Annonce
Biler

Helårsdæk er ikke helt i mål endnu

Egenskaberne for helårsdæk er blevet bedre. Men de er stadig ikke helt i mål, når der er sne og is. Foto: FDM
Den nye generation af helårsdæk er blevet bedre. Men dækkene er hverken rigtig gode eller rigtig dårlige. Alligevel kan helårsdæk være den rigtige løsning for nogle bilister, mener FDM.
Annonce

Der er blandede nyheder for dig, der drømmer om at skrotte de halvårlige dækskift mellem sommer- og vinterdæk. Den nyeste generation af helårsdæk, der kan erstatte begge typer, er nemlig blevet bedre. Men de er stadig væk ikke lige så gode som rendyrkede sommer- eller vinterdæk, der helt er tilpasset årstidens luner.

Sådan lyder konklusionen i den seneste store test af helårsdæk, hvor FDM sammen med tyske ADAC har testet syv dæk i størrelsen 235/55R17, der passer til mange SUV’er og stationcars i mellem- og firmaklassen. Det gælder blandt andet modeller som Ford Kuga, VW Tiguan, Audi Q3, Volvo V60.

Alligevel kan dækkene dog være det rigtige valg for dem, der har et begrænset kørselsbehov.

Resultater af dæktest - helårsdæk 235/55R17

Continental All Season Contact: 3 stjerner

Goodyear Vector 4 Season G2: 3 stjerner

Michelin Crossclimate Plus: 3 stjerner

Nokian Weatherproof: 3 stjerner

Uniroyal Allseason Expert 2: 2 stjerner

Vredestein Quatrac pro: 1 stjerne

Bridgestone Weather Control A005: 1 stjerne

Kilde: FDM/ADACBedømmelsenVed hvert dæk angives en talkarakter (testpoint) mellem 0,5 og 5,5. Denne karakter er baseret på den tyske karakterskala, hvor 0,5 er bedst og 5,5 er dårligst.

Continental All Season Contact er testvinder. Vurdering: Der er gode egenskaber på våd vej og overraskende godt greb på is. Men på tør vej er grebet ikke på højde med et sommerdæk, og det trækker ned. På snedækkede veje er resultatet hæderligt. Rullemodstanden er lav og slidstyrken flot. Kan bruges året rundt med få undtagelser.

Bridgestone Weather Control A005 blev nummer syv. Vurdering: Dette er dækket med nogle af de bedste egenskaber på både tør og våd vej, men på snedækkede veje fejler det stort, og det giver en sidsteplads i denne dæktest. Ringe egenskaber om vinteren.

Annonce

Stor forskel

Helårsdækkene er blevet testet på samme måde, som ADAC tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig. Hvor et godt vinterdæk skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.

Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 kilometer i timen, mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter. Omregnet betyder det, at hvor bilen med sommerdæk holdt helt stille, kørte bilen med de dårligste helårsdæk stadig 53 kilometer i timen. For de øvrige helårsdæk var forskellene dog mindre.

- De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække frem for at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør, siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør i FDM.

Af de syv helårsdæk hentede de fire over en kam et gennemsnitligt resultat, mens tre ikke kan anbefales. Alligevel kan helårsdæk stadig være en udmærket løsning for mange. Men det kræver, at man kan lade være med at dreje tændingsnøglen de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk.

Annonce

Afhænger af, hvor meget du kører

- Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre, før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej uden om at skifte mellem sommer- og vinterdæk, siger Søren W. Rasmussen.

Det er dog ikke i alle lande, at helårsdæk er tilladt året rundt. I Sverige og Østrig er der krav om vinterdæk i vintermånederne.

Hvis du skal sydpå eller nordpå om vinteren, anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk.

Også selvom helårsdæk her er tilladt i flere lande. Prisen for helårsdæk ligger typisk i samme leje som sommer- eller vinterdækkene.

De syv dæk, der er i en størrelse, som bl.a. passer til SUV’er som Ford Kuga, blev udsat for samme tests som sommer- og vinterdæk gennemgår. Foto: Ford
Annonce

Mest læste

Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers For abonnenter

Midttrafik retter ind: Nu kører bussen igen i Helstrup - men kun som midlertidig løsning

Randers FC For abonnenter

Transfervinduet lukker om 14 dage: Nej til Amankwaa, nyt om Kehinde og tro på en god coronahandel

Annonce