Annonce
Østjylland

Køreplaner for Djursland til eksamen: Nu kan passagerne sige deres mening

Borgerne i Ørsted og Allingåbro kan kigge i bagspejlet efter den lokale busrute. Nu indsættes der i stedet flexbusser. Arkivfoto: Kim Haugaard
For første gang har passagerer, uddannelsessteder, lokalråd og andre nu en formel mulighed for at kommentere busdriftens ændringer i kølvandet på en stor sparerunde.

Djursland: "Så indtraf katastrofen. Allingåbro og Ørsted mistede rute 319."

Sådan lød det på Allingåbros facebookside, da de nye køreplaner for Djursland i sidste uge blev præsenteret og sendt i høring frem til onsdag 22. januar

For første gang har passagerer, uddannelsessteder, lokalråd og andre nu en formel mulighed for at kommentere busdriftens ændringer i kølvandet på den store sparerunde fra 2018, der betød nedskæringer i Midttrafik på 55 millioner kroner.

Bo Hesse bor i Allingåbro og har været buschauffør på rute 319 de seneste 13 år. Det var hans ord, der satte en sand kædereaktion i gang på Allingåbros facebookside.

- Jeg havde ikke regnet med, at det gik så galt, at de nedlagde ruten, siger Bo Hesse. Han peger ligesom andre Allingåbro-borgere på, at den nye køreplan vil skabe problemer for borger uden bil at bevæge sig mellem Allingåbro og Vivild.

Annonce
Det bliver ad helvede til for folk, der bor i Allingåbro, Ørsted, Holbæk, Hevring og ude i det område. Og det fremmer ikke ligefrem boligsalget herude.

Bo Hesse, borger og buschauffør

Ekstra lang køretur

Når bussen fra Allingåbro og Ørsted fremover forsvinder, tilbydes i stedet transport med flexbus til Auning. Herfra kan patienter, der for eksempel bor i Allingåbro og skal til tandlæge i Vivild, tage busrute 212 frem til destinationen.

En tur der kommer til at vare længere end tidligere.

Ligeledes bliver der en ekstra lang køretur for arbejdsløse borgere, der skal på jobcentret i Grenaa. De skal med flexbus til Auning og der stige på 214'eren mod Grenaa.

- Det bliver ad helvede til for folk, der bor i Allingåbro, Ørsted, Holbæk, Hevring og ude i det område. Og det fremmer ikke ligefrem boligsalget herude, siger Bo Hesse.

Han har endnu ikke har skrevet sit høringssvar, men på facebook opfordret til en underskriftsindsamling i lokalområdet.

I stedet for flexbusser foreslår Bo Hesse, at Midttrafik fremover sætter en mindre bus med plads til 12 personer ind på ruten.

- Det vil være rigeligt fint, siger han.

Større ændringer

Midttrafiks udkast til køreplaner er lavet på baggrund af ønsker fra kommunerne, Region Midtjylland samt tilbagemeldinger fra kunder, chauffører og busselskaber.

Høringen handler om større ændringer i køreplaner som nedlæggelser eller omlægninger af ruter.

Midttrafik oplyser, at trafikselskabet inddrager alle kommentarer fra høringsperioden i den videre proces med udformningen af de endelige køreplaner.

På Djursland har Midttrafik udarbejdet den nye trafikplan i samarbejde med kommunerne i Norddjurs og Syddjurs. Den nye trafikplan skal binde Djursland bedre sammen via et hovednet.

På hovednettet kører busserne med fast frekvens, ensartede ruteforløb og fast minuttal. Busruterne bliver koordineret, så kunderne kan skifte mellem ruterne til og fra de øvrige ruter på Djursland og til letbanen på en række knudepunkter.

Samtidig kommer der bedre forbindelser til både Randers og Aarhus. Med den nye trafikplan bliver der oprettet flere uddannelsesruter.

De endelige køreplaner kan ses på midttrafik.dk og rejseplanen.dk i løbet af maj 2020.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce