Annonce
Randers

Højsletvej: Nu skal der lappes huller hver 14. dag for at udbedre de skader som lastbiler laver i kanten af vejen

På længere sigt skal Højsletvej nord for Randers gøres bredere. Men lige nu er Christian Islev-Andresen og de øvrige beboere på vejen godt trætte af, at mange lastbiler bruger den kun fem meter brede vej som smutvej - selv om de ikke må. Det ødelægger nemlig kanten af vejen. Arkivfoto: Lars Rasborg
Højsletvej er en bekvem smutvej mellem to store indfaldsveje til Randers. Men beboerne har endnu en gang klaget deres nød til politikerne over de mange skader på vejen. Der skal ske noget - men spørgsmålet er om pengene er der til at finde en permanent løsning foreløbig.

Randers: Højsletvej nord for Randers er en populær smutvej for blandt andet lastbiler, der skal fra Mariagervej til Hadsundsvej, eller omvendt. Selv om lastbiler ikke må bruge den smalle vej til gennemkørsel, sker det alligevel i stor stil.

Beboerne på vejen er frustrerede, og mandag havde udvalget for miljø og teknik endnu en gang sagen på dagsordenen.

- Vi må intensivere opfyldningen af hullerne i rabatten, så det sker hver 14. dag, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for udvalget. I øjeblikket sker opfyldningen ifølge forvaltningen hver måned.

Annonce

Ikke rart at færdes på vejen

- Det er ikke vores oplevelse, at hullerne er blevet repareret en gang om måneden, siger Christian Islev-Andresen, der bor med sin familie på Højsletvej.

Og når der er sket reparationer, så holder de kun, indtil der atter kommer en regnbyge, for så skyller sand og grus væk igen.

- En eventuel månedlig vedligeholdelse kan heller ikke være billig og virker lidt som spild af skatteborgernes penge i det lange løb, mener Christian Islev-Andresen, der finder det årelange forløb, hvor beboerne talrige gange har henvendt sig til kommunen for at få problemerne løst, frustrerende.

I en af de mange mails påpeger han blandt andet:

"Det er ikke personbilerne, som ødelægger vejen. Vores børn bruger vejen som adgangsvej til bussen, cykler på den og som beboere færdes vi selvfølgelig også selv på vejen meget, både til fods, på cykel og i bil, og da vejen kun er omkring 5 m bred, er det ikke særlig rart at møde de store lastbiler, som stadig ofte kører igennem".

Annonce

Tages op i udvalget igen

Frank Nørgaard peger på, at det også kan være en mulighed at undersøge andre former materialer end sand og grus, der kan bruges som opfyldning af de huller, der opstår, når køretøjer må trække ud i rabatten af vejen, der nogle steder kun er fem meter bred.


Forligspartierne må snakke om, hvilket niveau vi er på.

Steen Bundgaard


Om et halvt år vil udvalget se på, om en hyppigere opfyldning af hullerne i vejen har haft en effekt.

På mødet drøftede politikerne også et forslag fra Socialdemokratiet omkring at lave ensretning af Højsletvej eller forbyde gennemkørende trafik. Eller måske sætte pullerter op, så lastbiler ikke kan køre ind på vejen.

- Det vil ikke give mening at nedgradere en vej, der på længere sigt skal opgraderes, siger Frank Nørgaard med henvisning til, at Højsletvej skal gøres bredere på et tidspunkt. DF og Venstre var imod forslaget om at regulere færdslen på vejen med flere forbud end det nuværende, hvor lastbiler ikke må bruge vejen som smutvej.

Annonce

Måske en løsning på vej

Da Socialdemokraterne, radikale, konservative og SF i efteråret 2020 indgik et budgetforlig, var Højsletvej nævnt i forligsteksten:

Ligeledes er udvidelse af Højsletvej et projekt, der har aftalepartiernes fokus, ligesom aftalepartierne er opmærksomme på, at der må forventes behov for yderligere finansiering. Dette vil blive drøftet i forbindelse med kommende års budgetlægninger, når der skal ske prioritering af ikke-disponerede anlægsmidler.

Højsletvej er også med i den kommende infrastrukturplan, der blandt andet vil skabe bedre vilkår for den trafik, der går fra øst til vest i kommunen.

Kanterne på Højsletvej bliver ødelagt af tung trafik. Hullerne repareres med sand og grus, men det skylles væk af regn. Arkivfoto: Annelene Petersen

Steen Bundgaard (S), der er politisk ordfører for Socialdemokratiet, understreger, at Højsletvej er højt oppe på listen over projekter, der skal prioriteres.

- I hvert fald når det gælder forbedringer. Forligspartierne må snakke om, hvilket niveau vi er på, siger han med henvisning til, at en vejudvidelse til en bredde på otte meter med kant i hver side vil koste cirka fem millioner kroner.

Der kører cirka 2800 bier i døgnet på Højsletvej, viser en trafikmåling fra 2017. Der ligger kun få ejendomme på vejen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Skal byrådet have nyt navn? To partier er klar til at ændre titlen på Randers Byråd

Randers FC

Nedtælling til pokalfinale: Husk at følge med, når vi går live med Ralf Pedersen

Randers FC For abonnenter

Tre pokaltitler, DM-sølv og 15 år på førsteholdet i Freja: Bankmanden fyldte trofækontoen helt op

Annonce