Annonce
Randers

Hvilken bro skal bygges først? Det var et centralt debatemne ved virtuelt møde for erhvervslivet om lokal infrastruktur

Prognoser viser, at der vil være 50.000 biler i døgnet på Randersbro i 2030, hvis der ikke sker en aflastning af broen. Torsdag aften var erhvervslivet inviteret til virtuelt møde om det forslag til infrastrukturplan, der er sendt i høring. Arkivfoto: Annelene Petersen
Klimabro eller østbro var et centralt spørgsmål for mange deltagere, da Randers Kommune inviterede erhvervslivet til virtuelt møde om fremtidens infrastruktur i Randers. Men det er ikke enten-eller, påpegede Jens Heslop, direktør for plan, udvikling og miljø.
Annonce

Randers: Hvis der ikke gøres noget, vil Randers by ende som én stor trafikprop. Og er man rigtig uheldig, så vil det hele ovenikøbet blive oversvømmet.

Sådan lød det i meget korte træk, da Jens Heslop, direktør for plan, udvikling og miljø i Randers Kommune, beskrev konsekvenserne af ikke at være på forkant med at skabe en infrastruktur, der kan modsvare behovet for veje, cykelstier og kollektiv trafik.

Det skete på et virtuelt møde for erhvervslivet om den nye infrastrukturplan i kommunen, der blev afviklet torsdag aften med mellem 20 og 30 deltagere.

Men der er en plan, som lige nu er i høring, og som forvaltningen gerne vil have mange kommentarer til.

På det virtuelle møde kunne man stille spørgsmål anonymt, og det benyttede en hel del sig af. Det var især deltagere, der var kritiske overfor byrådets beslutning om at satse på klimabroen som det projekt, der først skal realiseres, der gav spørgelyst.

Hvorfor er det ikke østbroen, man satser på? Og holder de beregninger, der er lavet?, var essensen af mange spørgsmål.

Annonce

Først i køen

- Østforbindelsen bliver voldsomt diskuteret i de her dage. Det er et godt projekt, for det er en lækker kurve, man kan tegne over fjorden og koble på E45. Sagen er bare, at den flytter for lidt trafik centralt i Randers, sagde Jens Heslop.


Noget af det, jeg har diskuteret allermest med folk, er rundkørslen ved Dragonvej og Rosenørnsgade.

Jens Heslop


- Det koster 552 millioner kroner for en klimabro, mens en østforbindelse koster 1,2 milliarder. Det er ikke enten-eller, men både-og. Projektet i midtbyen er bare det vigtigste, påpegede Jens Heslop med henvisning til, at en østbro er med på listen over infrastrukturprojekter, som kommunen ønsker gennemført.

- Der er bare noget andet, der kommer først i køen.

Noget af det, der kommer allerførst, er en forlængelse af Ringboulevarden til Udbyhøjvej. En VVM-undersøgelse forventes at gå i gang i begyndelsen af 2021, og i løbet af få år vil arbejdet sandsynligvis gå i gang, sagde Jens Heslop.

Et af de emner, der optager byens borgere rigtig meget, er rundkørslen ved Rosenørnsgade, der skal laves om til lyskryds. Arkivfoto: Richard Sylvestersen

Det glædede Søren Christensen, der som den eneste spørger lagde navn til sit spørgsmål om, hvornår man kan forvente, at Ringboulevarden bliver forlænget.

- Jeg er sikker på, at klimabroen bliver super, tilføjede han.

Annonce

Vi kører mere og mere

Jens Heslop forklarede om baggrunden for det forslag til infrastrukturplan, der er sendt i høring, at vi kører mere og mere. Og antallet af biler er eksploderet. Selvkørende biler vil betyde endnu mere trafik, forudså han.

Forventningen er 50.000 køretøjer i døgnet på Randersbro i 2030, mod 38.000 biler nu.

- Og så har vi har et ekstra element - Randers er en af de 14 mest oversvømmelsestruede steder i Danmark.

Derfor er klimabroen en nødvendighed, forklarede direktøren.

- Der vil komme mere trafik på Dronningborg Boulevard og Udbyhøjvej, sagde han om konsekvenserne af den kommende bro.

Og så skal en rundkørsel laves om til lyskryds for at få trafikken afviklet effektivt i fremtiden.

- Noget af det, jeg har diskuteret allermest med folk, er rundkørslen ved Dragonvej og Rosenørnsgade. Og jeg forstår det ikke. Den afvikler trafikken enormt dårligt og er uheldsramt.

- En udvidelse af Århusvej har været på tapetet længe. Vi skal have set på nogle af de mange ind- og udkørsler, sagde Jens Heslop om et af de andre store projekter, der venter forude.

Annonce

En langsigtet plan

Infrastrukturplan 2020 er forvaltningens forslag til en langsigtet plan, der indeholder prioriterede forslag til projekter indenfor veje, stier, kollektiv trafik og tværgående tiltag. Planen beskriver, hvordan udfordringer kan løses, så mobiliteten sikres i hele kommunen.

I forhold til vejnettet fokuserer planen på tre temaer: Fremkommeligheden over Gudenå og Randers Fjord, hvor klimabroen - en ny broforbindelse over fjorden - er det højest prioriterede projekt i planen.

Et af målene med den nye infrastrukturplan er at fjerne trafik fra Havnegade, hvor der i dag kører cirka 25.000 biler i døgnet. I stedet skal gaden være bindeled mellem havnen og byen. Arkivfoto: Annelene Petersen

Derudover er den øst-vestgående trafik i den nordlige del af Randers by et tema. Det samme er veje i landdistriktet og især de smalle øst-vestgående veje i den nordlige del af kommunen.

Planen indeholder også en række cykelsprojekter. Også projekter for den kollektive trafik er medtaget i planen.

Infrastrukturplan 2020 er i høring indtil 21. januar 2020.

Tirsdag 8. december er der virtuelt møde om infrastrukturplanen for alle borgere i kommunen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Tre personer anholdt for afbrænding af statsministerdukke: En mistænkt er stadig på fri fod

Randers

Søndagens coronatal lokalt: Alle positivprocenter i fem kommuner er nu under 1

Randers For abonnenter

Endnu har kun en lille halv snes mennesker fået et sidste hvilested i skoven ved Lykkeshøj

Annonce