Annonce
Randers

Har du også undret dig over Andeby-lignende kæmpedimser på Randers Havn? Her er svaret på, hvad det er

Har du også drejet hovedet af led, når du er kørt forbi havnen, for at kigge efter de kæmpedimser, der mest af alt ligner noget fra Andeby? Det er skorstensfiltre til røggasvaskeanlæg på Leca Værket, der er ved at omlægge fra kulfyret produktion til biomasse. Foto: Annelene Petersen
To gange 90 tons skorstensfiltre inklusiv lastbiler skal mandag og tirsdag aften og nat køres til Leca Værket i Hinge. Det giver udfordringer på Randersbro, hvor særtransporterne må køre imod færdselsretningen, fordi de er så brede.

Randers: To kæmpemæssige skrumler ligger på Randers Havn og venter på at blive kørt ud til Leca Værket i Hinge. Mange har nok drejet hovedet af led, når de har fået øje på dét, man vist uden at overdrive, kan kalde stort gods. Det ligner mest af alt noget, der kunne findes i Andeby, men det er skorstensfiltre til Leca Værkets nye røggasvaskeanlæg.

Leca Værket er i færd med at omlægge den kulfyrede produktion til biomasse og i den forbindelse skal hele anlægget laves om.

Og der skal altså bruges enorme skorstensfiltre.

- De er produceret i Baltikum, og så er de sejlet til Randers og skal køres ud til os på lastbiler, siger produktionschef Susanne Bay Jensen, Leca Danmark.

Hun fortæller, at det nye røggasrensningsanlæg går live til efteråret.

- Det skulle have været i oktober, men der er kommet en forsinkelse på, så nu bliver det november i stedet for, siger Susanne Bay Jensen.

Der er arbejdet på byggeriet i tre-fire måneder og fundamentet er bygget op.

Annonce

Leca Værket

Leca Danmark A/S, Hinge, der startede med at hedde A/S Jydsk Lecaværk, producerer Leca letklinker af ler og blev grundlagt i 1953 og var indtil 2006 ejet af J-F. Lemvigh-Müller Holding A/S.

I midten af 2006 blev virksomheden solgt til Maxit og fra januar 2007 ændrede virksomheden navn til Maxit A/S, Hinge, og fra januar 2009 til Saint-Gobain Weber A/S efter at Maxit blev solgt.

Pr. 1. januar 2016 omdøbtes virksomheden til Saint-Gobain Danmark A/S og Leca Danmark A/S. Leca Danmark A/S er efter en lang årrække nu selvstændigt.

Virksomheden producerer 24 timer i døgnet (i treholdsskift).

Mere miljøvenligt

Omlægningen til den mere miljøvenlige produktion baseres blandt andet på på afbrænding af affaldstræ.

Byggeriet af det nye anlæg kommer til at koste omkring 110 millioner kroner.

Røggasvaskeren skal rense den røg, som i dag og i fremtiden kommer op fra Leca Værkets skorstene. I dag brænder Leca-værket kul af, når leret til Leca-kugler skal tørres i de store ovne, men i fremtiden vil virksomheden gerne kunne bruge affaldstræ og spildevandsslam som brændsel.

Salte fra røggasrensningen fjernes som et restprodukt fra brændingen med affaldstræ og spildevandsslam, og det restprodukt skal Leca så deponere, men måske vil man i fremtiden også kunne genanvende det.

Meningen er nemlig, at Leca Værket gerne vil bruge den spildvarme, som i dag kun varmer gråspurvene, til fjernvarme som skal sendes til Hadsten.

Køreture to aftener i træk

Skorstensfiltrene skal ud på køretur mandag 29. juli og tirsdag 30. juli. Transporttilladelserne begynder begge aftener klokken 22 fra Randers Havn og slutter klokken 5 ved Leca Værket, skriver Randers Kommune i en pressemeddelelse.

Lige omkring klokken 22 begge aftener forudser Randers Kommune trafikale udfordringer omkring Havnegade og Randersbro, når særtransporter på godt 90 tons skal transporteres fra Randers Havn via Århusvej og Hadstenvej til Leca Danmark.

Mandag transporteres det tungeste af de to skortensfiltre, som skal opsættes på Leca Værket, det vejer 34 ton. Om tirsdagen køres det "lille" filter på 24 ton. Med lastbil løber det op i henholdsvis 92 og 90 ton.

Vognmanden har meldt ud, at han kører, så snart han har mulighed for det, da han gerne vil køre i dagslys, lyder det fra Randers Kommune.

De to køretøjer er 7,45 meter i bredden, 9,06 meter i højden og har en længde på 36,5 meter.

Den maksimalt godkendte hastighed er 60 kilometer i timen, men over Randersbro, hvor transporten på grund af bredden skal køre imod færdselsretningen, må der maksimalt køres med ti kilometer i timen.

Følgevogne vil under hele transporten kort spærre af, så der ikke opstår uhensigtsmæssig færdsel omkring transporten.

Både transporten og ruten er godkendt at Østjyllands Politi, Randers Kommune samt Favrskov Kommune.

En båd sejlede ind med skorstensfiltrene forleden. De er produceret i Baltikum og skal transportes til Leca ad to omgange, både mandag aften og nat og tirsdag aften og nat. Der kan forventes trafikale udfordringer, især over Randersbro, hvor særtransporterne skal køres imod færdselsretningen på grund af bredden. Foto: Annelene Petersen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Randers FC-profil efter overlegent oplæg: Dejligt at sende en gammel Randers-spiller ud efter pølser

Annonce