Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Det bliver mere besværligt at bosætte sig på Djursland uden for trafikcentrene

Hvofor tænkes der ikke på den mulighed at lade Vario-banevognene fortsætte fra Lystrup til Hornslet, i hvert fald i myldretiden?

Trafikforeningen Djursland har gennemgået forslaget til den kollektive trafik på Djursland 2020 (som Midttrafik, kommunerne på Djursland og Region Midtjylland har sendt i offentlig høring til 22. januar, red.) og har følgende kommentarer til køreplanerne:

Vedrørende letbanen har man foreslået, at der i myldretiden skal køre tre tog i timen mellem Aarhus H og Hornslet. Med de nuværende krydsningssteder kan der faktisk etableres kvartersdrift, så med tre tog bliver det en skæv køreplan.

Ligeledes ønsker man at etablere en krydsning på Vester Strandalle station. Det er en meget dyr ide, som umiddelbart ikke giver mening. Hvofor tænkes der ikke på den mulighed at lade Vario-banevognene fortsætte fra Lystrup til Hornslet, i hvert fald i myldretiden?

Det er efterhånden en århushistorie at beskæftige sig med Trustrup. I køreplanforslagene gentager man gang på gang, at forudsætningen for at indføre køreplanen er halvtimesdriften helt til Grenaa. Kom nu i gang. Det kan ikke gå stærkt nok.

Vedrørende Flexbus savnes muligheden for at bruge Rejsekortet. Vedrørende Flextur må man konstatere, at brugen heraf koster mange penge for passagerne.

Med alle de nedlæggelser og nedskæringer bliver det meget dyrt at bo i de mange små byer på Djursland. Adskillige småbyer, f.eks. Stenvad, mister helt deres busbetjening. Strækningen mellem Auning og Allingåbro får en meget reduceret køreplan. F.eks. er borgere fra Vivild orienteret mod Allingåbro og mindre mod Auning, så man må køre via Auning og håbe på at ramme en afgang i den reducerede køreplan til Alingåbro og retur.

Det er glædeligt at konstatere, at man på rettelsesbladet bevarer rute 351 og ikke omdanner den til 351u mellem Grenaa og Ebeltoft.

Den nuværende rute 213 Grenaa-Glesborg-Fjellerup-Allingåbro-Randers nedlægges og erstattes af tre ruter, Grenaa-Glesborg, Glesborg-Auning, Auning-Randers. Tja, hvor lang ventetid vil der blive ved skiftene?

Den omlagte rute 214, nu Grenaa-Glesborg-Ryomgaard, er i Grenaa forlænget til Kattegatcentret. På oversigten ad Havnevej-Strandgade. Er det tanken, at alle afgange kører denne rute? Det vil være meget ønskeligt, idet Grenaa Bybus ikke kører om aftenen og i weekenden kun til lørdag kl. 14.

Det er åbenbart stadig ikke tanken, at passagerer fra Thorsager by bekvemt kan benytte letbanen. Der mangler fortsat en busforbindelse.

Vedrørende skolebusserne vil vi anbefale, at der slås mere til lyd for, at også vi almindelige passagerer kan benytte alle skolebusserne, så i Midttrafiks køreplansoversigt SKAL alle ruter, også u-ruterne og 5.3-ruten, fremgå.

Med beklagelse må vi medgive, at den økonomiske situation nødvendiggør denne reducerede køreplan for Djursland, men det bliver unægteligt mere besværligt at bosætte sig på Djursland uden for trafikcentrene.

Annonce
Illustration: Jens Nex
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Se højdepunkterne her: Randers og OB holder snor i top-6 efter uafgjort

Leder For abonnenter

Friheden er skrøbelig. Den skal vi passe godt på.

Det er et fint og enkelt koncept for en fælles fejring af 75-året for befrielsen, som eventsekretariatet i Randers Kommune netop har lanceret. Sekretariatet stabler ikke fejringen på benene for os alle, men vi må selv virkeliggøre ideen om alsang overalt i vores kronjyske kommune. Vi må selv gøre en indsats, akkurat som vores kronjyske forfædre gjorde det i endeløs større skala, da de kæmpede mod den nazistiske besættelsesmagt i de fem forbandede år i første halvdel af 1940'erne. Det gør ikke noget, at vi selv må på banen og arrangere vores alsang i Havndal, Helsted og Hornbæk, i Værum, Vestrup og Vorup, i bydele og landsbyer overalt i den kommune, der dengang i krigsårene husede den måske vigtigste gruppe i den danske modstandsbevægelse. Det gør ikke noget, at vi selv må påtage os et ansvar for fejringen af den frihed, som vores forfædre genvandt, og som vi selv nyder godt af hver eneste dag. Tværtimod. Et medejerskab af fejringen af befrielsen gør blot festen endnu bedre for os alle. For en fest skal det være, en fest for friheden, selv om mange af vores forfædre betalte med livet for den frihed, der blev vores. Vi skylder vores forfædre, frihedskæmperne, at fejre den frihed, de betalte den allerhøjeste pris for. Frihedsbudskabet skal lyde overalt i vores kommune 4. maj klokken 20.35. Der skal være lys i alle vinduer. Der skal være Dannebrog i alle stænger. Der skal være sang i alle bydele og landsbyer - ikke kun på Skovbakken i storbyen i midten men overalt i den kommune, der husede Hvidstengruppen dengang. Som borgere i den kommune, hvor heltene i Hvidstengruppen havde hjemme, har vi en særlig forpligtelse, hvad angår fejring af den befrielse, som netop Hvidstengruppen havde en andel i. Vi skal ære de kronjyder, som dengang satte livet på spil for den frihed, der i dag er en grundsten i det moderne vestlige demokrati, som vi nyder at være borgere i, men som ikke er nogen selvfølge. Friheden er skrøbelig. Den skal vi passe godt på.

Randers FC

Chancefattig forestilling i Randers: Sådan gik det minut for minut

Annonce