Annonce
Østjylland

Hjemmeskole dag 1: Den dag mor blev vikaren fra helvede

Viola på 12 år arbejder hjemme med en danskopgave, da Frederiksbjerg Skole, ligesom landets andre skoler, er lukket i to uger på grund af corona-epidemien. Privatfoto
Hjemmeundervisning af egne børn er en af de opgaver, der umiddelbart ser nem ud på papiret, men som i virkeligheden ikke er så ligetil. Erfaringen efter dag ét må være struktur og tålmodighed - og sukkerholdige godbidder.
Annonce

AARHUS: Hvor svært kan det lige være at undervise tre børn på ni, 12 og 15 år, mens du selv sidder og arbejder derhjemme?

Tjaah. I weekenden tænkte jeg; det klarer vi da nemt. De er selvkørende og digitalt-indfødte. Vi har alle en pc og kan forskanse os på hver vores værelse, så arbejdsro bliver ikke noget problem.

Nødskemaet var sendt ud på forhånd, så vi vidste hvilke fag, der var i fokus på første hjemmeskoledag. Det var lige til at gå til.

Klokken 9 var alle mand vågne, også teenageren, og klar til at hente dagens opgaver på Min uddannelse, en digital platform hvor elever og lærere kommunikerer om lektier.

Det var resten af landets skolebørn så også, hvilket fik platformen til at bukke under for presset.

Hjemmeskole

Sylvester (15), Viola (12) og Hugo (9) har deres hverdag på Frederiksbjerg Skole i Aarhus, hvor de går i 8., 5., og 3. klasse.

Kirstine er journalist på Århus Stiftstidende og skriver hjemmefra i disse dage. Samtidig underviser hun, ligesom forældre landet over, børnene hjemme de næste to uger, da skolen er lukket på grund af coronaepidemien.

Familien, som også tæller far Jonas, bor i Åbyhøj.

Annonce

Pædagogiske evner på prøve

Efter en del tekniske udfald og lange køer i løbet af formiddagen, lykkedes det at få fundet frem til opgaverne.

Herefter var det mere undertegnedes pædagogiske evner, der kom på prøve.

Fik lynhurtigt flashback til min egen skoletid, hvor det tit endte med tud ved spisebordet, når min mor skulle forklare mig om brøker og bøjninger, fordi man som voksen har svært ved at forstå, at ens barn ikke kan se det indlysende i løsningen af en opgave.

Tjek! Den fælde røg jeg også selv i, så jeg var på ingen måde dagens drømmevikar.

Men det stod også hurtigt klart, at opgaver, som ungerne på en normal dag var gået i gang med uden de store spørgsmål, pludselig kunne virke uoverskuelige, fordi intet er som det plejer, og rammen om skoledagen derfor er uvant og anderledes.

Som den ældste, der ellers ikke kan kaldes den største fan af skoledagen, sagde:

- Det er irriterende ikke at være i skole.

Annonce

Vi gør det igen i morgen

Herfra skal lyde en ros til lærerne for at tilbyde en masse spændende undervisning, som eleverne kan kaste sig over.

Men det er også meget ambitiøst. For det tager tid at sidde hjemme med opgaverne. Der kan opstå mange små tvivlsspørgsmål, når man ikke har en sidemakker eller en professionel underviser at spørge til råds.

Så kan man trække på sin mor. Og det gjorde de, så jeg er nu grundigt inde i, hvad man laver i engelsk, tysk, dansk, matematik, samfundsfag og geografi, når man går i 3., 5. og 8. klasse. Og det er ikke så lidt, skulle jeg hilse at sige.

Til gengæld var arbejdsmoralen høj. Der blev ikke skåret hjørner, men knoklet med opgaverne, selv om frustrationen indimellem lurede under overfladen.

Min egen arbejdsdag, ja den var såkaldt pletvis, med et telefoninterview hist og en pressemeddelelse pist, og blev først helt stabil, da klokken ringede ud for dagens undervisning klokken 15.30.

I morgen er vi på den igen, for der er stadig ni hjemmeskoledage tilbage - indtil videre.

Læren fra i dag må være:

- Mere struktur - vi tager et fag og en opgave ad gangen.

- Hav tålmodighed med både teknik og børn (og den voksne). Det er en ny situation, og vi gør det alle, så godt vi kan.

- Få fat i noget snolder. Hjemmeskole kræver nogle seriøse gulerødder og noget at se frem til.

Læringsplatformen Min Uddannelse var mandag formiddag sendt til tælling, da landets skoleelever forsøgte at hente opgaver på samme tid. Privatfoto
Der var plads til smil, da første hjemmeskoledag var veloverstået. Vikaren tænker, at der er plads til pædagogisk forbedring. Fra venstre Sylvester (15), Hugo (9), Viola (12) og Kirstine (45). Privatfoto
Endelig inde! Lærerne har sørget for, at der er nok af opgaver at gå i gang med, selv om skoledagen er skiftet ud med hjemmeundervisning. Privatfoto
Det er moderne at have sin egen læringsstil, fandt jeg ud af. Det betyder, at man ikke behøver sidde ret op og ned for at lave lektier. Det er ikke til at se det, men Sylvester (15) er i fuld gang med en billedanalyse om romantikken. Privatfoto
Forarbejdet var gjort, og vi vidste hvilke fag, vi skulle have fokus på, men digitale problemer gav startvanskeligheder. Privatfoto
Hugos skærm, der normalt bruges til spil som Roblox og Fortnite, var i dag stillet ind på skolearbejde. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce