Annonce
Østjylland

Landsbyer finder alternativer til bussen

Landsbyklyngen Midt i Norddjurs vil systematisere samkørsel, så blafferkulturen kan udfolde sig under mere ordnede forhold. Arkivfoto: Helene Bagger
Landsbyklyngen "Midt i Norddjurs" afsøger alternativ transport - med flere muligheder på blokken før informationsmøde.

NORDDJURS: Der bliver længere og længere mellem rutebilerne gennem de norddjurske landsbyer, hvilket skaber stadig større problemer for de mindre samfund. En arbejdsgruppe indenfor landsbyklyngen "Midt i Norddjurs" har sat sig for at løse problemet på andre måder, og aktivisterne indkalder til informationsmøde 12. november på Gjerrild Kro.

- Med på mødet har vi en håndfuld forslag, der kan være med til at løse vores voksende transportproblemer, og jeg håber på, at vi på mødet kan få folk til at påtage sig praktiske opgaver i forbindelse med vores forslag, siger Bent Nørregaard fra arbejdsgruppen.

De mange nedskæringer på busdriften i Norddjurs Kommune udgør i øvrigt ikke bare et problem for beboerne i de mindre landsbysamfund. Det nærliggende alternativ ville selvfølgelig være at køre mere i sin egen bil - hvis man altså har en egen bil. Men hensyn til miljøet siger os også, at vi i stedet skal begrænse solo-kørsel i biler.

Annonce
- Vi er en lille arbejdsgruppe. Vi kan ikke selv påtage os alt det praktiske arbejde, der ligger i opgaven.

Bent Nørregaard, Midt i Norddjurs

Dele-bil

Et af forslagene fra arbejdsgruppen er etablering af en delebils-ordning. Gruppen har kontakt til Byens Bil, der allerede er til stede i nogle norddjurske landsbyer.

- Og oplægget fra Byens Bil lyder, at hvis vi selv kan skaffe 40.000 sponsorkroner til ordningen, vil Byens Bil stille en delebil til rådighed - til en pris der matcher vores almindelige benzinudgifter på vores private kørsel i egen bil. Jeg ved, at en del mennesker her i Gjerrild allerede planlægger at afskaffe deres bil, hvis vi kan få den her aftale op at stå, siger han.

Og det skal nok lykkes, vurderer han:

- Jeg har allerede snakket med mulige sponsorer til projektet, og jeg tror på det, siger han.

Blaffer-stoppesteder, app og shuttlebusser

Derudover har arbejdsgruppen et forslag på blokken om 'blaffer-stoppesteder'.

- Noget, vi også allerede ser andre steder. En model i Gjerrild ville kunne være en bænk malet i to farver ved udkørslen fra byen. Så kan man sætte sig på blå, hvis man gerne vil mod Randers - og rød, hvis turen går i retning af Grenaa. Så kan bilisterne se, hvem de kan overveje at tage med i bilen, og man behøver ikke at spørge folk om, hvor de gerne vil hen. Andre steder vil man givetvis skulle finde på andre løsninger for at signalere, hvilket lift man håber på, siger han.

På mødet vil arbejdsgruppen også præsentere en repræsentant for app'en Nabo-Go, som gør det let at få kontakt til både mulige passagerer i bilen og den rette kørelejlighed.

Og endelig kommer Midttrafik for at fortælle om alternativer til de faste busruter.

- De vil blandt andet fortælle om muligheden for at etablere en mere fleksibel shuttlebus-kørsel på tværs af landsbyerne - ikke fokuseret på til-og-fra de store byer - samt muligheden for ganske enkelt at ringe efter en sådan kørelejlighed til billigere penge end de almindelige taxa-priser.

Bent Nørregaard håber på, at mødet kan få flere ildsjæle op på mærkerne, så de forskellige forslag kan vækkes til live.

- Vi er en lille arbejdsgruppe. Vi kan ikke selv påtage os alt det praktiske arbejde, der ligger i opgaven, siger han.

Midt i Norddjurs

Landbyklyngen Midt i Norddjurs består af landsbyerne Ørum, Stenvad, Gjesborg, Bønnerup, Fjellerup og Gjerrild.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Østjyllands Politi med i landsdækkende aktion mod planlagt terrorangreb

Annonce