Annonce
Østjylland

Lærer og matematikforsker fra Syddjurs vinder konkurrence

Matematikforskeren Pernille Bødtker Sunde fra professionshøjskolen VIA University College har vundet Ph.d Cup 2020 for sit forskningsprojekt om regnestrategier i 1.-4. klasse. Foto: Uffe Weng
Ph.d. og adjunkt Pernille Bødtker Sunde fra professionshøjskolen VIA University College har vundet videnskabskonkurrencen Ph.d. Cup 2020 for sit forskningsprojekt om regnestrategier i matematik, der kan være med til at sikre målrettet hjælp til eleverne.
Annonce

Betyder det noget, hvordan man regner, hvis bare man regner rigtigt? Sådan spørger 49-årige Pernille Bødtker Sunde, bosat i Agri og med fortid som lærer på Molsskolen, i det forskningsprojekt, som sikrede hende en plads i finalen til det store videnskabsshow Ph.d. Cup.

I fredags løb finalen af stablen i et stort show på DR2, og her kunne Pernille Bødtker Sunde til sidst tage både æren, præmien og titlen som vinder af Ph.d. Cup 2020.

Pernille Bødtker Sunde var den eneste af finalisterne med tilknytning til en professionshøjskole. Resten af finalisterne kom fra henholdsvis Aarhus Universitet, Københavns Universitet, DTU og Syddansk Universitet.

Annonce

Dyb dedikation

Ph.d.-projektet, der sikrede hende sejren, undersøger børns tidlige regnestrategier i matematik, når de skal løse simple plusstykker i 1. klasse. Resultaterne tyder på, at selvom det nok er vigtigt at regne rigtigt, så er det endnu vigtigere at have fokus på, hvordan eleverne regner i de små klasser, for det har betydning for risikoen for at havne i matematikvanskeligheder senere hen. Håbet er, at resultaterne fra projektet kan gøre det nemmere at forudsige matematikvanskeligheder, så man tidligere kan sætte ind med målrettet hjælp. Og det perspektiv faldt i god jord hos dommerne.

- Det er tydeligt for os alle, hvorfor det her er vigtigt. Pernille har med sit projekt identificeret et problem i praksis, som må løses videnskabeligt – og så gør hun det med dyb dedikation og et ønske om at gøre en forskel, lød begrundelsen blandt andet fra dommerpanelet, der bestod af DNA-forskeren Eske Willerslev, DTU-professor Maja Horst samt uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Praksisperspektivet har Pernille Bødtker Sunde med sig fra tiden som folkeskolelærer på Molsskolen på Syddjurs, hvor hun også senere har gennemført en stor del af sin forskning. Oprindeligt er hun dog uddannet biolog. I dag kombinerer hun den akademiske og praktiske baggrund i sit forskningsarbejde som ph.d. og adjunkt på Professionshøjskolen VIA University College, hvor hun forsker i matematik og arbejder med at klæde næste generation af folkeskolelærere på til lærer- og vejlederjobbet.

Annonce

Kan gøre en forskel

Formålet med Ph.d. Cup, der har været afholdt hvert år siden 2013, er at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger.

Ph.d.-projektet om regnestrategier var tidligere på året blandt andet med til at sikre Pernille Bødtker Sunde et personligt stipendium fra Danmarks Frie Forskningsfond til en international post-doc ved universitetet i Leuven i Belgien. Her skal hun blandt andet undersøge nærmere, om der også er kønsspecifikke faktorer involveret i børnenes regnestrategier. Ifølge hende tyder det nemlig på, at drenge og piger har forskellige regnestrategier allerede fra 1. klasse.

- Min forskning viste, at piger i 1. klasse brugte tællestrategien tre gange så ofte som drengene, hvilket svarer til en forskel på mindst to læringsår. Det resultat var noget chokerende, for det kunne jo tyde på, at piger var i større risiko for at havne i matematikvanskeligheder senere hen. Men da jeg undersøger de samme børn igen på 4. klassetrin er der ikke er væsentlig forskel på, hvor godt drengene og pigerne klarer sig. Piger i 1. klasse er altså tilsyneladende mere tilbøjelige til at bruge tællestrategier end drengene, selvom de faktisk godt mestrer de mere avancerede regnestrategier, siger Pernille Bødtker Sunde.

Hun håber, at resultaterne fra projektet kan gøre det nemmere at forudsige matematikvanskeligheder, så man tidligere kan sætte ind med målrettet hjælp. Måske endda allerede inden børnene kommer i skole, hvor regnestrategierne allerede begynder at sætte sig fast.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce