Annonce
Kronik

Kronikken: Vores Randers!

Randers Amtsavis. Kronikpanel. Kronikskribenter. Her ses Anne-Mette Knattrup

Vores Randers er det slogan, der har været retningsvisende for det arbejde, vi i Visit Randers, gør for at give vores bidrag til branding af byen, vores arbejde med at tiltrække turister fra nær og fjern og ikke mindst for vores opfattelse af, at Randers tilhører os alle sammen med de glæder og forpligtelser, der hører med. Randers er et fælles ansvar.

Randers er Danmarks 6. største by. Vi er ca. 98.000 indbyggere, som identificerer sig som randrusianere – i mere eller mindre grad. Os, der bor her, føler sig stolte af byen. Nogle gange er det som om, at den man elsker, tugter man. Men andre skal ikke tale dårligt om den. Og det gør andre i det store og hele heller ikke. Jeg ved godt, at nogle kræfter ynder at fortælle, hvor dårligt det står til – men helt uden dokumentation, så det kan man ikke regne med.

Altså, det er Vores Randers med alt det gode, der er mit udgangspunkt. Det er hele årsagen til, at VisitRanders’ eksistens og til at vi har haft det som vores fornemste opgave i mange år. Vi skal fremme turismen i Randers. Sammen med 62 partnere, 200 medlemmer og et bredt lokalt netværk har vi 127 procent opmærksomhed rettet på Randers – Vores Randers. Randers Kommune yder et betydeligt økonomisk bidrag til vores arbejde, men bidrager også til andre turismerelaterede områder.

Samlet set kan VisitRanders for ca. 3.6 millioner kroner både drive et full service centralt gæsteservice samtidig med at vi også arbejder med decentralt gæsteservice, markedsføring og kompetenceudvikling. Og ikke mindst har vi udviklet events med det formål at tiltrække overnattende gæster, ligesom vi understøtter foreninger og virksomheder til at holde et årsmøde, firmamøde e.l. i Randers. Det kan vi fordi, vi også har et bredt netværk lokalt, nationalt og internationalt, som vi kan gå sammen med om opgaverne. Dèr hvor det giver mening.

Vores lokale viden om Randers – historie, særlige steder, oplevelser, skæve historier, som ligger ud over det man kan google sig til – har i mange år været vores varemærker. Vi ved noget om alt – og ellers kender vi nogen, der kan hjælpe os med at hjælpe byens gæster/kunder. Vi sætter en stor ære i altid at hjælpe gæster videre, så oplevelsen af Randers bliver anbefalelsesværdigt. I næste nummer af Camping Fritid udgivet af Dansk Camping Union skriver rejseskribent og tv-vært Anne-Vibeke Isaksen således: ”Randers er meget andet end Randers Regnskov. Du kan f.eks. også gå i Elvis Presleys fodspor, dyrke alverdens outdoor-aktiviteter i Randers Fjord, besøge Danmarks eneste sparebøssemuseum og sejle med Danmarks mindste bilfærge”. Og senere i den fem sider lange artikel: ”Bagefter kan du passende gå de cirka 20 meter hen til turistkontoret, der på disse kanter hedder Visit Randers. Det ligger på Rådhustorvet 4, hvor du finder et utal af brochurer og foldere over seværdigheder og turforslag, men nok så væsentligt møder du et personale, der kender hver en krog af byen, og som med stor imødekommenhed inspirerer og deler ud af deres viden. Efter et besøg her vil du formentlig opdage, at du har afsat for lidt tid til at se byen, og at du enten må blive længere end planlagt eller komme tilbage en anden gang”.

Se, det er sagen i en nøddeskal. Vi inspirerer og deler ud af vores viden med det sigte at give vores gæster en god opleveler og dermed i èt hug sørger for, at vores gæster får flere oplevelser end de ellers ville have fået og øger omsætningen i Randers.

For at lykkes med det og skabe værdi for Randers er vi afhængig af en lokal tilstedeværelse, der har fingeren på pulsen. Både fordi vi er professionelle på opgaven, lever og bor i byen og ikke mindst har et stærkt lokalt netværk.

Fremtidens turist rejser ikke bare efter top 10 highlights. ”Travel is more than seeing of sights; it is a change that goes on, goes deep and permanent, in the ideas of living”, Mary Beard, CEO for Englands største rejsearrangør. Vi ser det allerede på efterspørgslen af lokale fødevarer, udbredelsen af kendskab til local hoods, personlige relationer til lokale fortællere (Greeters) eller besøge private hjem. Fremtidens rejsende vil opleve den ånd, kultur, everyday living, der gælder for det enkelte sted. Alt dette kan ikke sættes på en digital ligning, der giver mange hits. Det kræver, at mennesker mødes, så den enkelte føler sig behandlet med udgangspunkt i den enkeltes interesser og behov. Det er også her, vi som Visit Randers kan gøre noget for små og mellemstore virksomheder - ikke bare i byen Randers men i hele Randers.

Fyrtårne og store samarbejder giver muskler til i en international sammenhæng at lyse op. Og der er Danmark et lille land. Der giver det mening at stå sammen med enkelte og klare budskaber, der ikke kan siges højt nok og tit nok. Men der skal følges op på den store brede massemarkedsføring. Det har vi testet. Når vi ligger os i slipstrømmen på den brede markedsføring med en Randers kampagne i f.eks. Tyskland, giver det os godt 40.000 sessions på vores hjemmeside på mindre end tre uger.

Vores Randers har så meget at tilbyde fremtidens gæst – både dem der går efter det nære lokale, der giver autentiske oplevelser og de store ”Must Sees before you die”. Det skal vi arbejde sammen om på en klog og intelligent facon.

Er du i tvivl om, hvad vi egentlig har at byde på i Randers, så kom på Rådhustorvet, lørdag den 15. juni til Eventen ”Vores Randers”.

Annonce

For at lykkes med det og skabe værdi for Randers er vi afhængig af en lokal tilstedeværelse, der har fingeren på pulsen. Både fordi vi er professionelle på opgaven, lever og bor i byen og ikke mindst har et stærkt lokalt netværk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce