Annonce
Debat

Klimabro på tro, håb og med lukkede øjne

Læserbrev: De politikere og embedsmænd, der er ansvarlige for udarbejdelse og vedtagelse af den meget omtalte klimabro i Randers midtby, har efter min opfattelse vedtaget projektet på tro, håb og med lukkede øjne.

En klimabro løser ikke de trafikale problemer i Randers. Den flytter blot problemerne.

Klimabroen løser ikke det oprindelige hovedproblem med frigørelse af biltrafik i Havnegade og dermed byens frie adgang til vandet. Idet projektet stadig forudsætter kørende trafik i Havnegade.

Annonce

Klimabro-projektet skaber nye trafikproblemer i syd, hvor Clausholmvej og Paderup Boulevard eller Hammelvej vil blive hovedfærdselsåre for cirka 20.000 biler og ikke mindst ophobning af biler ved diverse lyskryds.

Klimabro-projektet skaber nye trafikale problemer i nord ved Udbyhøjvej, hvor der lander cirka 20.000 biler via en firsporet vej midt ude på Udbyhøjvej ved den tidligere indkørsel til togfabrikken. Nordgående trafik skal herefter køre cirka 800 meter ind mod byen, inden man rammer en nordgående forbindelse til nordbyen/Hadsundvej. Eller man skal køre 2,5 kilometer. Ud gennem Dronningborg til den planlagte forlængelse af Ringboulevarden.

Klimabro-projektet hen over pieren, op gennem sporbyen med cirka 25.000 biler vil skabe et støjhelvede gennem hele havneområdet og Sporbyen og ikke blive det fredelige attraktive område, som planen forudsætter.

En klimabro er ikke en forudsætning for byudvikling på det nuværende havneområde, tværtimod. En klimabro løser ikke det oprindelige problem omkring byen til vandet. Et problem, vi har talt om siden midt i 90’erne. Dengang var der et andet projekt på bordet, der blev kaldt ”Boldværkslinjen”. Det var en videreførelse af Rosenørnsgade med en bro over havnen til Tronholmen – Grenåvej – Århusvej. Den forbindelse ville halvere trafikken på Randersbro og frigøre Havnegade for trafik og dermed give fri adgang fra byen til vandet. Og det til cirka halvdelen af prisen for klimabroen. Idet det meste af det nuværende vejsystem vil kunne benyttes.

Den planlagte forlængelse af Ringboulevarden fra Hadsundvej til Udbyhøjvej ved Gimming ender også i en blindgyde og giver ingen mening, hvis ikke der samtidig etableres en østbro. En østbro vil være en fremtidssikret trafikløsning for Randers de næste hundrede år. Jeg er overbevist om, at hvis alle kræfter vil samles omkring etablering af en østbro, vil det være opnåeligt inden for de næste 15 år, med staten som medspiller.


En klimabro løser ikke det oprindelige problem omkring byen til vandet.


Der påhviler alle politikere, embedsmænd, erhvervsliv og borgere, at vi finder den rigtige løsning nu. Der er ikke plads til fejltagelser. Så brug den tid, der skal til for at undersøge alle muligheder. Ellers ender vi med at gøre samme fejltagelse, som da vi etablerede Østervold. ”Provinsens flotteste plads”. For derefter at bruge pladsen som hovedfærdselsåre.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Debat

Debat: Der skal styr på spildevandet - ellers får vi aldrig et godt vandmiljø

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce