x
Annonce
Debat

Havnebad. Det endte med en Randers-model

For godt et par år siden var der en række ildsjæle i Randers, der dannede Forum Randers. Det skete for at skabe energi og liv i byen og uden at involvere det politiske liv for meget. Det er det, man kan kalder Herning-modellen med handling, der skaber forvandling.

Et af fokuspunkterne var et nyt havnebad. Et idé, som fik rigtig meget medvind, og en idé, som rigtig mange mennesker brugte meget tid og ressourcer på. Det tænkte projekt blev fantastisk, og alt det praktiske er på plads. Nu mangler den politiske del at komme på plads, men indtil det sker - ingen havnebad. Byen til vandet lyder fint, men indtil videre er det kun snak og varm luft.

I lyset af ovenstående kan det jo også nævnes, at vi har en historisk god og varm sommer. Gad vide hvad sådan et havnebad kunne have gjort positivt både for randrusianerne og ikke mindst turismen. Kort sagt: Herning-modellen var inspirations kilden, men det endte med en Randers-model.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Pas godt på vores efterskoler. Det gælder den demokratiske dannelse af vores børn

Selv om det ikke er livsnødvendigt for vores danske samfund at holde liv i samtlige efterskoler, der er i vores land, er det alligevel glædeligt, at regering og folketing har fundet en pulje penge på 170 millioner kroner, der kan hjælpe efterskolerne gennem den historisk ekstreme coronakrise, som hele vores verden gennemlever i disse dage og måneder. Sammen med landets øvrige frie og private grundskoler er efterskolerne en vigtig valgmulighed for børn og forældre i et frit demokratisk samfund som det danske. Hvis ikke, vi havde alternativerne, men alene havde den kommunale folkeskole, ville vi være et fattigere samfund, et fattigere demokrati. Og hvis ikke, vi havde alternativerne, men alene en offentligt ejet folkeskole med monopolstatus, ville vi ikke have den konkurrencesituation, der gør alle parter på markedet bedre. Derfor er det glædeligt, at en økonomisk hjælpepakke for efterskoler forhåbentligt sikrer, at den demokratiske dannelse af vores børn også i fremtiden kan foregå der, hvor børn og forældre selv ønsker det - i den kommunale folkeskole, i frie skoler, i private skoler, på efterskoler. For det er den demokratiske dannelse af vores børn, det handler om, og der er næppe meget andet, der er mere vigtigt, når vi snakker om at sikre fremtiden for et af verdens fineste demokratier, vores demokrati. Netop nu kæmper personalet på landets efterskoler en beundringsværdig kamp for at bevare kontakten med de mange elever, der siden midten af marts har været hjemsendt fra det efterskoleår, der for mange står som den stærkeste periode i livet. Opfindsomheden er imponerende med virtuelle kaffeaftener, online godnatrunder, sangtimer på Facebook og livehistorier på Instagram - for blot at nævne nogle få eksempler fra efterskolen i Mellerup. Dette personale og disse børn har ikke brug for at frygte for efterskolernes fremtid. De har brug for ro på deres egen aktuelle hverdag, der indtil videre må foregå hver for sig, hjemme i lærerboligen og hjemme hos forældrene.

Østjylland

Corona-krisen presser dyreparker i knæ: - Jeg føler mig magtesløs og frustreret

Randers

Bilkas særåbning skærtorsdag virkede: Flere end hundrede mennesker klar fra morgenen af

Annonce