fantastisk indsats som litterær direktør for Gyldendal, siger Morten Hesseldahl.

I midten af august kostede et svigtende bogsalg Gyldendal dyrt, da forlaget havde et underskud på 45 millioner kroner i første halvår.

Den gang sagde Morten Hesseldahl, at Gyldendal ville gå i gang med at se på, hvordan forlaget kan komme på ret kurs igen.

Han ville ikke afvise, at der også kunne blive tale om at skære i antallet af medarbejdere.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Politiet: Flere indbrud gennem taget

Leder For abonnenter

Byen der giver plads og samler de skæve ideer

Desværre lod vi den sædvanlige og selvdestruktive kronjyske hånlatter runge, da visionære randrusianere i begyndelsen af 90'erne opstillede en pavillon på Justesens Plæne på bredden af Gudenå og bekendtgjorde, at her skulle der - som det mest naturlige i denne verden - ligge en regnskov. Heldigvis slår vi ikke nogen hånlatter op længere, når virkelystne medborgere i vores by delagtiggør vi andre i deres opfindsomme ideer og initiativer. Med Randers Regnskov blev vejen banet for andre, der kan finde på skæve nyskabelser, der kan sætte vores by på danmarks-, europa- eller måske endda verdenskortet. Heldigvis stod der stærke private såvel som kommunale kræfter bag visionen om Randers Regnskov, som heldigvis blev virkeliggjort og blev vores mest kendte randersbrand nogensinde, mere kendt end selv Randers Reb, Randers Handsker og Randerslaks. Efter regnskoven fulgte finurlige ideer om en verdens eneste kopi af Elvis Presleys hjem i Memphis og en kronjysk version af en argentinsk vingård, La Pampa, begge placeret i Paderup. Dem griner vi ikke ad. Den første idé er realiseret for længst. Den anden bliver det også. Nu følger så den skæve idé om en randrusiansk orientekspres med naturlig adresse i Sporbyen Scandia, hvor fabrikken bag IC3, MR, MY og meget andet fint jernbanemateriel - som kan køre - i generationer har skabt arbejde og faglig stolthed og sat brød på bordet i randrusianske familier i hundredvis. Som et fint minde om fortiden og et vartegn for fremtiden ombygger frivillige håndværkere fra den lukkede fabrik i øjeblikket en stribe graffitihærgede vogne, der allerede fra næste år skal fungere som restaurant og bar i beige og kongeblåt, med guldskrift og sildebensparket, der skal give gæsterne en oplevelse af orientekspres. Spisevognsoplevelsen i sporbyen er en genial idé, som ingen vover at ramme med hånlatter. Noget har vi da lært, og det er dejligt. Randers er blevet byen, der giver plads og samler de skæve ideer. Det klæder vores by. Det skaber stolthed og positiv opmærksomhed. Det skaber liv og vækst.

Danmark For abonnenter

Virksomhed er forberedt: Klar til at flytte produktion til England, hvis brexit-aftale falder

Randers For abonnenter

Fødevarestyrelsen har siden februar haft fokus på at sanktionere chaufførerne mindre

Annonce