Randers: Op til jul kørte firmaet Copenhagen Lashes et knaldtilbud på 35 kroner for øjenvippeserum. Et tilbud, som hundredvis af danskere benyttede sig af, men som nu har vist sig at være for godt til at være sandt.
Et stykke tid efter købet tikkede der nemlig en mail ind hos de mange kunder om, at de nu var tilmeldt et abonnement hos virksomheden. Samtidig blev beløb på mellem 520 og 1040 kroner trukket eller reserveret på deres konti, selv om det ved købet af øjenvippeserummet ikke fremgik, at man bandt sig til et abonnement. Avisen har set flere screenshots fra købstidspunktet, hvor det ikke fremgår, at man binder sig til et abonnement.
En af de utilfredse kunder oprettede 30. december Facebook-gruppen "Snydt af Copenhagen Lashes", som siden da har fået 1100 medlemmer, som nu taler sammen om, hvordan sagen skal anmeldes.
- Aldrig har jeg følt mig så snydt, lyder det fra én af kvinderne i gruppen, mens en anden skriver:
- Det er fandeme flot af Copenhagen Lashes. De varer, jeg rent faktisk bestilte 19. november, er stadig ikke afsendt. Men de abonnementsvarer, jeg aldrig har bestilt, er blevet leveret til en pakkeshop i dag. De bliver så aldrig hentet.
Myndigheder advarer
Mange af kunderne har valgt at anmelde firmaet til Forbrugerombudsmanden, som allerede 22. december havde modtaget 40 klager over netbutikken. Det fik Forbrugerombudsmanden til at udsende en advarsel mod at handle hos Copenhagen Lashes.
"Netbutikken gør ikke tydeligt opmærksom på, at man ved at takke ja til et tilbud bliver tilmeldt et abonnement på løbende levering af vippe- og brynserum", står der blandt andet i advarslen.
Gode råd til kunder hos Copenhagen Lashes
Hvis du er blevet tilmeldt et abonnement hos Copenhagen Lashes, du ikke mener at have købt, bør du ifølge Forbrugerombudsmanden gøre følgende:
- Kontakt Copenhagen Lashes og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke var tydelige og fremhævede. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
- Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet. Du kan henvise til betalingslovens § 82.
- Her er tale om grove lovovertrædelser, hvor der bliver hævet penge direkte på forbrugernes konti. Det er ikke lovligt at lokke kunder med gode tilbud og så tilmelde dem et betalingsabonnement, uden at oplyse tydeligt om det, fastslår forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Udover at binde kunderne til et abonnement, de ikke har sagt ja til, får Copenhagen Lashes af Forbrugerombudsmanden også kritik for følgende:
- At umyndige personer under 18 år er blevet tilmeldt abonnementet.
- At firmaet stiller krav om, at kunderne skal opsige abonnementet på bestemte tidspunkter.
- At pengene trækkes hos kunden, inden produktet sendes.
- At kunderne ikke tilbydes fortrydelsesret.
- At produkterne ikke bliver leveret inden for 24 timer, som virksomheden reklamerer med.
Ejeren nægter
Randers Amtsavis har været i kontakt med ejeren af Copenhagen Lashes, randrusianeren Sebastian Møller Gaardsøe, som henviser til en udtalelse, firmaet har offentliggjort på sin hjemmeside. Her står der blandt andet:
"Vi er naturligvis kede af, at så stor en del af vores kunder ikke var under opfattelse af, at det er et abonnement, de har tegnet. Vi forsøger efter bedste evne at gøre vores kunder opmærksom herpå forinden købet, da vi kun ønsker loyale og langvarige kundeforhold".
Derudover står der i udtalelsen, at kunder under 18 år vil få pengene refunderet og abonnementet opsagt.
Kunde hos Copenhagen LashesAldrig har jeg følt mig så snydt.
Efter Forbrugerombudsmanden gik ind i sagen, er teksten på webshoppen ændret, så det nu tydeligt fremgår, at man binder sig til et abonnement ved køb af produktet.
Avisen har spurgt Sebastian Møller Gaardsøe, om han med den offentliggjorte udtalelse mener, at virksomheden fra start har oplyst om, at man binder sig til et abonnement, eller om han erkender, at denne oplysning først blev synlig for kunderene efter Forbrugerombudsmandens kritik af firmaet. Vi har desuden spurgt ham, om kunder over 18 år også får pengene refunderet og abonnementet opsagt. Sebastian Møller Gaardsøe har dog ikke ønsket at svare på de spørgsmål.