Annonce
Debat

Letbanen og Randers-området

Umiddelbart vil mange nok mene, at den kommende letbane i Aarhus alene er et anliggende for aarhusianerne, naturligvis med betydelige sideeffekter for beboerne på strækningerne sydover mod Odder og nordøstover mod Grenå.

Letbanen er jo ikke alene et nyt tilbud til brugere i det centrale Aarhus, men den bliver også en del af den tidligere private Odder-bane og engang i foråret næste år også på DSB-strækningen Aarhus-Ryomgård-Grenå.

Men letbanen bliver også mærkbar for de mange, som kører til og fra Aarhus fra Randers-området. På den gamle hovedvej krydser letbanen, vel at mærke i niveau, den gamle hovedvej mellem Randers og Aarhus, og et langt stykke af Randersvej i Aarhus, som benyttes af mange tusinde bilister hver dag, vil letbanetog og biler/motorcykler køre side om side.

læg hertil et fremtidsperspektiv: Nemlig at letbanen en skønne dag fortsætter i et direkte forløb mod Randers, så det store sving ud mod Silkeborg ved Brabrand undgås, og togene heller ikke længere skal køre omvejen over Langå.

Da jernbanestrækningen Aarhus-Randers skulle tages i brug i 1862, måtte ingeniørerne tage hensyn til damplokomotivernes begrænsede mulighed for at forcere stigninger. Derfor fik banen det kendte snørklede forløb.

I dag er der andre muligheder, så på sigt er en nærbane mellem de to største byer i Østjylland absolut at forvente.

Den sidste sporvogn i Aarhus kørte i 1971, så flere generationer har ikke oplevet dem som en del af trafikken. Det skal blive spændende at følge, hvordan samspillet mellem tog og især biler vil forme sig, ikke mindst i de stærkt befærdede kryds.

Letbanen er af mange ventet med længsel, kan man læse sig til. Mon ikke den længsel også deles af de faktisk hårdt prøvede togpassagerer mellem Grenå og Aarhus, der før har måttet se toggangen indstillet længe, og p.t. er henvist til de såkaldte togbusser.

En del passagerer har måttet opgive kollektiv transport og anskaffet bil, i nogle tilfælde endda bil nummer to. Det bliver særdeles spændende at se, om den kategori af passagerer igen vælger toget, når lejligheden byder sig i løbet af 2018.

Nogle har ment, at letbanen ad åre kunne få en sidegren til Aarhus Lufthavn. Den tanke får dog aldrig gang på jord, selv om noget lignende jo gennemføres i Aalborg og ved Billund. Lufthavnen vil også fremover alene kunne nås ved hjælp af biler og busser.

Her op til åbningen er det nærliggende at tænke tilbage på den nærbane mellem Aarhus og Hornslet, som nu afdøde rådmand Axel Haahr Nielsen blev stærkt kritiseret for. Den blev en succes.

Man kan af mange årsager håbe på, at letbanen anno 2017 gentager kunststykket. I hvert fald er kundepotentialet til stede, ikke mindst i kraft af det udvidede Aarhus Universitetshospital i Skejby. Måske kan banen tiltrække så mange ansatte, at der bliver P-plads til besøgende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers

Pia Olsen Dyhr brugte Randers som kulisse for klimabudskab: - Vi skal være beredte på fremtidens ekstreme vejr

Leder For abonnenter

Væk med de billige tricks

At politik kan være et beskidt spil, kommer næppe bag på mange. Valg skal vindes, politikere skal genvælges, og vejen derhen handler i høj grad om at vinde kampen om den offentlige dagsorden. Det er derfor, at vi i de seneste årtier har set en hær af medierådgivere gøre deres indtog. De hjælper ikke bare politikerne og partierne med at sælge budskaberne. De skal også bidrage til at kunne sætte de dybe stød ind på modstanderne. Rød som blå. Sådan har det været længe. Men det var alligevel opsigtsvækkende, da en mail fra Socialdemokratiet ved en fejl havnede hos en journalist hos Jyllands-Posten, der søndag kunne fortælle, hvordan regeringspartiet har haft planer om at angribe Venstre med viden fra forhandlingerne om økonomisk omfordeling mellem kommunerne. En mail, der blev sendt 20 minutter inden, at finansminister Nicolai Wammen var ude at sige, at det var tid at droppe Christiansborg-fnidderet til fordel for forhandlinger. Det ser alt andet end kønt ud, og politiske kommentatorer har da også været ude at sige, at det er imod de uskrevne regler på Christiansborg. Èn ting er de offentlige debatter og slagsmål politiske modstandere imellem. Noget andet er, når der skal skal laves realpolitik, forhandles og laves forlig. Så skal spinbogen med tips og tricks pakkes væk. Så skal der være tillid og fortrolighed parterne imellem. Statsminister Mette Frederiksen har gjort det til en af sine missioner at genopbygge tilliden mellem politikere og befolkning, og da hun indtil nu ligner en statsminister, der kan vokse sig lige så stærk som Anders Fogh Rasmussen og måske sidde i to-tre valgperioder, bør hun også have slagkraften til netop at kunne gøre noget ved tillidskrisen. Men det bliver ikke med den usunde kultur, som er blevet afsløret i den mail, som uforvarende havnede hos Jyllands-Posten. Den kultur skal hun have sat en stopper for. Vi vil have politikere, nationalt såvel som lokalt, som arbejder konstruktivt, udvikler og finder løsninger på almindelige menneskers reelle problemer. Alle de billige tricks og benspænd kan de godt pakke væk.

Annonce