Annonce
Østjylland

Letbanestation i Hessel

Stationen ved Hessel kaldes den attraktive letbanestation. Arkivfoto

Norddjurs Kommune har fået penge til at etablere en letbanestation i Hessel. Nu mangler der kun en accept fra byrådet.

Grenå: Når letbanen mellem Aarhus og Grenå åbner vil man sandsynligvis kunne stå af toget på Hessel Station i den sydlige del af Grenå. Det er i hvert fald kommunens plan, efter Transport, Bygnings- og Boligministeriet har bevilget 1.327.500 kroner til etablering af stationen.

- Grunden til vi gerne vil have en station derude er, at der ligger mange erhvervsvirksomheder derude. En af dem er Therma, som vi har været i dialog med, og de har tilkendegivet, at de vil benytte sig af stationen, fortæller Mads Holm-Petersen, der er udvikler i Miljø- og Kulturforvaltningen i Norddjurs Kommune.

Therma har hovedsæde i Lystrup, hvor letbanen også kommer til standse, så virksomheden kan få stor gavn af en station tæt på afdelingen i Grenå.

Det er ikke kun Therma, der får glæde af den nye station.

- Det handler jo lige så meget om at fremme den kollektive trafik i den sydlige del af Grenå, lyder det fra Mads Holm-Petersen.

Der er på nuværende tidspunkt indgået en aftale med Arhus Letbane I/S om etableringen af stationen. Stationen med perron, stianlæg og parkeringspladser for i alt fem millioner kroner bliver finansieret af kommunen, og bevillingen fra ministeriet skal gå til at gøre stationen mere attraktiv.

Annonce

Venter på toget

Stationens makeover skal også finansieres delvist af kommunen, der står for 50 procent af udgifterne, mens bevillingen fra ministeriet bruges til de resterende 50 procent.

Men hvad skal der egentlig til for at gøre en station attraktiv?

Ifølge de folk, der står bag planen handler det om at have et godt ventehus med ordentligt inventar, gode informationstavler, letbanemarkører, rejsekort, kiss and ride-anlæg, cykelparkering og ladefaciliteter.

Cykelparkeringen kommer til at bestå af 30 pladser i terrænet, 30 overdækkede pladser heraf 12 aflåste pladser.

Man forventer at stationen dagligt vil blive brugt til 300 af- og påstigninger. Et tal, som efter en årrække forventes at stige til cirka 500.

Rejsetiden fra den nye station til Aarhus forventes at ligge på 65 minutter. I dag vil samme rejse tage mellem 75 og 80 minutter.

Mads Holm-Petersen venter nu bare på, at byrådet finder ideen så god, at et flertal vælger at trykke på ja-knappen, men han venter også på, at letbanen for alvor kommer i gang.

- Jeg har jo desværre ikke indflydelse på, hvornår togene kommer til at køre, men jeg kan garantere, at vi er klar med en station, når letbanen kører, såfremt byrådet stemmer for ideen, siger han og glæder sig over, at kommunen fik alle de penge, man havde søgt om.

- Det betyder jo, at vi har været i stand til at beskrive, hvorfor vi har brug for Hessel Letbanestation, og det samme gør sig gældende med pendlerruten mellem Auning og Hornslet, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Randers FC

Randers FC-profil efter overlegent oplæg: Dejligt at sende en gammel Randers-spiller ud efter pølser

Annonce