Annonce
Debat

Letbanen til Randers

Antallet af biler stiger og stiger hvert år, mens flaskehalsen omkring Randersbro bliver værre og værre. Der bliver snakket om den ene og den anden bro, endda en tunnel.

Men ingen af disse forslag hjælper på at mindske udledningen af CO2, tværtimod. De giver incitament til, at der skal endnu flere biler på vejene, for det er jo nemmere, men udleder desværre mere CO2.

Den såkaldte klimabro koster 600 millioner kroner, som man ville kunne investere i en meget grønnere løsning, nemlig letbanen.

Man burde i byrådet i samarbejde med nabokommunerne arbejde på at få udvidet letbanen fra Aarhus til Randers, så man kan koble på i Lisbjerg, hvilket giver god mening for at skabe forbindelse til hele Aarhus N og de mange arbejdspladser. Hvis man får tilpasset køreplanerne, så man kan ankomme på sit job klokken otte, vil det også være tidsbesparende.

Mulighederne for at komme til Aarhus med offentlig transport i dag er få og dårligt planlagte. For at komme til toget/bussen i dag skal man først med bus i Randers og derefter, hvis man skal udenfor Aarhus C, skal man skifte til enten letbanen eller bussen. Derudover passer busforbindelserne i dag meget dårligt i forhold letbanen eller andre bybusser. Med letbanen vil man kunne løse en masse af disse udfordringer.

I stedet for at udvide Aarhusvej med flere vejbaner kan man bruge den ekstra plads til, at letbanen kan følge vejen til og fra Randers med stop de steder, hvor folk faktisk bor. For at komme ud af Randers og på arbejde eller uddannelse andre steder end Aarhus C skal man lige nu skifte bus flere gange. Hvis man vil med toget kræver det også enten bus eller anden transport til og fra stationen i begge byer.

Derudover gør de dårlig placeringer og manglen på lokale stop, at folk i Vorup, Paderup, Romalt og så videre faktisk kan komme hurtigere til Aarhus N end til Randers Station. Det gør desværre, at folk vælger bilen frem for kollektiv transport.

Med letbanen vil vi ikke kun gøre klimaet en tjeneste, vi vil også gøre os selv og hinanden en kæmpe tjeneste. Vi vil nemlig kunne spare en masse transporttid, når man ikke skal holde i kø i byerne og på E45, og man vil undervejs kunne udnytte tiden til for eksempel at læse nyheder, arbejde, sove, lave lektier og så videre.

Hvorfor sætter størstedelen af vores byråd gang på gang klimaet bagerst for et broprojekt, som virker mere som et prestigeprojekt og ikke gavner klimaet som lovet? Klimabroen er nemlig ikke god for klimaet, den vil nærmere være en klimabelastningsbro.

Hvad er meningen med at bygge en bro, hvis man er ligeglad med klimaet? Hvis vi ikke tager klimakrisen seriøs, vil der slet ikke være noget at bygge en bro for i fremtiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce