Annonce
Mariagerfjord

Lærer Helle Sørensen: Forældre er også gode læremestre

Lærer Helle Sørensen på Assens Skole opfordrer sine elever til at dele billeder fra deres hverdag med hinanden. "Det er en god måde at fastholde følelsen af at være en del af det fællesskab, en klasse udgør", siger hun. Privatfoto
I en tid med lukkede skoler og fjernundervisning har lærer på Assens Skole, Helle Sørensen, et godt råd til elever og forældre: Nyd tiden sammen.

Assens: Helle Sørensen er lærer på Assens Skole, hvor hun primært underviser elever på mellemtrinet.

Ligesom landets øvrige folkeskolelærere har hun siden 16. marts undervist sine elever hjemmefra i og med, at skolen har været lukket ned som følge af kampen mod spredning af coronavirus.

Da Mariager Avis interviewer Helle Sørensen - på en telefonforbindelse, naturligvis - er der gået halvanden uge af det, der i hvert fald bliver en fire-ugers periode med lukkede folkeskoler.

Som lærer har Helle Sørensen følgende råd til elever og deres forældre, mens skolerne er lukket ned:

- Nyd tiden sammen og husk på, at forældre også er gode læremestre, siger hun og tilføjer, at det bare gælder om at finde det frem, som man kan lære sit barn.

- Det er ikke sikkert, det er at dividere eller sætte komma, men et barn kan lære mange ting af sine forældre, og det synes jeg, familierne også skal bruge tiden på nu, hvor de har mere tid sammen.

- Om eleverne laver insekthuse eller frikadeller med deres forældre, er ikke så vigtigt i den sidste ende, for vi skal nok klare at indhente alt det andet efter en periode ude af skolen. Bare det kommer på skemaet hver dag, så eleverne er bevidst om, at der sker en eller anden form for læring, siger Helle Sørensen.

Noget, der dog højst sandsynligt ikke bliver muligt at indhente, er de arrangementer, som var forberedt og skrevet ind i skolens kalender som eksempelvis kurser, brobygningsforløb, en forårskoncert og forårets skole-hjem-samtaler.

- Jeg synes, det er ærgerligt med de ting, der falder ud af kalenderen. Der bliver nok ikke tid til at holde skole-hjem-samtaler inden dem, der er planlagt i det næste skoleår, men forhåbentligt er der nogle af aktiviteterne, der kan gennemføres på et andet tidspunkt, siger Helle Sørensen.

Annonce
Helle Sørensen er endnu ikke begyndt at lave videoer med undervisningsforløb til sine elever, men hun øver sig, for hun er overbevist om, at hun kommer til det, før coronarestriktionerne ophæves og at det ikke stopper der. "Jeg er sikker på, at det er fremtiden og noget, jeg kommer til at gøre brug af, når tingene bliver normaliserede", siger hun. Privatfoto

Fik forsynet elever med bøger og kopiark

Da statsminister Mette Frederiksen på et pressemøde meddelte, at skolerne skulle lukkes ned, havde Helle Sørensen og hendes kolleger reelt kun to dage til at forberede sig og eleverne på den nye måde at undervise på.

Helle Sørensen fortæller, at hun var heldig at få fat i flere klassesæt med bøger i dagene op til nedlukningen, bøger som hendes elever hentede, inden skolen lukkede.

- Derudover havde jeg på forhånd lavet en masse kopiark med ekstramateriale, som egentlig var tiltænkt påskeferien. Jeg ved, at det er en tid, hvor mange af mine elever begynder at kede sig og derfor gerne vil have nogle opgaver, de kan gå i gang med. De kopiark fik de også med hjem, siger Helle Sørensen med et smil.

Randers Regnskov, Museum Østjylland og Danmarks Radio er blandt dem, der siden 16. marts har budt sig til med alternative undervisningsforløb. De forløb henviser Helle Sørensen gerne til som ekstratilbud til de elever, der synes, det er interessant, men hun vil ikke bruge dem i sin daglige fjernundervisning.

- Det jeg skal præsentere for mine elever i den her tid, er det, de kender i forvejen og derfor er fortrolige med, så de har let ved at gå til det, mens de er derhjemme. Derfor vil det være for forstyrrende at gøre brug af den slags alternative forløb, siger hun.

En fremtid med digitale elementer

På Assens Skole er lærerne i de ældste klasser allerede godt i gang med at lægge egenproducerede undervisningsvideoer op til eleverne samt holde videomøder med dem, så de kan blive klar til eksamen.

Selv om Helle Sørensen endnu ikke er begyndte at benyttet sig af den slags digitale elementer, er hun sikker på, at hun også kommer til at gøre brug af det i sin fjernundervisning, før coronarestriktionerne bliver ophævet og hun igen kan mødes med sine elever i skolen.

- Derfor er jeg begyndt at øve mig på at lave videoer, så jeg ved, hvordan det fungerer, siger hun og tilføjer, at det at gøre eleverne fortrolige med at bruge eksempelvis Google Meet og Google Drev var noget, hun og hendes kolleger havde talt om allerede inden fjernundervisningens indtog.

- Jeg er sikker på, at det er fremtiden og noget, jeg kommer til at gøre brug af, når tingene bliver normaliserede. Men lige i den her periode tror jeg ikke, det er så afgørende, hvad eleverne beskæftiger sig med i den retning, fortsætter hun.

Helle Sørensen siger, at i og med at eleverne allerede før skolens nedlukning var på forskellige niveauer, er det i denne tid meget op til forældrene at sortere i de ting, der kommer fra lærerne i forhold til, hvad der fungerer hjemme hos dem.

- Lige meget hvordan man vender det, tror jeg ikke, at de kommer til at have lavet det samme, når den her periode slutter. Man kan ikke forvente, at eleverne er nået til det samme sted, når vi er tilbage i skolen igen - det gælder i øvrigt også det, der skal læses i bøger, siger hun og fortsætter:

- Hvis der i denne tid er elever, der falder fra i dele af undervisningen, er det svært for mig at gøre noget ved det her og nu udover at være i dialog med og hjælpe de forældre, der har udfordringer i stil med, at børnene hellere vil spille Counter Strike eller tror, de har ferie.

Med to nysgerrige døtre - Luna (tv.) på tre år og Celina på et - er det sin sag for Helle Sørensen at skulle arbejde hjemmefra og fjernundervise sine elever på Assens Skole. Privatfoto

Fastholder følelsen af at være i et fællesskab

Helle Sørensen fortæller, at hun overordnet har fået positive tilbagemeldinger fra elever og forældre i forhold til, hvordan de har oplevet det med fjernundervisning har forløbet.

- Langt de fleste er fortrøstningsfulde omkring det her, selv om flere elever begynder at synes, det er kedeligt at skulle være hjemme, for det er jo ikke som i sommerferien, hvor de kan være samme med deres kammerater eller tage hen til de sjove steder, siger hun.

For at fastholde følelsen af at være en del af det fællesskab, en klasse udgør, ser Helle Sørensen det derfor som en vigtig opgave at skabe et sted i den digitale verden, hvor elever - og lærere - kan dele hverdagsbilleder og -videoer.

- Jeg har derfor meldt ud til mine elever, at det må de gerne gå i gang med, så vi kan følge med i hinandens liv, selv om vi ikke er sammen fysisk. Og det er en af de ting, jeg indtil videre synes er lykkedes særlig godt i den nye situation, siger hun og tilføjer, at hun også selv deler fotos fra sin nye hverdag med hjemmearbejde med sine elever.

Helle Sørensen tilføjer, at hun godt kan relatere sig til den følelse, eleverne giver udtryk for. Assens Skole er en mindre skole, hvor hun er vant til en dagligdag, hvor hun kan vende alt med kollegaerne, når de mødes i forbifarten eller i en pause uden nødvendigvis at skulle indkalde til teammøde, hver gang der er noget, der skal snakkes om.

- Den mulighed har vi ikke i øjeblikket og jeg oplever, at vi er meget alene med, hvordan vi får opgaverne løst lige nu, siger hun.

Vil fortsætte med mere praktisk læring

Selv om der endnu ikke er gået halvdelen af den tid, hvor skolerne som minimum skal være lukket ned, er der allerede nu elementer ved det at undervise hjemmefra, som Helle Sørensen ved, hun vil tage med sig i den måde, hun fremover vil være lærer.

- Nu hvor jeg underviser hjemmefra, tænker jeg meget mere over at være mere praktisk i forhold til tilgangen til det, der skal læres, siger hun og fortsætter:

- Det kan ikke nytte noget, at det kun er det, der står i bøgerne og skal læses, der bliver læringen. Eleverne skal trænes meget mere i at tilgå læring på mange forskellige måder, for så vil de lettere kunne se, hvor de hver især kan lærer noget.

Helle Sørensen håber derfor, at der i den nuværende situation er mange elever, der får øjnene op for, at der er læring i mange andre ting end at læse i en bog.

- Når det er muligt, vil jeg i hvert fald fremadrettet sørge for at lægge meget mere praktik ind i min læring, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Torsdagens færdselulykke ved Harridslev: 28-årig motorcyklist ramt af 57-årig bilist

Annonce