Annonce
Erhverv

Højere fragtpris sender Mærsks resultat på himmelflugt

2021 ser ud til at blive et særdeles lukrativt år for Mærsk, der fredag har opjusteret de økonomiske forventninger. (Arkivfoto). Foto: Amr Abdallah Dalsh/Reuters
Danske A.P. Møller-Mærsk har fredag opjusteret de økonomiske forventninger til 2021 efter høje fragtrater.

En ekstraordinær markedssituation betyder nu, at det økonomiske facit for 2021 ser ud til at blive bedre end ventet for A.P. Møller-Mærsk.

Det store selskab havde tidligere spået, at 2021 ville resultere i et underliggende driftsresultat før af- og nedskrivninger på op mod 23 milliarder dollar.

Men stigende fragtrater - prisen for at få fragtet en container - i de sidste tre måneder af sidste år har betydet, at det resultat nu ventes at lande på 24 milliarder dollar.

Annonce

Det oplyser A.P. Møller-Mærsk fredag i en meddelelse til fondsbørsen, hvor det store selskab er noteret.

Driftsresultatet er kort sagt de penge, der er tilbage fra salget i en virksomhed, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

Beløbet er ifølge senioranalytiker i Sydbank Mikkel Emil Jensen, der følger det danske selskab tæt, uden historisk fortilfælde i Danmark.

- Historisk har vi aldrig set indtjening på de her niveauer for noget andet dansk selskab. De kommer ikke i nærheden af, siger han.

Link til selskabsmeddelelse fra A.P. Møller-Mærsk

Opjusteringen kommer, efter at selskabet har opgjort de foreløbige tal for året, der endnu ikke er revideret. Det endelig resultat for året præsenteres om små fire uger - 9. februar.

Mærsk havde tidligere spået, at driftsresultatet ville lande på 22-23 milliarder dollar.

Omregnes det til danske kroner, svarer det til, at resultatet bliver knap ti milliarder kroner højere, end hvis det var landet i midten af det tidligere spænd.

Det er langt fra første gang, at Mærsk skruer op for forventningerne til 2021. Der er derimod fjerde gang, skriver Marketwire.

I sit årsregnskab for 2020 spåede Mærsk, at driftsresultatet før af- og nedskrivninger i 2021 ville lande på op mod 10,5 milliarder dollar. Facit ser altså ud til at blive mere end det dobbelte.

Det er dog ikke, fordi Mærsk ikke kan regne, fortæller Mikkel Emil Jensen.

Fragtraterne er steget massivt, hvilket var svært at forudsige, da året startede. De gennemsnitlige fragtrater er nu steget 80 procent for at få transportere en tyvefodscontainer, fortæller han.

- Der er mangel på udstyr, skibe, fly og chauffører. Det gør, at der er flaskehalse mange steder og lange ventetider.

- Der er kamp om pladserne i et miljø, hvor der stadig er stærke efterspørgsel efter varer, siger senioranalytikeren.

/ritzau/

Annonce
Randers For abonnenter

Mæglere ser lys fremtid for Randers: - Befolkningstilvækst er et godt salgsargument, så væksten bliver selvforstærkende

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers For abonnenter

Så er den gal igen: Slagter fortsætter med at sælge kød, selv om hans butik er lukket af myndighederne

Randers For abonnenter

Randers fik ingen puljepenge, men: Formand er klar til at kæmpe for mindre teams i hjemmeplejen

Randers FC

Snart går jagten på de sidste billetter til Leicester-braget ind: - Det overstiger langt, hvad vi oplever mod AGF eller Brøndby

Debat For abonnenter

Her tænker man kun på penge og ikke anstændighed: Derfor er Facebook ikke et medie

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Leder For abonnenter

Skidt og skrald: Sådan skaber vi et større Randers ved en lille indsats

Kultur

Dronningens liv dramatiseres: Ny musical hylder Margrethe

Randers For abonnenter

Nangcy oplever en strøm af fremmede i hjemmet: Alle undrer sig over det store gennemtræk af personale

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Randers For abonnenter

Jacob er ikke som de fleste. Han samler det skrald, vi andre smider overalt – også de brugte mundbind

Leder For abonnenter

Bussen mellem Randers og Aarhus: Et skridt i en rigtig retning, men Midttrafik er på ingen måde i mål

Randers

Mølballe har købt polstermøbel-fabrik: - Det er et nyt ben i vores produktion, men det har alt andet også været engang

Annonce