Annonce
forside

Landets første letbane gør sig klar til premiere

Letbanen er krøbet i arbejdstøjet i landets næststørste by, hvor man flere gange dagligt kan opleve den 50 ton tunge letbanetog i bybilledet.

Letbanen har gjort sit indtog i Aarhus, og de første testkørsler tegner godt, vurderer sikkerhedschef.

Et nyt køretøj har sneget sig ind i det aarhusianske bybillede.

Det er letbanen, der fra denne uge testes på ruten fra Aarhus Hovedbanegård til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

- Det er en testperiode, som vi primært bruger til at træne førerne af vores letbanetog, siger sikkerhedschef Claus Pedersen, Aarhus Letbane.

Det er flere års arbejde, der nu nærmer sig sin afslutning med premieren 23. september.

Letbanen har fået sit eget spor i det aarhusianske gadebillede, og det sker side om side med bilister, cyklister og fodgængere.

Og det er noget, der stiller krav til de aarhusianske trafikanter.

- Vi kører en kampagne om, at letbanen bliver en del af bybilledet. Folk skal være opmærksomme på, at der nu kommer et tog, der har en længere bremselængde, som kører temmelig lydløst, og som ikke har mulighed for at afvige på kort afstand.

- Der er nogle elementer i det at køre letbane, som medfører større risici for gående, cyklister og også bilister, siger Claus Pedersen.

Der er flere ting, der ifølge sikkerhedschefen kan gå galt.

Eksempelvis passerer letbanen vejkryds, og her skal bilisterne fremover være meget påpasselige med at køre over for gult.

- Bilisterne skal følge færdselslovens regler, ellers er der risiko for at kollidere, siger Claus Pedersen.

Og med en vægt på 50 ton er det sandsynligvis letbanetoget, der slipper billigst fra sammenstødet, påpeger han.

Den første uge med testkørsler er ifølge sikkerhedschefen gået godt, og alt tegner således til at gå efter planen.

- Den første uges tid er gået rigtig godt. Det involverede personale har følt sig trygge både ved køretøjerne og hele setuppet, siger han.

Også København og Odense har letbaner på tegnebrættet, og de kan nyde godt af erfaringerne fra Aarhus.

- Vi er Danmarks første letbane, og de erfaringer, vi høster med at køre i blandet trafik i forhold til grænseflader mellem Trafikstyrelsen, Arbejdstilsynet, kommunen og politiet, kan Odense og København drage fordel af senere, siger Claus Pedersen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hjertestart: En dag er det måske en af vores egne

Der er næppe noget, der er mere skrøbeligt end livet og mere selvfølgeligt end døden. Der er næppe noget, der er mere livsbekræftende end at redde liv. Og der er næppe noget, der er nævneværdigt lettere end at give kunstigt åndedræt og hjertemassage samt at betjene en hjertestarter. Alligevel virker det skræmmende, når vi forestiller os en situation, hvor vi selv står med en livløs person og skal forsøge at genoplive et medmenneske. Forhåbentlig vil vi alle kaste os helhjertede ind i redningsopgaven, hvad enten vi har førstehjælp i frisk erindring fra spejderkorpset, værnepligten, køreskolen eller andetsteds, eller vi har førstehjælp liggende et lidt fjernere sted i hukommelsen. Bedst vil det naturligvis være, hvis den vigtigste disciplin i livet, nemlig at redde andre menneskers liv, ikke er en rusten disciplin. Jo ældre vi bliver, des mere rusten bliver livredningsdisciplinen desværre, og des mere behov har vi for at få genopfrisket det, som de fleste af os har lært flere gange i løbet af livet - men som vi ikke holder ved lige, og som vi hurtigt glemmer igen. Frygten for pludselig at stå i en situation, hvor behovet for førstehjælp er akut, bliver større og større, jo mere hengemt vores viden på feltet er. Som retssamfund kunne vi vælge at lovgive om obligatorisk førstehjælpsuddannelse flere gange i løbet af livet, men bedre ville det være, hvis vores samfundssind, næstekærlighed, ansvarsfølelse påbød os at genopfriske vores viden om kunstigt åndedræt, hjertemassage og betjening af hjertestarter. Den rigtige løsning kræver, at vi hver især bruger en weekend eller en række hverdagsaftener hvert femte år på at friske den viden op, der kan hjælpe os med at redde et livløst menneske, vi måtte møde på vores vej. En dag er det måske en af vores egne - en af vores allernærmeste - der har brug for, at der er en førstehjælper på pletten. Om ikke før så forstår vi den dag, hvor vigtigt det er, at vi alle kan redde hinanden. Forleden var det international hjertestarterdag med demonstration af hjertestarter på biblioteket i Randers, der satte fint fokus på det livsvigtige ansvar, vi alle har for hinanden.

Annonce