Annonce
Kultur

I fynbomalernes fodspor: Fem friluftsmotiver, du stadig kan finde på Sydfyn

Fritz Syberg: Aftenleg i Svanninge Bakker. 1900. Foto: Faaborg Museum
Kunstnerkolonien Fynboerne var med til at udbrede friluftmaleri i Danmark. De tog ud på havnen, i naturen og i byen for at male det liv, der foregik for øjnene af dem. Faaborg Museum har lavet en guide, så museumsgæsterne kan finde motiverne i naturen. Og der opdager man, at overraskende lidt har ændret sig på over 100 år. Vi har kigget nærmere på fem af friluftsmalerierne.
Annonce

Brødtekst

1 Jens Birkholm: Udsigt over Svanninge Bakker. 1912

Albert Gottschalck: Gadeparti med klokketårnet i Faaborg. 1901. Foto: Faaborg Museum

Lerbjerget er med sine 126 meter områdets højeste top. Og her har Jens Birkholm fundet flere motiver til sine malerier. På "Udsigt over Svanninge Bakker" skaber havets vandrette horisont ro i et bølgende landskab. Selv om landskabet og beplantningen har ændret sig meget på de over 100 år, der er gået, genkender man stadig Helnæs i baggrunden.

Jens Birkholm var den af fynbomalerne, der hentede flest motiver i Svanninge Bakker og området deromkring. Han var født og opvokset i Faaborg. Og ligesom sine venner Peter Hansen og Johannes Larsen blev han udlært malersvend, og derefter tog han til Berlin. Men i 1902 vendte han hjem til Faaborg og den friske luft, der var god for hans helbred, efter han blev ramt af tuberkulose.

Modsat de andre fynbomalere var Birkholm ikke uddannet fra Zahrtmanns Skole i København og har da også sin egen stil og teknik, hvor forgrunden i malerierne er detaljerede og baggrunden mere diffus.

GPS-koordinater: 55.12492,10.26704

2 Fritz Syberg: Aftenleg i Svanninge Bakker. 1900

Peter Hansen: Bag ved provinsbyen. 1889. Foto: Faaborg Museum

Der er referencer til romantikken og guldaldermalerier i Fritz Sybergs store - 174 gange 230 centimeter – værk ”Aftenleg i Svanninge Bakker”. Den tid var ved at være forbi. Fynboerne og en række andre malere bevægede sig omkring 1900-tallet væk fra idealiseringen af livet på landet. I Sybergs maleri er solen da også ved at gå ned over idyllen. I det mørke landskab bag dansen venter melankolien.

Stedet, han malede i september for 120 år siden, ser meget anderledes ud i dag. Mads Rasmussen, som grundlagde Faaborg Museum, købte i 1911 et stort stykke af Svanninge Bakker og plantede blandt andet en kirsebærlund til at lave vin af. Et af kirsebærtræerne står stadig, hvor aftenlegen blev malet.

Fritz Sybergs monumentale værk har sammen med flere fynbo-malerier givet en mytelignende forståelse af, hvordan Svanninge Bakker så ud oprindeligt. Derfor er det også maleriernes kulturlandskab, man refererer til, når man taler naturgenopretning i området.

GPS-koordinater: 55.12609, 10.24968

3 Jens Birkholm. Fra Faaborg Havn. 1910

Jens Birkholm. Fra Faaborg Havn. 1910. Foto: Faaborg Museum

Faaborg Havn er fyldt med joller, både og skibe på Jens Birkholms gengivelse af den fra 1910. Bag skibene kan man se byens tage, som også kan genkendes i dag.

Toldboden, der ligger bag det store skib, er der endnu. Havnen har siden begyndelsen af 1900-tallet udvidet sig meget, men det indre havnebassin ligner sig selv, og man opdager hurtigt, at man står på samme sted som Birkholm så sit motiv med den blå himmel og de røde tage i baggrunden.

GPS-koordinater: 55.0951, 10.23809

4 Albert Gottschalck: Gadeparti med klokketårnet i Faaborg. 1901

Jens Birkholm: Udsigt over Svanninge Bakker. 1912. Foto: Faaborg Museum

Gottschalcks vej til Faaborgs kendte klokketårn har ikke forandret sig meget i løbet af et århundrede. Det er helt tydeligt, hvor han stod og malede en råkold vinterdag i 1901.

Albert Gottschalck var ven med flere af Fynboerne og kom derfor ofte på besøg i Faaborg. I 1901 var han i byen for at deltage i nytårsfesten, og det var i løbet af dette ophold, at han malede klokketårnet.

Vejen var ofte et tema i hans mennesketomme malerier, hvor han arbejdede med linjer og beskæringer.

I 1916 blev tre af Gottschalcks malerier indkøbt til Faaborg Museum - ifølge museet på foranledning af hans venner Peter Hansen og Johannes Larsen.

GPS-koordinater: 55.09554,10.24389

5 Peter Hansen: Bag ved provinsbyen. 1889

Kornet er modnet, græsset er saftigt grønt, og der er intet drama i Peter Hansens billede af naturen bag provinsbyen. Han har malet en skøn sommerdag ikke langt fra hjemstavnen Faaborg, som man kan se i baggrunden, hvor kirketårnet peger op i den smukke himmel.

Peter Hansen voksede op i Faaborg. Som mange af de andre var han uddannet håndværksmaler og drog til København for at blive uddannet på Zahrtmanns Skole. Han vendte hjem igen. Peter Hansens søster Anna blev gift med Fritz Syberg, og de tre er en del af inderkernen af fynboerne, hvor også Johannes Larsen, hans hustru Alhed Larsen og hans søster Christine, der giftede sig til efternavnet Swane, hørte til.

Oliemaleriets perspektiv gør, at beskueren sammen med maleren nærmest står på marken omfavnet af motivet. Det er et typisk greb for fynbomalerne, at de så landskabet fra midt i det opdyrkede land. De skildrer sjældent veje, som ellers var et yndet motiv for landskabsmalere, som blandt andre Gottschalk. Det er blevet fortolket som, at maleren ikke er på gennemrejse eller på vej væk, men hører hjemme i landskabet, på egnen.

GPS-koordinater: 55.09912, 10.24445

Se mere på www.faaborgmuseum.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport For abonnenter

Tilbagevendt Kragballe gik målamok i snæver sejr: Læs reaktionerne her

CORONAVIRUS

Live: Mundbind skal bæres i fitnesscentrene - men ikke under træning

Randers For abonnenter

Ekspert: Drop jagten på den sidste nye mode og find guldet i dit eget klædeskab - det er godt for både dig selv og miljøet

Annonce