Annonce
Debat

Letbanen og Randers-området

Annonce

Umiddelbart vil mange nok mene, at den kommende letbane i Aarhus alene er et anliggende for aarhusianerne, naturligvis med betydelige sideeffekter for beboerne på strækningerne sydover mod Odder og nordøstover mod Grenå.

Letbanen er jo ikke alene et nyt tilbud til brugere i det centrale Aarhus, men den bliver også en del af den tidligere private Odder-bane og engang i foråret næste år også på DSB-strækningen Aarhus-Ryomgård-Grenå.

Men letbanen bliver også mærkbar for de mange, som kører til og fra Aarhus fra Randers-området. På den gamle hovedvej krydser letbanen, vel at mærke i niveau, den gamle hovedvej mellem Randers og Aarhus, og et langt stykke af Randersvej i Aarhus, som benyttes af mange tusinde bilister hver dag, vil letbanetog og biler/motorcykler køre side om side.

læg hertil et fremtidsperspektiv: Nemlig at letbanen en skønne dag fortsætter i et direkte forløb mod Randers, så det store sving ud mod Silkeborg ved Brabrand undgås, og togene heller ikke længere skal køre omvejen over Langå.

Da jernbanestrækningen Aarhus-Randers skulle tages i brug i 1862, måtte ingeniørerne tage hensyn til damplokomotivernes begrænsede mulighed for at forcere stigninger. Derfor fik banen det kendte snørklede forløb.

I dag er der andre muligheder, så på sigt er en nærbane mellem de to største byer i Østjylland absolut at forvente.

Den sidste sporvogn i Aarhus kørte i 1971, så flere generationer har ikke oplevet dem som en del af trafikken. Det skal blive spændende at følge, hvordan samspillet mellem tog og især biler vil forme sig, ikke mindst i de stærkt befærdede kryds.

Letbanen er af mange ventet med længsel, kan man læse sig til. Mon ikke den længsel også deles af de faktisk hårdt prøvede togpassagerer mellem Grenå og Aarhus, der før har måttet se toggangen indstillet længe, og p.t. er henvist til de såkaldte togbusser.

En del passagerer har måttet opgive kollektiv transport og anskaffet bil, i nogle tilfælde endda bil nummer to. Det bliver særdeles spændende at se, om den kategori af passagerer igen vælger toget, når lejligheden byder sig i løbet af 2018.

Nogle har ment, at letbanen ad åre kunne få en sidegren til Aarhus Lufthavn. Den tanke får dog aldrig gang på jord, selv om noget lignende jo gennemføres i Aalborg og ved Billund. Lufthavnen vil også fremover alene kunne nås ved hjælp af biler og busser.

Her op til åbningen er det nærliggende at tænke tilbage på den nærbane mellem Aarhus og Hornslet, som nu afdøde rådmand Axel Haahr Nielsen blev stærkt kritiseret for. Den blev en succes.

Man kan af mange årsager håbe på, at letbanen anno 2017 gentager kunststykket. I hvert fald er kundepotentialet til stede, ikke mindst i kraft af det udvidede Aarhus Universitetshospital i Skejby. Måske kan banen tiltrække så mange ansatte, at der bliver P-plads til besøgende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Luk kirkerne op

Randers FC For abonnenter

Fra kulkælderen til topscorer-bejler: Mentaltræner bag Vitos vilde forandring

Annonce