Annonce
Kultur

I mestrenes fodspor

Jonas Hellesøe leverede et program af kendte og mindre kendte orgelværker ved en sommerkoncert i Sct. Mortens Kirke. Pressefoto
Orgelvirtuos Jonas Hellesøe stod for den musikalske underholdning ved den 4. sommerkoncert.
Annonce

Randers: På trods af den noget specielle sommer, vi nu oplever på grund af corona-tiden, har sommerkoncerterne i Sct. Mortens Kirke intet mistet af deres attraktion. Et trofast og talrigt publikum var samlet i tirsdags for at høre den 29-årige orgelvirtuos Jonas Hellesøe, som med stor energi og varme præsenterede et program bestående af kendte og ukendte orgelværker.

Det var kirkemusik i bred og snæver forstand. Alt, hvad der blev spillet, kunne have indgået i en gudstjeneste, i hvert fald som satser eller afsnit, mens nogle af værkerne var direkte udsprunget af kirkens salmeskat.

Annonce

Fin fortolkning

Bach indledte, som det sig bør, programmet. Og hvad kunne være mere karakteristisk for Bach end ”Allein Gott in der Höh sei Ehr” (”Aleneste Gud”), den lutherske Gloria-hymne, som stammer fra den gregorianske messe. Netop disse ord er Bachs signatur, for på sine manuskripter skrev han altid ”Alene Gud æren”. De to bearbejdelser, man i fin fortolkning hørte, er typiske for Bachs unikke evne til at få sine kompositioner til at udspringe af kernemelodien, således at stemmerne med hver sin individualitet er integreret i ét harmonisk og ubrydeligt hele.

Det er oplagt, at man fra Bach kan springe til den romantiske tid og netop til den store romantiker, som i særlig grad var knyttet til Bach: Felix Mendelssohn Bartholdy, som i 1829 opførte Bachs Matthæus-Passion i Berlin. Det var også Bachs orgelbearbejdelse af Luthers salme ”Af dybsens nød”, som vakte Mendelssohns kærlighed til den og inspirerede ham til at skrive sin egen version i form af Sonate 3, som man hørte under koncerten.

Annonce

Stor følsomhed

Det tredje værk, som var direkte knyttet til kirkens liturgi, var en sats fra den franske komponist Maurice Duruflés underskønne variationer over den gregorianske Helligåndsmelodi ”Kom, sandheds Ånd, og vidne giv”. Med stor følsomhed fik Jonas Hellesøe nuancerne i Duruflés musik til at træde frem – fra Åndens knap anede, hemmelighedsfyldte nærmen sig til den vældige Åndens pust, som med troens luer sætter verden i brand.

Som én, der går i de store mestres spor, gav Jonas Hellesøe også et improvisationsnummer ud fra salmer og melodier, som publikum valgte. Improvisationen har i århundreder været et kendetegn for den dygtige kirkeorganist. Jonas Hellesøe bragte en kaskade af stile i spil, fra barokken til senromantikken, fra tysk strenghed til fransk følelse-udfoldelse, fra ”Jesus bleibet meine Freude” til en vældig toccata over ”Se, nu stiger solen” i fransk manér. Kalejdoskopisk og dog sammenhængende.

Traditionen lever fortsat, fordi der er mennesker, som videregiver den. Og tilhørerne finder glæde i at opleve, at deres nu er integreret i den store historie, ja, i det store kulturunivers.

Organist Jonas Hellesøe, Værker af Bach, Mendelssohn, Beethoven, Duruflé, Rachel Laurin.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport For abonnenter

Dét har vi lært af testkampene: Profiler skal slås for spilletid

Randers HK For abonnenter

Kragballe efter overlegent pokalavancement: - Det ligger lunt i svinget at få den her sejr

Annonce