Annonce
Randers

Kunstnerens og prinsessens passion for heste blev samlet på Randers Kunstmuseum

En interesseret Prinsesse Benedikte, klædt i elegant mørk spadseredragt med tilhørende mørkegrøn hat, fik præsenteret den store Helen Schou-udstilling af museumsdirektør Lise Jeppesen. I baggrunden museumsinspektør Anne Sophie Lykke-Poulsen. Foto: Lars Rasborg
Der står heste malet hen over Randers Kunstmuseum, der lørdag slog døren op til en omfangsrig udstilling om kunstneren Helen Schous monumentale arbejder. En åbning, der blev pudret med royalt stjernestøv, da Danmarks hesteprinsesse, Prinsesse Benedikte, åbnede den store særudstilling på museet.
Annonce

Randers: Man kunne have undt, at kunstneren Helen Schou havde fået lov til at opleve Randers Kunstmuseums særudstilling "Helen Schou - Monumenternes kvinde", der åbnede lørdag. For der er tale om en hyldest og fejring af en stor kunstner, der her bliver trukket frem i rampelyset og får den opmærksomhed, som hun fortjener.

Men Helen Schou døde i 2006. Fik lov til at blive 100 år. Derimod står hendes værker her heldigvis, både ude og inde. Og Randers Kunstmuseum har lagt en kraftanstrengelse i at samle ikke bare kunstnerens tunge værker, men også de mange forarbejder, skitser og fotografier, der ligger forud for Helen Schous arbejder.

Fejringen af kunstneren, der lagde arm med to store monumentale værker som rytterstatuen Kong Chr. X., der står i Aarhus og Den jyske Hingst på Østervold i Randers, blev gjort endnu mere festlig, da Prinsesse Benedikte, Danmarks hesteprinsesse, åbnede udstillingen i Randers.

Prinsessen understregede, at hun er en stor beundrer af Helen Schou og hendes monumentale værker.

- Derfor er det en stor glæde for mig at erklære udstillingen med Helen Schou for åben, sagde den royale gæst, der ved selvsyn kunne få en fornemmelse af kunstnerens imponerende arbejder.

Annonce

Kvinder kan ikke lave kunst

Den kongelige gæst kunne også opleve, at vi her har en kunstner, der havde en passion for heste, akkurat som prinsessen har.

Helen Schou var en lovende dressurrytterske. Men hun valgte kunsten og gik all in for den. Til gengæld trak hun sin store viden om heste ind i sin kunst. Og hun gjorde det så voluminøst, at hun ikke nøjedes med at gengive sine to hovedværker, rytterstatuen og hingsten,  i forholdet en til en, men valgte dobbelt størrelse.

Danmarks hesteprinsesse, Prinsesse Benedikte, udviste stor spørgelyst og kommenterede undervejs på rundturen. Her handler det om de mange modeller, som Helen Schou lavede, førend hun kunne gå i gang med at skabe Den jyske Hingst. Foto: Lars Rasborg

Og det var en yderst interesseret royal gæst, som museumsdirektør Lise Jeppesen kunne vise rundt i museets særudstilling, der loyalt fremstiller den styrke og kraft, som Helen Schou demonstrerer i sit kunstneriske udtryk.

Men den kongelige gæst kunne også ved selvsyn få en fornemmelse af den konflikt, som kunstneren oplevede i sin samtid, hvor man ikke så med blide øjne på en kvindelig kunstner, der ikke kunne nøjes med at male blomster på lærred, men kastede sig ud i de helt store skulpturelle opgaver, der ellers var de mandlige kunstneres domæne.


Vi kender alle sammen hingsten på Østervold. Men ikke så mange kender kvinden bag den store skulptur. Det har været museets hensigt at lave om på dette.

Anne Sophie-Lykke Poulsen


Da Helen Schou i 1942 fik opgaven at lave en rytterstatue til Aarhus, blev der sået tvivl om hendes talent. For kvinder kan da ikke lave rytterstatuer, mente man på parnasset.

Men Helen Schou demonstrerede, at hendes kritikere tog fejl.  Og hun kunne godt 10 år efter afsløringen af rytterstatuen i Aarhus føje endnu en dimension til sin monumentale kunnen, da Den jyske Hingst indtog sin plads på toppen af Østervold i Randers for 50 år siden.

Annonce

Kilovis af kunst

Under den timelange rundvisning kunne prinsessen således også hilse på sin farfar, Kong Christian X. Eller rettere på Helen Schous model til rytterstatuen, der indtil videre er den sidste af sin slags.

Museumsdirektør Lise Jeppesen kunne fortælle sin royale gæst., Prinsesse Benedikte, at det har været noget af et hestearbejde at få skulpturerne slæbt  indendørs. Her er det Helen Schous skulptur "Slange bider hest", der sædvanligvis står som springvand i Vestergade i Randers. Foto: Lars Rasborg

Det er nemlig lykkedes museet at finde frem til modellen, der lå gemt og pakket ned i store stykker i kælderen under Aarhus Rådhus. Til gengæld eksisterer modellen af Den jyske Hingst ikke.

- Den stod i Helen Schous store atelier i Charlottenlund, indtil hun døde. Derefter blev den destrueret, fortæller museumsinspektør Anne Sophie Lykke-Poulsen, der har kastet sig ud i den store opgave, det har været at samle så meget materiale om en stor kunstner, som de færreste kender.

- Vi kender alle sammen hingsten på Østervold. Men ikke så mange kender kvinden bag den store skulptur. Det har været museets hensigt at lave om på dette, siger Anne Sophie Lykke-Poulsen.

Højt humør mellem Lise Jeppesen og Prinsesse Benedikte, der afsluttede sit besøg i Randers med en frokost på Restaurant No 1. Foto: Lars Rasborg

Og med den imponerende udstilling, hvor der er slæbt kilovis af kunst inden døre må man konstatere, at det råder museet hermed bod på. For der er tale om en både kraftfuld og særdeles informativ udstilling, der i modeller, tegninger, illustrationer og tekst kommer smukt rundt omkring en kvindelig kunstner, der ganske vist var født med en guldske i munden, men som måtte kæmpe sine kampe for at få lov til at udtrykke sig gennem sine store skulpturer.

Endelig viser der udstillede materiale, hvor flittig og stræbsom en kunstner, Helen Schou var.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Højeste antal nye coronatilfælde siden starten af oktober: Statsministeren er bekymret

Annonce