Annonce
Randers

Lærere får også kriller i maven

Morten Pedersen var et nyt ansigt ved tavlen for ­eleverne i 6.B. ?Programmet for dagen begyndte blødt, da eleverne skulle ­fortælle, hvad de havde brugt deres ferie på. ?Foto: Therese Kiesbye Øvlisen

Som ny lærer i en klasse er førstehåndsindtrykket afgørende. Derfor blev der lagt ekstra kræfter i at gøre dagen så god som muligt for Assentoftskolens sjetteklasser, hvor også en populær undervisningsmetode blev taget i brug.

På sjetteklassernes gang på Assentoftskolen var der allerede fuld gang i aktiviteterne kort inde i første skoledag. Hos 6.B blev eleverne enige om, det store skilt med »5.B« over døren hurtigt muligt skulle skiftes ud.

Der var generelt tilfredshed at spore blandt 6.C over ­ugeskemaerne, som lader det være op til eleverne selv at bestemme, ­hvornår de vil løse ­skoleopgaverne i løbet af en uge. Foto: Therese Kiesbye Øvlisen

For lærer Morten Pedersen var det også en speciel dag. Ligesom nulte-klasserne var det også hans første skoledag med børnene på skolen.

»Som ny lærer er der også lidt kriller i maven, når man skal ind og møde eleverne for første gang. Der er altid en grad af spænding om, hvorvidt vores personligheder passer sammen,« fortalte han, mens eleverne gennemgik, hvad de havde lavet i sommerferien.

Annonce

Han bor i Romalt, og derfor var det oplagt at skiftet lærerjobbet i Aarhus ud med en stilling tættere på. Han startede med de andre lærere i sidste uge, og første dag med børnene var velforberedt.

»Jeg vil jo gerne gøre et godt førstehåndsindtryk. Det gør jeg ved at lære navnene på børnene hurtigt, få en god kontakt med dem og have tingene klar, så jeg udstråler, at jeg har styr på det,« forklarede Morten Pedersen.

Indtil videre syntes han da også, at det første møde med klassen var gået helt efter planen.

Længere nede ad gangen var undervisningen også godt i gang hos 6.C.

Her var lærer Karen Lindberg ved at gennemgå denne uges skema. Skemaet kaldes »Ugeskema Revolutionen«, og de blev indført sidste år som led i skolereformen. Det går ud på, at eleverne får stillet opgaver, som skal løses i løbet af ugen. Eleverne må selv bestemme, hvornår de løser dem.

»Pointen er, at de selv strukturerer tiden og selv bestemmer, hvornår på ugen de vil lave dem. Det fungerer virkelig godt, og vi skal til at bruge det i flere fag,« fortalte Karen Lindberg, mens klassen lyttede efter.

Også eleverne virkede tilfredse med selv at må styre, hvornår opgaverne bliver lavet.

»Det fungerer godt, og det er sjovt, at nogle af opgaverne er aktiviteter,« fortalte Gustav.

Aktiviteterne, hvor eleverne skal være fysisk aktive, sker som et led i at opfylde skolereformens krav om bevægelse i timerne.

»Ved at gøre det sådan kan vi også nå flere ting,« bemærkede Rasmus fra sin plads mellem kammeraterne.

Resten af dagen for sjetteklasserne gik med introduktion til det nye skoleår og med at få udleveret bøger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce