Annonce
Østjylland

Sporarbejde forsinket: Pendlere må væbne sig med tålmodighed

Her på Trustrup Station skal et krydsningsspor sørge for halvtimesdrift på letbanestrækningen mellem Ryomgård og Grenaa. Det skulle have stået færdigt ved udgangen af 2020, men især på grund af corona-krisen forsinkes krydsningssporet, så det først står færdigt i første kvartal af 2022. Foto: Henrik Lund
Et krydsningsspor i Trustrup er nødvendigt for at køre to tog i timen mod Grenaa. Nu forsinker corona sporet i 15 måneder.
Annonce

GRENAA: I Grenaa har de glædet sig voldsomt til den dag, letbanen kunne indvi krydsningssporet i Trustrup.

Det vil nemlig gøre det muligt at sætte to tog i timen ind på strækningen mellem Grenaa og Ryomgård i stedet for det ene tog i timen, der i dag betjener strækningen.

Nu må Grenaas pendlere væbne sig med tålmodighed. Krydsningssporet, der efter planen skulle være færdigt om tre måneder, bliver første færdigt i løbet af første kvartal 2022.

15 måneder senere end forventet.


Det er selvfølgelig meget frustrerende, men skyldes især corona-krisen og forsinkelser med projektering, produktion og leverancer af komponenter og materiel til projektet samt en række nye og yderligere forudsætninger og krav fra ASAL omkring produktion, test og installation, som adskiller sig markant fra tidligere projekter

Michael Borre


Letbanens direktør, Michael Borre, oplyser i en pressemeddelelse, at forsinkelsen især skyldes corona-pandemien.

Annonce

Kunne ikke rejse til Danmark

Da letbanen og ASAL-konsortiet, der skal bygge krydsningssporet, underskrev de endelige aftaler i begyndelsen af 2020, gik der ikke længe, inden det meste af verden blev ramt af restriktioner på grund af corona.

Det betød, at de italienere, der skulle bidrage med projektering, ikke kunne rejse ind i Danmark.

Produktionen af vigtige leverancer til krydsningssporet i USA blev også stærkt påvirket af corona-krisen. Og af pres fra konkurrerende projekter i andre lande.

- Det er selvfølgelig meget frustrerende, men skyldes især corona-krisen og forsinkelser med projektering, produktion og leverancer af komponenter og materiel til projektet samt en række nye og yderligere forudsætninger og krav fra ASAL omkring produktion, test og installation, som adskiller sig markant fra tidligere projekter, siger Michael Borre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce