Annonce
Randers

IC3-tog får digitalt boost i Langå

De første seks IC3-tog er nu klar til at køre med det nye digitale signalsystem. PR Foto
Banedanmark fejrede i går i Langå, at de første seks IC3-tog er klar til at køre med det nye digitale signalsystem, som skal give danskerne flere tog til tiden.

Langå: Det er en kompleks opgave at opdatere 96 IC3-tog fra 1980'erne til 2019.

Men det er nødvendigt for, at togene kan køre med det nye, digitale signalsystem, som er ved at blive installeret i hele Danmark.

Arbejdet foregår i et værksted i Langå i tæt samarbejde mellem Banedanmark, leverandøren Alstom og DSB. I går nåede arbejdet en markant milepæl, da de første seks IC3-tog var klar.

- IC3-togene er grundstammen i den danske togtrafik - og efter flere års arbejde er det nu lykkes os, at få udfordringerne med disse tog løst, siger direktør for Signalsystemer i Banedanmark, Søren Boysen.

Han sammenligner arbejdet med at sætte en ny avanceret computer i en ældre Opel Kadett. Det er svært, for der mangler plads til komponenterne.

Annonce

Nødvendige nye signaler

Det er nødvendigt at skifte signalanlæggene på den danske jernbane ud, fordi de er gamle, slidte og stammer tilbage fra 1950'erne og 1960'erne.

De er også dyre at vedligeholde, svære at skaffe reservedele til og skaber forsinkelser i togtrafikken.

Banedanmark er derfor i gang med en af de største forandringer på den danske jernbane nogensinde med udskiftningen de gamle signaler med et nyt, moderne og digitalt signalsystem.

Fremtidssikring

De digitale signaler er med til at fremtidssikre jernbanen.

- Det er en kæmpe opgave, og det kan ikke undgås, at arbejdet kommer til at påvirke togtrafikken og passagererne. Signalsystemet installeres nemlig samtidig med, at 196 millioner passagerer hvert år transporteres rundt i Danmark, og der fragtes 8 million tons gods, siger Søren Boysen.

Banedanmark har nu installeret den nye signalteknologi i flere end 50 tog af flere forskellige togtyper.

I alt skal flere end 200 af de nuværende tog på den danske jernbane køre med det nye digitale signalsystem ERTMS. Nye tog kommer med den nye teknologi indbygget fra fabrikken.

Signalsystemet tages i brug i resten af Danmark frem mod senest 2030.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce