Annonce
forside

København betaler kassen for brintbil

Københavns Kommune betaler over en million kroner for brintbil, der skal bruges som normal tjenestebil.

Københavns Kommune er klar til at betale op til 1,6 millioner kroner for en enkelt brintbil. Og bilen skal ifølge kommunen bruges som helt almindelige tjenestebil.

Det er i forbindelse med en grøn strategi, at kommunen vil købe mellem fem og 10 nye brintbiler. Til det køb er kommunen klar til at betale 8,1 millioner kroner. Prisen kan altså blive 1,6 millioner kroner stykket, hvis det ender med fem biler.

De dyre biler får hård kritik fra Liberal Alliances medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Lars Dueholm.

- Det er rigtig, rigtig mange skattepenge, der bliver hældt i et projekt, som ikke batter en hujende fis. Jeg ser det dybest set som et prestigeprojekt for borgmesteren, så han kan være en stor mand og sige, han er med på brintbølgen, siger Lars Dueholm.

Det er teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF), der står bag indkøbet af brintbiler. Og han siger, at det handler om meget mere end blot en bil.

- Man skal forstå, at det ikke handler om at købe en bil. Det er en del af en erhvervsstrategi, hvor vi vil satse på fremtidens miljørigtige teknologier.

- Hvis vi skal blive CO2-neutrale i 2025, skal vi være villige til at satse på ny teknologi. Vi kan forhåbentlig blive et forsøgslaboratorium for brintbiler, når vi kommer længere frem, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

Lars Dueholm køber langtfra argumentet om, at København er med til at udvikle en ny teknologi ved at købe mellem fem og 10 nye brintbiler.

- At vi køber fem eller 10 brintbiler betyder jo intet for brintteknologien på verdensplan, men det betyder, at københavnerne skal hælde otte millioner kroner ud til ingenting, siger til Lars Dueholm.

SF-borgmesteren er overbevist om, at kommunen er med til at fremme udviklingen.

- Helt sikkert. Det her er lille bidrag, men det kan godt blive stort, når det kommer til at køre, siger Bo Asmus Kjeldgaard.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lad os lette på Cimbria-cappen

Det er seks sæsoner siden, at Randers Cimbria for første gang i klubbens historie spillede sig i finalen og vandt DM-sølv i basketball. Siden har det udelukkende været et spørgsmål om, hvorvidt mesterskabet skulle havne i Aarhus eller Horsens. De seneste fem DM-finaler har været et anliggende mellem Bakken Bears og Horsens IC. Men i denne sæson ser Randers Cimbria ud til for alvor at være tilbage som en seriøs finalebejler. Aktuelt ligger de på førstepladsen i basketligaen efter sidste uges sejr over netop Horsens IC. Det er stadig tidligt på sæsonen, der er stadig lang vej til en finaleplads, og Bakken Bears vil med deres enorme budget og erfaring altid være guldfavoritten. Men går Cimbria i finalen, vil det være en langt større bedrift end i 2014. Dengang viste succesen sig at være bygget på en økonomisk luftkastel, der allerede sæsonen efter bragte klubben i så store problemer, at kun et smuthul i reglerne forhindrede en tvangsnedrykning fra ligaen. Historien har i det hele taget været turbulent i Cimbria, der tilbage i 2010 faktisk endte med at gå konkurs og måtte starte forfra i 2. division. Det er spor, der skræmmer, men projektet anno 2019 virker mere solidt. Klubben er stadig personificeret ved erhvervsmanden Morten V. Hansen, der har været med hele vejen op igennem 00erne. Uden ham, intet ligabasket i Randers. Men Morten V. Hansen har de senere år forsøgt at skabe et bredere fundament under klubben ved blandt andet at ansætte den tidligere spiller, Mike Nielsen, som forretningsfører. Det er dog efter sigende stadig opad bakke sådan for alvor at vinde opbakning fra byens erhvervsliv. Det er en skam. For der sker mange gode ting i klubben, der er dygtige til at involvere sig i det lokale liv med blandt andet populære besøg på byens skoler. Der er grund til at lette på cappen og krydse fingre for, at det i denne sæson rækker hele vejen til finalen. Det vil være en tiltrængt succeshistorie for sporten i Randers.

Annonce