Annonce
Mariagerfjord

Kommunerne siger ja til flere pladser til autocampere: Campingpladser kalder det unfair konkurrence

Kaj Nielsen på 68, holdt onsdag middag eftermiddags-rast ved Mariager Sejlklub. Han kører også efter denne type pladser, når han skal finde overnatning. "Prisen er stort set det samme som på campingpladser", fortæller han. Foto Eva Maria Jørgensen
Autocamperturismen på lokale havne og naturskønne parkeringspladser er i vækst. En hyldest til friheden, mener nogle, mens andre synes, det er unfair konkurrence. Lokalpolitikerne i Norddjurs og Mariager er overbeviste om, at det er en del af udviklingen, som man bliver nødt til at acceptere.

Østjylland: 70 meter til vandkanten, 500 meter til byen og udsigt over Mariager Fjord gennem forruden. Kaj Nielsen, 68 år, fra Ikast har onsdag middag placeret sin autocamper ved Mariager Sejlklub for at få sin frokost og et lille hvil, inden han skal mødes med sin kæreste.

Men han bruger også jævnligt det stigende antal autocamperpladser på havne og i andre naturnære områder i Danmark til overnatninger.

- Jeg kører primært efter pladser som denne. Der er jo mange efterhånden, fortæller Kaj Nielsen.

Den stigende efterspørgsel mærkes både i Mariagerfjord og Norddjurs Kommune. Udover den netop udvidede tilladelse til Mariager Sejlklub, har formand for Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord kommune, Jørgen Hammer (DF), fået en del sporadiske forespørgsler.

Vi har valgt at lytte til efterspørgslen og tro på, at vi ellers går glip af denne turistgruppe, som jo lægger en del penge i både attraktioner og supermarkeder.

Udvalgsformand for Teknik og Miljø i Norddjurs Kommune, Jens Meilvang (I)

En direkte konkurrent

Jens Meilvang (I), formand for Miljø- og Teknikudvalget i Norddjurs kommune, har netop været forbi Bønnerup Havn, som er interesseret i at få tilladelse til autocamperpladser.

- Fra havnene hører vi generelt, at der er stor efterspørgsel efter de her pladser til autocampere, siger han.

Anni Jensen er ejer af Mariager Camping, og hun er træt af den udvikling. Hun mener, at det er søgt at kalde det, som autocamperne gør, for rast og ikke camping.

- Hvis de nu kom klokken 22 og bare skulle sove og køre videre, kunne jeg forstå det. Men de kommer jo klokken 12 og sidder og hygger hele dagen, forklarer hun.

Dermed bliver disse pladser i hendes optik en direkte konkurrent til de by- og havnenære campingpladser.

Også Michael Lip, som ejer Grenaa Strand Camping, er frustreret. Grenaa Marina har også øget antallet af tilladelser til autocampere i år.

- Det er jo vores levebrød, det går ud over. De vil hele tiden lave flere uden vores accept. Det er jeg godt træt af, siger han.

Lytter til efterspørgslen

Autocampist Kaj Nielsen fortæller, at det ikke handler om økonomien for ham, når han vælger de frie pladser fremfor campingpladserne.

- De her pladser ligger som regel tættere på byen, og det er også normalt med god udsigt som her på havnen, forklarer han.

Han synes ikke altid, at campingpladserne tager så godt imod autocamperne, som på grund af deres høje vægt kan skade græstæppet.

- Vi skal ofte betale stort set det samme, men skal holde i et hjørne på en grusplads, siger Kaj Nielsen.

Politiker Jens Meilvang fra Norddjurs forstår godt campingpladsernes frustration, og han har også tidligere været tilbageholdende med tilladelser af hensyn til dem. Men han er begyndt at tro på, at det er rigtigt, at autocamperne kun kører efter denne type pladser.

- Vi har valgt at lytte til efterspørgslen og tro på, at vi ellers går glip af denne turistgruppe, som jo lægger en del penge i både attraktioner og supermarkeder, forklarer han.

Jørgen Hammer fra Mariagerfjord er enig. Han tror på, at det kan give lidt flere turister, og udvalget er derfor som hovedregel åben for at kigge på mulige tilladelser.

- Det virker som om, kommunen kun tænker på at få fyldt pengekassen, mener Michael Lip, ejer af Grenaa Strand Camping.

Regler for rast eller camping

Det følger af sommerhuslovgivningen, at camping alene må ske på campingpladser. Også med autocamper.

Ifølge et notat fra de danske myndigheder skelnes der i lovgivningen mellem at raste og campere.

"At raste betyder, at man parkerer for at hvile sig - fx hvis man sover, slapper af eller indtager mad med henblik på at kunne fortsætte sin kørsel forsvarligt. Hvis man derimod indtager et område for en periode med et andet formål end blot at raste, fx ved at opholde sig på pladsen i en længere periode, slå lejr, have opslåede fortelte eller gøre lignende større indrettelser på parkeringsarealet, betragtes opholdet som campering og kan alene ske på en campingplads."

Autocampere må i øvrigt parkere på alle på alle parkeringspladser, som er store nok til, at de kan holde indenfor stregerne. Derudover er det den enkelte vejmyndighed og lokalplan, som bestemmer, hvor autocamper-raste-pladser kan placeres.

Kilde: Notat om "Regler for færdsel, parkering og campering med autocampere" fra Erhvervsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen og Vejdirektoratet af 1. april 2019.

Pragmatisk tilgang

Hos Mariager Sejlklub er formand Henrik Nygård, som netop har fået udvidet sin tilladelse til autocamper-rast, noget mere pragmatisk.

- Det er jo et lovligt og voksende element i turismen. Derfor er det også fornuftigt, at vi tager dem ind, hvor forholdene og ressourcerne er til det. Ellers kører de bare ud på almindelige rastepladser eller videre til en anden by, og det gavner ingen, siger han.

Danske Frie Autocampere er en fire år gammel forening med knap 400 medlemmer. Formand Henrik Krebs er rigtig glad for den øgede forståelse hos kommuner for behovet for kvalitets-rastepladser til autocampere.

- Det kan jo betyde, at vi ender med at lægge mere ferie i Danmark, hvis campingpladserne ikke længere har monopol på autocamper-overnatninger, siger han.

Henrik Krebs forklarer at autocamperturister ofte er mennesker oppe i årene, som har tid og ro til at lægge penge i de lokale turisterhverv. Han pointerer, at han ofte veksler mellem de frie pladser og campingpladserne og derfor bestemt ikke er ude efter at få lukket campingpladserne.

- Vi hylder bare friheden til at vælge selv, forklarer han.

- Men hvis vi møder alt for meget negativitet i Danmark, så er det nok nemmere bare at køre til Tyskland, konstaterer han.

Hos Mariager Camping kan Anni Nielsen godt se, at udviklingen går denne vej.

- Men jeg synes, det er vigtigt, at vi overvejer, om det her er en ferieform, som vi vil styrke i Danmark, siger hun.

- Hvem skal passe på naturen og betale for affaldsposer og veje, hvis alle pengene for overnatning ender hos foreninger, som ikke skal svare skat? spørger hun.

Det stigende antal autocamperpladser udenfor campingpladserne i Danmark ligger ofte, som her i Mariager, tæt på både by og natur. Foto Eva Maria Jørgensen

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce