Annonce
Randers

Knaldhård kamp om vælgerne: Al kontakt er branding

Valgkamp i Randers, efteråret 2017. Uanset, hvor politikerne og partierne viser sig frem, er det branding, siger eksperten. Foto: Annelene Petersen
Branding-ekspert Joachim Rosenstand: Det nytter ikke, at du har en fantastisk bil, og du har alle mulige intentioner om at køre langt, hvis det ene hjul er punkteret.

Randers: De sociale medier, især Facebook, er ofte det udstillingsvindue, politikerne og partierne bruger, når de skal have nyheder ud til vælgerne, men det er vigtigt at huske, at enhver form for kontakt med vælgerne er branding.

- Uanset om det er på de sociale medier, på hjemmesiden, i teltpavillonen på gågaden, på plakater i lygtepælene eller flyers på bilforruderne, så er det branding, og det bliver nødt til at hænge sammen, fordi der er så meget konkurrence om vælgernes gunst.

Punkteret hjul

Det siger branding-ekspert Joachim Rosenstand om den kommunikation, der foregår mellem de politiske partier og vælgerne.

- Hvis der ikke er en rød tråd gennem det hele, så er noget gået i stykker. Det nytter ikke, at du har en fantastisk bil, og du har alle mulige intentioner om at køre langt, hvis det ene hjul er punkteret. Så kan du bare ikke køre. Det glemmer folk mange gange, siger Joachim Rosenstand.

Annonce

Den sjove hat

- Når vi taler om kommunikation, taler vi om forbrugerrejsen. Det er den rejse, der foregår, fra man overvejer, hvem man skal stemme på, til det øjeblik, man står ved stemmeurnen. Under hele den proces er der en masse kontaktpunkter. På alle de kontaktpunkter skal partierne vide præcist, hvordan de brander sig selv.


Mange laver den fejl, at de siger, at der skal være et nyhedsmodul eller en blog, hvor man kan skrive, når der sker noget nyt. Det er et af de største benspænd. Hvis man ikke opdaterer siden jævnligt, så er det, der pludselig kommer til at stå den der budgettale fra oktober.

Joachim Rosenstand, branding ekspert


- Landspartierne gør det. Hvorfor skulle det være anderledes i Randers, bare fordi det er et mindre område? De skal tænke på, at hver gang de er i kontakt med en vælger, så skal de regne med, at vælgeren bliver kontaktet måske af ti partier på vejen ned gennem gågaden. Så når man skal huske, at det var meget festligt med ham med den sjove hat, så skal ham med den sjove hat også være der, når man kommer hjem og går på Instagram, siger Joachim Rosenstand.

Annonce

Udvidet visitkort

Branding-eksperten fortæller, at hjemmesiden i dag ikke har helt det samme formål, som før de sociale medier for alvor brændte igennem.

- I dag bruges en hjemmeside mere som et udvidet visitkort, hvor man kan finde de basale informationer. Det er en tendens til, også blandt mange virksomheder, at hjemmesiden mere er en præsentation af virksomheden. De sociale medier bliver så stedet, hvor man bringer nyheder og har en dialog med sine kunder eller vælgere, siger Joachim Rosenstand.

- Hjemmesiden er mere blevet en base, og det er måske derfor, at den også bliver forsømt. Man kan godt have en SoMe-ansvarlig i partisekretariatet, der hele tiden sørger for, at der bliver lagt noget ud på de sociale medier, mens en webmanager måske sjældnere er til stede. Det er en generel tendens og nok derfor, at der ikke bliver gjort så meget ud af hjemmesiden.

Annonce

1000 år gamle nyheder

Joachim Rosenstand mener, at partierne fra start skal vide, hvad deres hjemmeside præcis skal kunne.

- Hvis den kun skal kunne tre ting, så nøjes med at lave tre ting. Mange laver den fejl, at de siger, at der skal være et nyhedsmodul eller en blog, hvor man kan skrive, når der sker noget nyt. Det er et af de største benspænd. Hvis man ikke opdaterer siden jævnligt, så er det, der pludselig kommer til at stå den der budgettale fra oktober.

- Det første, man tænker, er: Har de ikke været på arbejde siden oktober? Siden er jo halvdød.  Lige nu sidder jeg og kigger på Socialdemokratiets Randers-Facebookside. Den seneste opdatering er fra 17. november 2020. Når man er vant til at gå på sociale medier, så er det her jo 1000 år gamle nyheder. Jeg er sikker på, at partiforeningen er meget mere dynamisk end det. De skal læne sig mere op ad deres Facebook-side. Lige nu er vejen lang, siger Joachim Rosenstand.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce