Den aldrende M4 fra privatbanen Randers-Hadsund, gerne kaldt Hadsund-Peter, er efterhånden så langt fremme i sin renovering, at den med Max Rasmussen fra Mariager-Handest Veteran Jernbane (MHVJ), som kilde inden længe kan se frem at få sin dieselmotor prøvestartet.
En lille snes frivillige seniorer fra MHVJ mødes troligt tirsdag og torsdag og arbejder på den gamle vogn, så den på et tidspunkt kan komme tilbage på skinnerne.
Max Rasmussen fortæller:
- I juli blev vognens sidste langside "klædt af". Det underliggende bindingsværk fik rettet op på dårligdomme, og en del nye teaktræsbrædder blev monteret som erstatning for de mange reparationer, som vognkassen hat gennemgået i tidens løb.
Nye elektriske slutsignaler er fremstillet fra bunden på grundlag af fundne originaltegninger.
Vognkassen er nu helt samlet og grundbehandlet med skibsolie. Den endelige lakering finder sted i foråret, når der er tilstrækkeligt varmt.
Vognkassens indre - passagerafdelingerne og de to førerrum - er genopbygget og fremstår i ny bemaling. Ny tagkøler er anskaffet og skal monteres. Det samme gælder for vognens varmerør.
Vognens elektriske udrustning er gennemgået, og mange nye komponenter er monteret.
- Så alt i alt er der blandt seniorerne stor optimisme og glæde over fremdriften, fortæller Max Rasmussen.
Får egen folder
Når M4 er blevet køreklar, vil den få sin egen folder med diverse oplysninger.
Det har Triangel-vognen hos MHVJ allerede fået.
Denne vogn er bygget på Vognfabrikken Scandia i Randers i 1924 og leveret til privatbanen mellem Frederikshavn og Skagen, der jo i øvrigt kører den dag i dag.
Vognen var - som det hed dengang - en sommervogn uden varme, og navnet var C42.
Men efter godt tre år blev vognen ombygget hos Triangel i Odense og fik en 100 hestes benzinmotor. Der blev også indrettet et lille postrum, fremgår det af folderen. Og der måtte jo også findes plads til et førerrum.
Vognen blev populær, og den fik på Skagensbanen det kærligt mente tilnavn "Hønen".
Navnet blev efter turen til Odense officielt SB 42. Den maksimale hastighed var 70 kilometer i timen, hvilket mere end rækker, når den kører mellem Mariager og Handest.
Af den nye køreplan fremgår, at driften i år indledes onsdag 1. juni, og igen i år kan man købe billet til trekantruten, hvilket indbefatter ture med veteranbus til Hobro og sejltur med skibet Svanen.