Annonce
Østjylland

Hvordan kunne det gå så galt: Politikere kræver forklaring på letbanens 'handicap-problemer'

Alice Carlsen fra Tranbjerg fik sig noget af en overraskelse, da hun ville køre om bord på letbanetoget i Tranbjerg. Sprækken mellem tog og perron var så bred, at hun ikke kunne forcere den. Foto: Jens Thaysen

- Vi må have at vide, hvor kæden er hoppet af, siger socialdemokrat. Også en anden socialdemokrat er begyndt at bore i sagen.

Østjylland: Jamen, det er en mærkelig historie.

Ikke?

Allerede i 2012 lod Aarhus Letbane omverdenen forstå, at den var på vej med en ganske særlig løsning for de handicappede.

"Vidste du ... at alle tog vil være tilgængelige for kørestolsbrugere?," skrev letbanen dengang i et nyhedsbrev.

Og i 2014 fortsatte Aarhus Letbane i samme optimistiske spor: "Det er allerede besluttet, at afstanden mellem letbanens døre og de nye perroner kun bliver cirka fem centimeter, så en kørestol kan komme ind og ud uden hjælp."

Det lød rigtig, rigtig godt, men i 2018 kom virkeligheden på tværs. På en lang række stationer på den nyåbnede strækning Aarhus - Odder kan kørestole ikke komme med. Der er en sprække mellem perronkant og tog på op til 20 centimeter.

Tilmed er der også en højdeforskel på op til 4,5 centimer.

Samtidig har letbanen indrømmet, at der kan forventes tilsvarende problemer på ruten Aarhus - Grenaa, når strækningen åbner næste år.

Det ser så mærkeligt ud, at to politikere fra Socialdemokratiet i Aarhus nu uafhængigt af hinanden er begyndt at bore i sagen for at finde en forklaring.

Aarhus Sporveje har nedsat en fokusgruppe til at kigge på problemet med den store afstand mellem perron og tog flere steder på strækningen Aarhus - Odder. En af de løsninger, der er i spil er mobile ramper.En anden løsning er at lade letbaneføreren yde assistance.

En tredje løsning er at køre passagerer til nærmeste station, hvor der er adgang for handicappede.

Kilde: Aarhus Letbane.

- Ikke godt nok

Den ene er socialdemokraten Ango Winther, som er Aarhus Kommunes repræsentant i Letbanerådet.

Han vil bede Midttrafik om en redegørelse for adgangsforholdene til letbanen.

- Redegørelsen vil vi så diskutere på det næste møde i Letbanerådet, siger Ango Winther.

Han vil vente med at udtale sig om sagen i detaljer, indtil han har set redegørelsen. Men det fremgår allerede nu, at han ikke er tilfreds.

- Jeg må sige, at den her problematik kommer bag på mig. Det er ikke godt nok, og vi må have at vide, hvor kæden er hoppet af, og hvorfor vi pludselig står med de her problemer.

- Vi laver da ikke et anlæg, hvor der er lovet tilgængelighed for alle - og så viser det sig, at det er der ikke alligevel, siger han.

Letbanerådet holder næste møde 27. november.

Annonce

Møde på onsdag

Den anden utilfredse socialdemokrat er Mahad Yussuf.

Han er medlem af Aarhus Kommunes Handicapråd. Rådet skal rådgive byrådet i handicappolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgere og byrådet om lokalpolitiske forhold, som vedkommer mennesker med handicap.

Han har bedt letbanen om et møde for at få en forklaring på, hvorfor den "handicapvenlige" letbane på flere perroner ikke kan medtage kørestole.

Mødet foregår på onsdag.

- Det her er en sag, som betyder meget for de handicappede, siger han.

- Jeg vil gerne høre, hvordan letbanen vil løse problemerne, og jeg vil også gerne have at vide, hvornår det vil ske. Det vil skabe ro hos de handicappede, at de ved, hvad de har at forholde sig til, siger Mahad Yussuf.

Han erkender, at Aarhus Letbane nogle steder på strækningen opfylder de europæiske TSI standarder for, hvor stort gabet mellem tog og perron må være.

- Men jeg synes godt, at man hos Aarhus Letbane kunne have været mere ambitiøs. Man kunne godt have gået et ekstra skridt i forhold til at gøre letbanen handicapvenlig, mener Mahad Yussuf.

Han håber, at debatten på et tidspunkt havner inde i byrådssalen.

- Vi må have en diskussion om, hvordan vi kan sikre, at transportmidler, som skulle have været handicapvenlige, nu også bliver det, siger han.

Annonce
Randers For abonnenter

Nogle glæder sig, andre er bekymrede eller frustrerede: Borgere samler underskrifter mod Ringboulevardens forlængelse

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Kunne ikke fordrage den slags musik som barn: Nu scorer han endnu en pris

Sport For abonnenter

Hornbæk ånder DB og Helsted i nakken efter sent sejrsmål: - Det er skæbnens ironi, at de afgør det

Randers

Cyklistformand: Dejligt med ny cykelrampe, men hvorfor skal anlægget endnu engang tage mest hensyn til bilisterne?

Randers For abonnenter

Her er ugens bolighandler i Randers Kommune: Tre lejligheder er blevet solgt

For abonnenter

Nødråb fra virksomheder: Vi ved ikke, om vi kan få råvarer om en måned. Eller hvad de koster. Og om leverandøren findes om et år

Randers

Nyt kropas byder på særlig overraskelse og lille gimmick: Hvidsten Kro er kommet i fint selskab

Randers FC For abonnenter

Det er fedt med flere på stadion, men dukker de også op i modgang, og når der ikke er fodbold til en flad 20'er?

Sif og Andreas vil give mere til jorden end de tager: Sådan kom de i gang uden at stifte stor gæld

Randers

På trods af røg og smeltet plastic kørte Dannie næsten 500 meter i brændende bil på motorvejen: Nu er hans baby forvandlet til aske

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Randers FC

Fan undrer sig over sikkerheden hos Randers FC, som har oplevet historisk bøderegn: - Vi gør, hvad vi kan

Randers FC For abonnenter

Fire år med Søren Pedersen som chef for køb og salg: Sådan har han klaret det, og dét kan vi forvente os til sommer

Sport For abonnenter

Billeder og cheftrænerens forklaring fra Kristrup, der nu hænger i en tynd tråd: - Vi er for gode til at rykke ned

Annonce