Annonce
Erhverv

Ingen whisky fra Sall uden indsamling

Holdet bag Sall Whisky Distillery består Thomas Holm, Snævar Albertsson, Martin Sejr, Thomas Rye, Kåre Gyldenløve, Lars Egelund Olsen og Mathias Broch. De syv whisky-iværksættere kendte kun hinanden på kryds og tværs, inden projektet begyndte, mens landmand Lars Egelund Olsen bød sig selv til, da han hørte om idéen. Foto: Kristian Olsen

Idéen om Sall Whisky Distillery blev født af syv lokale ildsjæle, men en crowdfunding-kampagne med 375 backers og 360.000 kroner til opstart og materialer gør, at drømmen nu nærmer sig virkelighed. I 2021 kommer den første whisky fra et østjysk destilleri.

Sall: Det kan synes som en umulig opgave at kræve betalingen for en vare, som endnu slet ikke findes, og som først vil være på markedet i 2021, men det var ikke desto mindre, hvad der lykkedes for Sall Whisky Distillery for præcis ét år siden via crowdfunding-platformen Indiegogo.

Her solgte de syv ildsjæle bag det kommende destilleri i Sall nemlig købsbeviser til salg af 'Our first Whisky' for 109 dollars per styk - dengang omtrent 750 kroner - for at samle 40.000 dollars svarende til 280.000 kroner ind til etableringen af destilleriet. Og whiskyen - ja, den vil de såkaldte backers få i forventeligt 2021, hvis projektet altså lykkes.

Det er der indtil videre ingenting, der tyder på, at det ikke gør. Fra 15. november til 21. december 2016 rejste Sall Whisky nemlig hele 51.184 dollars - eller omkring 360.000 kroner - og dermed gik kampagnen 28 procent over det budgetterede mål. Hele 375 personer eller virksomheder valgte at bakke op, og heraf var 334 af de såkaldte backers fra Danmark, som samlet smed størstedelen - knap 325.000 kroner.

Udover Salls første single malt, når den tid kommer, kunne støtterne også købe sig retten til at navngive destilleriets kobberkedler for omregnet 3500 kroner per styk, et helt fad på 30 liters whisky for 23.000 kroner, eller gimmicken at give et bidrag på 150 kroner i form af Angel Share, der er et udtryk for den del af whiskyen, som fordamper under modningen.

Annonce

Kobberkedler og bourbonfade

For nylig landede et par store kobberkedler på henholdsvis 500 og 1000 liter håndhamret i Portugal sammen med 20 bourbon træfade fra USA i Sall, hvor opførelsen af en produktionshal er i gang. I et mindre laboratorium er de syv whisky-debutanter i øvrigt begyndt at destillere whisky i en mindre skala for at få de første erfaringer, inden de rigtigt går i gang.

Ingen af de syv har forsøgt sig med fremstilling af whisky før. Der er kun et par øl-bryggere iblandt. I princippet vil kapaciteten fra Sall-destilleriet blive på 15.000-20.000 liter whisky om året, men de forventer at begynde med 2500 liter af første årgang.

- Der er lang vej fra idé til handling, fordi vi har været omkring mange processer, myndighedsgodkendelser og finansiering, men vi fik tidligt bevilget de første 40 procent af vores projektbudget på 600.000 kroner fra EU's landdistriktpulje - LAG-ordningen i Randers/Favrskov. Det gav os endnu mere blod på tanden, og derefter gik vi i gang med crowdfundingen, som jeg på forhånd har gode erfaringer med som musiker, forklarer Snævar Albertsson fra Sall Whisky Distillery og fortsætter:

- Andre destillerier har også forsøgt sig med crowdfunding, og det har både været succeser og crash'n burn-projekter, men vi stolede på vores vision om den lokale mulighed og landbruget med korn fra vores egen landmand i Skjød, Lars Egelund Olsen.

Sall Whisky Distillery valgte finansieringsmuligheden Flexible Funding på platformen Indiegogo, som betyder, at destilleriet ville beholde de indsamlede penge uanset, om kampagnen nåede i mål eller ej.

- Fordi vi følte os sikre på, at projektet under alle omstændigheder nok skulle blive til noget, lyder forklaringen.

I gang i efteråret 2018

Snævar Albertsson nikker genkendende til Dansk Crowdfunding Forenings anbefaling om at gå i gang i god tid, og at kampagne-indsamlinger er hårdt arbejde.

- Du skal begynde minimum et halvt år før med at forberede fortællingen. Hvordan skal historien formidles på skrift og på video? Vi henvendte os både til lokale medier og den internationale whisky-verden, og vi var meget aktive på sociale medier. Vi havde omkring 5000 følgere på Instagram og 1700 på Facebook, inden vi startede selve kampagnen. Vi lavede et nyhedsbrev som 400 fik i første omgang, og så oprettede vi et host-committee på otte eksterne personer, vi kendte fra vores netværk til at give os feedback på alt fra belønninger (rewards) til logo, brand, visuelle udtryk og til at udbrede vores budskab, siger Snævar Albertsson.

Kampagnen blev skudt i gang med en event på whisky-baren Highlanders i Aarhus med venner, familie og en bred vifte af whisky-kendere.

- Vi fik samlet omkring 10 procent - 30.000 kroner - ind på første dag, og efter en uge havde vi 30 procent, så vi så hurtigt ud til at lykkes. Da udmatningsperioden kom, havde vi video-updates omkring arbejdet klar til Facebook, og vi tog rundt til lokale whisky-laug for at fortælle om projektet. Det hjalp i den periode, hvor vi trådte vande, ligesom det at tage fat i alle i ens netværk, som vi havde bare den mindste forhåbning om støtte fra, selv om det var grænseoverskridende for os alle sammen at kontakte direkte folk på den måde, siger Snævar Albertsson.

Lige nu handler hobby-projektet udover at bygge produktionsfaciliteter og øve sig i laboratoriet om at kommunikere både fremskridt og forsinkelser til baglandet på de næsten 400 backers:

- Det handler altid om at være ærlig og ikke bare tegne et glansbillede, men for tiden er der heldigvis meget godt at fortælle.

Snævar Albertsson forventer, at faciliteterne er på plads i løbet af sommeren, og produktionen er i gang i efteråret 2018.

Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Politiet: Flere indbrud gennem taget

Randers For abonnenter

Randers-chauffører vil have ansvaret for dyrenes helbred tilbage til landmænd: - Vi har ikke en chance

Randers For abonnenter

Fødevarestyrelsen har siden februar haft fokus på at sanktionere chaufførerne mindre

Annonce