Annonce
Læserbrev

Klimabro-linjeføring

Læserbrev: Axel Præstmark har helt ret i sine betragtninger i søndagslederen vedrørende den – alt for langt ude i fremtiden – kommende klimabros linjeføring.

Man har jo nærmest indtryk af, at beslutningen er taget ud fra et kriterie, der hedder at genere flest mulige beboere i nogle af de dyrest beliggende boliger, både aktuelle og kommende.

Det fantastiske projekt Sporbyen har alle de basale værdier til at blive en kommende østbydel, der vil blive et fantastisk sted at færdes og bo i. Projektmagerne har de helt rigtig fremtidsvisioner - vel at mærke visioner, der nu udmøntes i spændende boliger af alle slags, kombineret med spændende forretninger, indkøb og restauranter, midt i et naturskønt - og potentielt roligt - område.

Ja – klimabroen skal laves. Men den skal da for pokker ikke skære sådan en ny bydel tværs igennem. "Støjværn" eller ikke. Tag jer dog sammen folkens.

Det er fuldt forståeligt med den usikkerhed, klimabroens (nuværende) linjeføring skaber, at salget og udlejningen af boligerne i Sporbyen går trægt.

I det hele taget savner jeg noget forståelse for markedskræfterne hos både byråd og forvaltning. Bag de fine floskler om "Byen til Vandet" og nye pengestærke borgere til byen er der meget lidt forståelse for, at disse tilflyttere også vi have boliger, der ligger attraktivt og roligt. Uden firesporet, stærkt trafikeret vej i for- eller baghaven.

Flere borgere er kommet med alternative forslag til linjeføring i forbindelse med diverse møder om "Byen til vandet"- men trods seriøse, realistiske forslag er der ingen lydhørhed at spore.

Det er fuldt forståeligt, at klimabroen/dæmningen skal have en dobbeltfunktion til opstemning af vandmængderne fra Gudenåen (som nu …) og slusefunktion til at befordre vandmængderne videre ud i fjorden.

Og da en mere østlig forbindelse vil spærre for skibstrafikken til den nye havn, synes jeg, man skal lave linjeføringen i en bue på den nordlige side af havnen, så den udmunder i Toldbodgade ud for Haveforeningen Scandia.

Skal der absolut være gennemkørsel til Udbyhøjvej, må man ekspropriere den lille haveforening.

Men i øvrigt er en fortsættelse af linjeføringen fra Toldbodgade til Udbyhøjvej unødvendigt, hvis man får den sidste stump/det nordøstlige hængsel færdiggjort. Dette nordøstlige hængsel har også den fordel, at det kan igangsættes hurtigt.

Så vil trafikken fra Dronningborg og Tjærby-området bruge den, når de skal ud af byen og tjene skattekroner hjem til kommunen.

Finansieringen af klimaforbindelsen: Her efterlyser jeg også kreative tanker og åbenhed for borgernes egne forslag hos kommunen. En minimal brugerbetaling på måske fem kroner hver vej (også på Randersbro) vil sikre, at man allerede fra vedtagelsen af licitationen kan sikre bundlinjen, så et OPP-projekt kan projekteres en hel del hurtigere end de umulige 12-15 år, der tales om.

"Mens vi venter på Godot med pengene".

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce