Annonce
Danmark

I lærerpraktik på Google Meet: Det er svært at skabe relationer i det virtuelle klasselokale

21-årige Karoline Kildegaard Jeppesen er i praktik på Rosengårdskolen i Odense. Praktikken begyndte i marts, hvor de ældste elever stadig var hjemsendte, men efter påske har hun kunnet møde dem i klasselokalerne. Foto: Peter Lilja
Karoline Kildegaard Jeppesen går på læreruddannelsen i Odense. Hun begyndte i praktik i marts, og praktikken begyndte med hjemsendte elever og virtuel undervisning, men sluttede i klasselokalet. Selvom den virtuelle undervisning var en udfordring, lærte hun noget af begge dele.

Karoline Kildegaard Jeppesen står ved tavlen med eleverne fra 8.b foran sig. Det er først i april, og selvom Karoline har været i praktik på Rosengårdskolen i Odense i godt en måned, er det kun anden gang, hun ser klassen ansigt til ansigt.

- Hvad skal I efter 9. klasse? spørger hun.

Flere hænder ryger i vejret, og mens nogle skal på efterskole, andre i 10. klasse eller direkte på gymnasiet, er der en generel holdning om, at det er svært at vælge. Måske behøver de heller ikke at have en klar plan allerede:

Annonce

- Det er selvfølgelig fint at have en idé om, hvad man gerne vil, men vi behøver måske ikke vide specifikt, hvad vi gerne vil, lyder afrundingen på debatten i klassen fra en af drengene.

Elevernes lyst til at ytre sig er ifølge Karoline Kildegaard Jeppesen en af de største forskelle på undervisningen via webkameraer og klasseundervisningen. Det er nemmere at få eleverne i spil, når man har dem foran sig, mener den 21-årige lærervikar, der har dansk som hovedfag.

- Nu hvor jeg har eleverne på skolen, kan jeg pludselig se, hvad jeg har savnet i onlineundervisningen, siger den lærerstuderende.

Karoline Kildegaard Jeppesen går på første år af læreruddannelsen i Odense, og det er hendes første praktik ud over en observationspraktik i efteråret, hvor hun ikke selv skulle stå for undervisningen. Praktikken begyndte 1. marts, og indtil påske underviste hun eleverne via Google Meet. Hun er ivrig, når hun taler, og gestikulerer, når hun skal understrege pointer, og den energi var svær at overføre til det virtuelle rum, synes hun. Det er særligt i relationen til de enkelte elever, at hun synes, onlineundervisningen kommer til kort. Især når det er elever, hun ikke kender i forvejen.

- Alt, hvad vi har lært om fysisk undervisningsteori, kunne vi ikke rigtig bruge, men jeg er alligevel glad for, at vi overhovedet kunne komme i praktik, og at den ikke blev aflyst, siger Karoline Kildegaard Jeppesen.

Svært at bygge relationer

Bibi Lindegaard er praktikkoordinator på Rosengårdskolen, og for hende har det været en anderledes oplevelse at have praktikanter, som skulle lave virtuel undervisning.

- Det var en mærkelig situation at skulle have praktikanter, som jeg skulle guide under de her anderledes omstændigheder, men det har også været superinteressant, fortæller praktikkoordinatoren, som også peger på praktikanternes relationsarbejde som det, der har været sværest at overføre til det virtuelle klasselokale.

- Det er selvfølgelig en udfordring at lave relationsarbejde over nettet, og derfor har jeg skullet være mere på i forhold til at guide dem i, hvordan de kunne lære eleverne bedre at kende, siger hun.

Annonce

Kreative løsninger

Praktikanterne har under nedlukningen kunnet være på skolen sammen, og det har givet Karoline Kildegaard Jeppesen meget, at hun kunne sparre og evaluere med sin praktikgruppe.

- Det var især vigtigt, hvis der var dage, hvor eleverne ikke sagde så meget, for hvis klassen har en dag, hvor de ikke er så veloplagte, bliver det på en måde forstærket, når undervisningen foregår online. Så måtte vi tænke kreativt for at få eleverne med alligevel, siger lærerpraktikanten.

I klassen diskuterer 8.b, om unge mennesker får nok hjælp til at finde ud af, hvad de gerne vil efter folkeskolen. Karoline Kildegaard Jeppesen slutter debatten af med et råd til eleverne: - Hvis I tager i gymnasiet, så tag et sabbatår bagefter. Det er godt lige at få en pause til at mærke efter, siger hun. Foto: Peter Lilja

Hendes gruppe har forsøgt at variere undervisningen på flere måder, og de har ofte brudt klassen op i mindre grupper online, så de mere stille elever i klassen ikke nødvendigvis behøvede at tale foran hele klassen.

Karoline Kildegaard Jeppesen og hendes praktikgruppe har blandt andet læst romanen “Hell man” af Sanne Søndergaard om en ung mands oplevelser som udsendt i Helmandprovinsen.

- Ud fra den har vi lavet nogle debatter, hvor alle kan byde ind med noget, for der er ikke noget facit, siger hun.

Det er vigtigt for hende at få alle eleverne i spil, og af og til er man nødt til at lave ”pistolen”, som hun kalder det, når man spørger en tilfældig elev, der ikke har rakt hånden op.

- De skal jo lære noget, siger hun, mens hun slår sig i hånden for hvert ord.

Annonce

Tilbage på skolen

Selvom Karoline Kildegaard Jeppesen mener, hun har fået meget ud af at tilrettelægge også den virtuelle del af undervisningen, er hun glad for, at hun når at få 14 dages praktik med fysisk fremmøde. Hun har skullet bruge alt, hvad hun havde i sin faglige og den digitale værktøjskasse for at engagere eleverne og for at sikre, at der var en god progression i elevernes læring.

Bibi Lindegaard er praktikkoordinator på Rosengårdskolen. Hun har skullet støtte praktikanterne mere, mens de underviste virtuelt, end hun ellers er vant til. Hun er på praktikanternes vegne glad for, at de nu kan undervise eleverne ansigt til ansigt. Privatfoto

- Vi har testet supermeget, og jeg synes, vi fandt ud af, hvad der virkede i onlineundervisningen. Blandt andet fik vi eleverne til at dele deres skærm med os, så vi kunne se, hvor langt de var nået, siger Karoline Kildegaard Jeppesen.


Det var især vigtigt, hvis der var dage, hvor eleverne ikke sagde så meget, for hvis klassen har en dag, hvor de ikke er så veloplagte, bliver det på en måde forstærket, når undervisningen foregår online. Så måtte vi tænke kreativt for at få eleverne med alligevel.

Karoline Kildegaard Jeppesen


Ifølge Bibi Lindegaard har de ni dansk-praktikanter klaret den virtuelle praktik flot, men hun er også glad for, at praktikanterne nu kan få lov at stå foran deres klasser.

- Det er svært at sige, om der er nogle fordele eller ulemper ved at have prøvet at undervise virtuelt. Det er bare anderledes, og det er godt, at de også når at prøve at være i klasserne, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Kaotisk optakt før Cimbria-nedtur i semifinalen: - Han har svigtet klubben og sine holdkammerater for egen vindings skyld

Annonce