Annonce
Randers

Kommunens nye maskine fræsede cykelsti op

Der er sat skilte op ved afgangsvejene til stien. Foto: Lasse Kristoffersen
Nyindkøbt materiel gjorde midlertidigt mere skade end gavn, da Gudenåstien skulle vedligeholdes. Nu er der opsat skilte og tromlet.

Randers: En række randrusianere og turister blev mødt af en mere end almindeligt ujævn cykelsti i sidste uge, da de tog turen på diget mellem Fladbro og Randers.

Flere steder på Gudenåstien måtte cyklister af for at trække. Ikke godt nok, mener landsformand for Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen. Foto: Bjarne Hvirring

En kommunalt indkøbt maskine havde fræset stien op, så cykling flere steder var umuliggjort.

- De havde lagt et tykt lag sand med punktersten i. Nogle steder kunne vi godt cykle, men vi måtte af og trække flere steder, fortæller Hanne Olufsen, der var på tur med sit barnebarn.

Annonce

Hun bor i Hornbæk og har haft nem adgang til stierne i 30 år. Oprindeligt uden at bruge dem, men så blev de renoveret.

- I modsætning til adgangsvejene, så har selve stien på diget været god at køre på, siden området blev renoveret af Aage V. Jensens Fond, siger Hanne Olufsen.

Ny maskine

Det er da også første gang, at stien er blevet behandlet på denne måde, siden området blev renoveret.

Det fortæller Jens Peter Hansen, der ud over at være formand i Cyklistforbundet også sidder i byrådet for Venstre i Randers.

Egentlig skulle arbejdet slet ikke have været udført nu. Det var meningen, at stien skulle fræses tilbage i februar, hvor det ville påvirke færre brugere. Men aftalen med entreprenøren blev ikke til noget, og Randers Kommune har efterfølgende selv købt en maskine til formålet. Derfor blev det nu.

Arne Lykkegaard er funktionsleder i Driftsafdelingen hos Randers Kommune, og det ærgrer ham, at skilte om arbejdet ikke kom op i ordentlig tid.

- Vi fræsede stien op onsdag og fik skiltet torsdag. Og jeg kunne da godt have ønsket mig, at vi fik skiltet med det samme. Så havde vi måske været fri for, at folk troede, det bare skulle stå til, som det gjorde onsdag, siger Arne Lykkegaard.

Han kan godt forstå, at brugerne af stien var forvirrede. Nogle have hørt, at regn og almindeligt brug skulle gøre stien god igen.

- Det er for så vidt også rigtigt, at vi skal have hjælp af noget vand for at gøre den fast og god at køre på. Men den skulle selvfølgelig tromles først, siger Arne Lykkegaard.

Annonce

Kan man bare trække?

Historien udviklede sig hurtigt på Facebook, hvor vandene vanen tro hurtigt blev delt. På den ene side undrede folk sig over, at man vælger at fræse en cykelsti op uden at skilte om det. På den anden side dem, der mener, man bare kunne trække.

Men det holder ikke, mener Jens Peter Hansen.

- Nej, den køber jeg ikke. Det ville svare til, at man uden advarsel satte farten ned til 10 kilometer i timen over en 20 kilometers strækning på motorvejen. Og så synes jeg faktisk, kommentarerne er et tegn på manglende respekt over for de mennesker, der bruger cyklen på ferien og til daglig, siger Jens Peter Hansen.

Cykelrute 2 fra Hanstholm til København. Screenshot: Vejdirektoratet

For selvom stien er for alle, så er den også en del af det nationale cykelrutenetværk; mere præcist cykelrute 2 fra Hanstholm til København, og her er der cyklister, der tager de helt lange ture.

- Det betyder altså en hel del, hvis ens dagsration er 70 eller 100 kilometer. Det ødelægger oplevelsen, hvis man skal af og trække lange strækninger. Hvis det var det, man ville, kunne man jo tage på vandretur, siger Jens Peter Hansen.

Personligt ville han også være træt af at ramme Gudenåstien på en af sine ture, hvis den var fræset op.

- Hvis jeg kommer kørende sådan et sted med min kone, og hun skal trække sin tunge elcykel, så er det jo skilsmisseårsag.

Stien er blevet tromlet, og det ujævne underlag udjævnet. Foto: Lasse Kristoffersen
Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Kultur

Karen-Lise Mynster: Man skal leve hver dag, som var det den sidste - men så ville jeg jo ikke sidde her

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Annonce